Mijn naam is Stijn en ik ben nieuw op dit forum. Graag zou ik met wat gitaristen in contact komen om mijn passie voor spaanse gitaarmuziek te kunnen delen. Dus bij deze dit topic.

Flamenco straalt voor mij een enorme kracht en durf uit. Om dit om te zetten in muziek is echt razend moeilijk maar wel super leuk. Voor wie niet zo bekend is met flamenco het volgende:

Flamenco is een hoofdgroep in Spaanse muziek. Deze groep bestaat uit ontzettend veel substylen, elk met zijn eigen geografische herkomst en geschiedenis. In het spaans noemt met z'n stijl een Palo.

Verschillende palo's zijn
Soleares
Bullerias
Tientos
Tangos
Rumba
Allegria
Farruca
en nog 100

Elk van deze stijlen heeft zijn eigen ritme met eigen accenten. De combinatie van ritme en accenten noemt met het "compas".

Wanneer het compas wordt gepeeld is dat te vergelijken met een indiaanse raga bijvoorbeeld. Er is geen echt begin, en er is geen echt eind. Dit deel van de muziek kun je typeren als a tonale muziek. Omdat het niet de voorspelbare route volgt die veel westerse culturen gewent zijn. Van couplet naar refrein naar couplet naar bridge en climax en eind.

Echter naar het compas kan de gitarist uitstapjes maken naar solo stukjes. Dit wordt een falsetta genoemd. Deze hebben zowel een ritmische relatie als een tonale relatie tot het compas, maar er kan worden afgeweken. Door deze elementen is flamenco niet echt in de delen in Majeur en Mineur stukken.
In 1 stuk kan zo wel Majeur als Mineur voorkomen, net als de diverse modie en bizarre combinaties daarmee.

Al deze elementen maken voor mij flamenco een eindeloos fascinerende muziek stijl die ik graag met iemand wil delen.

Hoe kijken jullie tegen flamenco aan?