Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 5 EersteEerste ... 2345 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 44

Discussie: Flamenco

  1. #31
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door apekop Bekijk bericht
    Dit is inderdaad niet waar. Ik heb het in mijn vraag ook echt over gecomponeerde unisono stukken bijvoorbeeld, niet over improvisaties.
    Maar dan hebben we het niet meer over de echte traditionele Flamenco. In de traditionele flamenco leer je van een bepaalde stijl de ritmestructuur en een eenvoudig basis thema. Bij de stijl segerias bestaat dat basisthema bijvoorbeeld slechts uit een uit bes en een A akkoord waarvan de A het grondakkoord is waar je uiteindelijk altijd op uitkomt.
    Vervolgens leren (leerde) flamenco studenten verschillende falsetas die door de jaren heen door bekende en minder bekende flamenco gitaristen op gehoor bedacht zijn. Daar maak je dan je eigen variaties op en inspireren flamenco gitaristen tot het bedenken van eigen falsetas en uiteindelijk spontaan improviseren.

    De flamenco gitaristen die ik heb meegemaakt die met gecomponeerde unisono stukken werkten deden dat ook vaak gewoon op gehoor. Het ging niet zo van, laten we eens deze akkoorden gebruiken en deze ladders gaan gebruiken.
    Maar misschien ligt dat met die huidige gezelschappen anders. En dan vooral bij die gezelschappen die een soort van fusion spelen. Zoals een kennis van me dat doet. Die combineert met zijn groep flamenco met jazz waarbij flamenco wel het uitgangspunt is.
    Laatst gewijzigd door Brad; 20 oktober 2019 om 13:56

  2. #32
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brad Bekijk bericht
    Maar dan hebben we het niet meer over de echte traditionele Flamenco
    In traditionele flamenco heb je ook gecomponeerde stukken zitten.
    Maakt me verder niet uit maar het ging mij om de vraag over de theorie achter die ladder die zowel een kleine en grote terts heeft. Dat wil ik graag van een echte flamenco kenner horen...
    Ik speel zelf op bas ook soms flamenco fusion, dus ik weet er wel wat van maar niet alles.
    Gitaarles en basles in Weert
    www.gitaarschoolweert.nl
    New album "Juvenile Fish Tales" Barend Tromp 2022 on Bandcamp now!
    https://subcontinentalrecords.bandca...ile-fish-tales

  3. #33
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Blijkbaar schaar jij mij niet onder de echte kenners. Ok, geen probleem.

  4. #34
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brad Bekijk bericht
    Blijkbaar schaar jij mij niet onder de echte kenners. Ok, geen probleem.
    Weet ik niet, ik ken je niet persoonlijk en weet niet wat jouw ervaring is met flamenco.
    Gitaarles en basles in Weert
    www.gitaarschoolweert.nl
    New album "Juvenile Fish Tales" Barend Tromp 2022 on Bandcamp now!
    https://subcontinentalrecords.bandca...ile-fish-tales

  5. #35
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Heb het 5 jaar serieus en intensief bestudeerd. Dacht er ook aan mijn elektrische gitaar aan de wilgen te hangen. Heb ook les gehad van Spaanse gitaristen. Ben een hoop vergeten maar weet nog wel hoe men in de traditionele Flamenco tegen theorie aankijkt en in hoeverre men daar gebruik van maakt.

    Maar inderdaad, het zou kunnen dat de huidige gezelschappen wel degelijk bewust met theorie bezig zijn en die ook bewust toepassen.

  6. #36

    Standaard

    wat op gehoor goed klinkt, is ook theoretisch goed te onderbouwen. Van welke van de twee er wordt uitgegaan lijkt me zonder de artiest te raadplegen lastig te zeggen.

    Ik weet enkel wel dat er in de flamenco veel delen van akkoorden gebruikt worden die pratisch makkelijk spelen, maar niet per se een "officieel" akkoord zijn. Juist de dissonatie die daarbij ontstaat, trekt naar de consonatie van de oplossing.

    Verder worden veel "neibering tones" gebruikt vanuit andere toonsoorten, net als het schuiven tussen verschillende modie.

    Ook bekend is de "picardi third". De andalusische cadans volgt "6min 5maj 4maj 3maj" de 3maj zou volgens de toonsoort een mineur akkoord zijn. Echter is gebruikelijk Majeur te spelen.

    Bedoel je zoiets?

  7. #37
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.484

    Standaard

    Wat op het gehoor niet goed klinkt is theoretisch ook te onderbouwen, de theorie houd zich niet bezig met wat goed en slecht klinkt.

    Brad heeft heel erg de behoefte aan duidelijkheid en regels anders is hij lost maar zo werkt het in de kunsten niet. Er is geen afgebakend gebied wat is en niet is maar dingen lopen in elkaar over en benamingen van segmenten is min of meer arbitrair.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  8. #38
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    Vrij vage antwoorden tot nu toe...Haha. Ik zal eens zoeken naar een concreet voorbeeld.

  9. #39

    Standaard

    Als je de Andalusische cadans bekijkt, krijg je antwoord op je vraag . Kan in elke toonsoort.

  10. #40
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    Ik ben er al uit. Ik heb het even gevraagd aan een afgestudeerde flamenco gitarist waarmee ik wel eens samen speel. Mijn vraag was dus hoe het zit met de grote terts en kleine terts die soms achter elkaar worden gespeeld in een lijn. Bijv. EFGG# of G#GFE.

    Over een E majeur akkoord (of E7b9) kun je in flamenco zowel de gewone frygische ladder spelen (EFGABCD) maar ook de majeur frygische (EFG#ABCD) en je kan ook nog de septiem verhogen (EFG#ABCD#E). Tot zover wist ik het al. Maar schijnbaar kun je die tonen dan ook achter elkaar spelen dus een passage als G G#GFE bijvoorbeeld. Je kan die extra tonen zien als een soort van blue notes (tono negros geheten in flamenco).

    Je zou je passage EF GG# ook kunnen zien als een alt scale (octonisch half-heel etc.), aangezien het akkoord een E7b9 of is. In de jazz gebruiken ze daar vaak de alt scale over. Verschil is dat die E7b9 in de jazz altijd een V is en in flamenco vaak een I.

    Dit filmpje verduidelijkt de zaak:
    Laatst gewijzigd door apekop; 25 oktober 2019 om 10:22
    Gitaarles en basles in Weert
    www.gitaarschoolweert.nl
    New album "Juvenile Fish Tales" Barend Tromp 2022 on Bandcamp now!
    https://subcontinentalrecords.bandca...ile-fish-tales

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top