Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 16

Threaded View

  1. #1

    Standaard Epiphone Valve jr versterkertje op basis van Grundig 1006WL

    Ik wil een nieuw project starten voor komende winter: ik ga een simpele versterker bouwen op basis van de Epiphone Valve Jr, maar dan met zoveel mogelijk spul wat hier nog rondslingert.

    De basis wordt een Grundig 1006WL radio: Het geheel komt in de kast van de radio, ik gebruik het chassis en, indien mogelijk, de trafo's. Er is ruimte voor 2 x 6" speakers en ik heb hier ook nog een klein reverb veertje liggen, maar ik wil eerst de versterker bouwen zonder reverb.

    Ik heb direct al twee vragen:
    1: De Grundig heeft een EL41 als eindversterker met een impedantie van 7,2k. Ik wil een EL84 gebruiken, met een impedantie van 5k. Op de radio staat dat ik een extra luidspreker kan aansluiten van 5 ohm, ik ga er maar even van uit dat de speaker die al in de radio zit ook 5 ohm is. Ik heb dus een outputtrafo met primair 7,2k en secundair 5 ohm. Klopt het dat de impedanties van de trafo afhankelijk zijn van de belasting en in verhouding gelijk blijven? En klopt het dan ook dat ik bij gebruik van deze trafo met een EL84 een uitgangsimpedantie krijg van 3,5 ohm? (7200:5 = 5000:3,5) En kan ik dus deze trafo gebruiken voor mijn projectje?

    2: Ik wil op de versterker een volumepot en een tonepot maken, zoals bij de oude Fender Tweeds. Uiteindelijk komt er ook een reverb met een potmeter maar in de kast van de radio is ruimte voor twee pots. Volgens de schema's die ik gezien heb wordt voor alle genoemde regelingen een pot van 1M gebruikt. Ik heb gezocht naar concentrische pots van 1M maar die zijn onvindbaar, ik kom niet verder dan 500k. Kan ik ongestraft (in eerste instantie) de volumepot en de toonpot vervangen door één concentrische pot van 500k? Is hier iemand die me kan uitleggen waarom dit wel of niet kan, hoe je uitrekent wat de gevolgen van dit plannetje zijn en welke andere aanpassingen ik eventueel moet doen aan het schema om het geheel werkend te krijgen met 500k pots?


    Schema van Epiphone Valve Jr
    https://ibb.co/xgMB07B

    Toonregeling:
    https://ibb.co/5syK4BP
    Laatst gewijzigd door arjans; 2 oktober 2019 om 18:13

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top