Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 44

Discussie: Flamenco

  1. #1

    Standaard Flamenco

    Mijn naam is Stijn en ik ben nieuw op dit forum. Graag zou ik met wat gitaristen in contact komen om mijn passie voor spaanse gitaarmuziek te kunnen delen. Dus bij deze dit topic.

    Flamenco straalt voor mij een enorme kracht en durf uit. Om dit om te zetten in muziek is echt razend moeilijk maar wel super leuk. Voor wie niet zo bekend is met flamenco het volgende:

    Flamenco is een hoofdgroep in Spaanse muziek. Deze groep bestaat uit ontzettend veel substylen, elk met zijn eigen geografische herkomst en geschiedenis. In het spaans noemt met z'n stijl een Palo.

    Verschillende palo's zijn
    Soleares
    Bullerias
    Tientos
    Tangos
    Rumba
    Allegria
    Farruca
    en nog 100

    Elk van deze stijlen heeft zijn eigen ritme met eigen accenten. De combinatie van ritme en accenten noemt met het "compas".

    Wanneer het compas wordt gepeeld is dat te vergelijken met een indiaanse raga bijvoorbeeld. Er is geen echt begin, en er is geen echt eind. Dit deel van de muziek kun je typeren als a tonale muziek. Omdat het niet de voorspelbare route volgt die veel westerse culturen gewent zijn. Van couplet naar refrein naar couplet naar bridge en climax en eind.

    Echter naar het compas kan de gitarist uitstapjes maken naar solo stukjes. Dit wordt een falsetta genoemd. Deze hebben zowel een ritmische relatie als een tonale relatie tot het compas, maar er kan worden afgeweken. Door deze elementen is flamenco niet echt in de delen in Majeur en Mineur stukken.
    In 1 stuk kan zo wel Majeur als Mineur voorkomen, net als de diverse modie en bizarre combinaties daarmee.

    Al deze elementen maken voor mij flamenco een eindeloos fascinerende muziek stijl die ik graag met iemand wil delen.

    Hoe kijken jullie tegen flamenco aan?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Leuk hoor, ik speel wat flamenco maar mag geen naam hebben (maar op zijn boerenfluitjes vind ik prima)
    Techniek van de rechterhand is quite a different cookie dan een beetje zwaaien met een plectrum.
    Maar dit soort dingen zijn dus gesneden koek begrijp ik?

    Die Hard is geen Kerstfilm!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Ik vind hem wel goed, vooral vanaf 10:30



  4. #4
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Ik heb het een tijdje serieus bestudeerd. Ik ben er echter achter gekomen dat het spelen van flamenco op gitaar absolute topsport is. Mede daardoor ben ik er mee gestopt destijds. Neemt niet weg dat ik graag af en toe nog naar een stukje flamenco luister op youtube. Het is een hele aparte kunst die je echt moet vatten. Ik had er niet echt gevoel voor waardoor ik met het begeleiden van een zanger of danseres veel moeite had.

    Mijn leraar destijds heeft me vooral ingewijd in het spel van mensen als Ricardo en Montoya. Ik hou toch meer van Paco de Lucia. Wat meer vuurwerk en zijn spel heeft evengoed duende zoals men dat in de flamenco uitdrukt.
    Laatst gewijzigd door Brad; 3 oktober 2019 om 03:14

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Oh kijk, er blijkt iets online te staan van mijn flamenco gepingel

    klik
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  6. #6

    Standaard

    5 jaar intensief mee bezig geweest. Zelfs nog lessen gevolgd in Granada tussen de zigeuners. Dan kom je erachter dat de passie van deze muziek in de diepste vezels zit. Voor mij is het dan ook de meest eerlijke muziek waarbij alle kennis en techniek ten dienste van de zang en dans staat. Vele kunnen geen noot lezen wat ik overigens alleen maar kan waarderen. Het moet uit je diepe onderbuik komen. Uiteindelijk afgehaakt vanwege het permanent breken en slijten van mijn nagels maar bezoek nog regelmatig de kleinere concerten/ bijeenkomsten. Het pakt je of het pakt je niet die vreugde en de dood.
    Ibanez RGD 2120Z ISH, RGD 2127Z ISH, RGD V-Custom en Gibson RD Artist
    EVH5150III 6L6 <>BOSS MS-3
    Hotone Ampero + Ampero Control

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    Ik heb vroeger klassiek gitaar gestudeerd, tot ongeveer 2e jaar Conservatorium, en kreeg daar ook wat flamenco. Verder nooit gekomen. Ik ben er niet zo bekend mee, maar luister nog best met enige regelmaat Paco de Lucia, meestal zijn Sextet, meestal live. Gitanos Andaluces of hoe je dat ook schrijft is kippenvel materiaal.

    Doei.

  8. #8

    Standaard

    Leuk om te lezen allemaal.

    Het filmpje is een aardig voorbeeld van een 12/8 compas met accent op 3, 6, 8, 10 en 12.

    Dit geeft dan in de muziek een effect van 2 sets van 3 noten, en 3 sets van 2 in 1 maat.

    Lessen in granada is wel heel cool. Albacin?



    123,456,78,910,1112.

    Daar overheen syncoperen is echt een hersenkraker om te leren.

    Rechterhand technieken zijn ook leuk om te bekijken. Onderandere alzapua, rasgueado en tremolo.

  9. #9
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Wat dacht je van de rechterhand techniek die ze picado noemen om (snelle) loopjes te spelen. Met een plectrum heen en weer gaan ligt mij toch beter.

  10. #10

    Standaard

    Picado hoort zeker in het lijstje en Paco de Lucia was hier een absolute meester in.

    Nou heb ik nooit serieus met een plectrum geoefend, maar klopt het dat technieken zoals in het volgende filmpje gewoon niet mogelijk zijn te combineren met een plectum (zonder hem te laten vallen)

    https://www.youtube.com/watch?v=lQwNcucQFXk

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top