Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    639

    Standaard Welke impedantie speakeraansluiting gebruiken?

    Hier kom ik redenerend niet helemaal uit, misschien kan iemand er iets zinnigs over zeggen.
    Als je amp verschillende speakeraansluitingen heeft (4, 8, 16 ohm) en je hebt een cabinet met twee 8 ohm speakers, is er dan een verschil in loading van speaker en/of amp tussen serie en parallel gebruiken van de speakers, dus 4 danwel 8 ohm.

    Ik kwam zover dat ik niet weet hoe de verschillende uitgangsimpedanties bereikt worden. Is dat op een ander punt aansluiten van de output transformer? Is er een optimum?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Twee 8 Ohm speakers in serie zijn 16 Ohm.
    Twee 8 Ohm speakers parallel zijn 4 Ohm.

    Bij een buizenamp mag de impedantie van de speakers best lager zijn dan het optimum, daar sloop je niets mee. Dus een 8 Ohm cab mag in een 16 Ohm gat.

    Voor transistorversterkers geldt het omgekeerde. Transistorversterkers hebben een minimale impedantie aan de uitgang nodig. Dus aan een 4 Ohm uitgang kun je alles hangen wat 4 Ohm of meer is.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    639

    Standaard

    Klopt. Was een typo. Hoe worden de verschillende ohmage uitgangen op een amp gecreëerd? Mijn amp heeft de keuze uit 4,8 en 16 ohm. Is er dan nog wat zinnigs te zeggen over het optimum? Wat is beter met exact dezelfde speakers? 4 of 16 ohm?

  4. #4

    Standaard

    Je uitgangstrafo zorgt ervoor dat de eindbuizen de juiste impedantie zien. Welk van de drie maakt dan niet uit, mits je een speaker van de genoemde impedantie inprikt.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  5. #5

    Standaard

    Wat Gearjunkie zegt idd. De wikkelingen van de outgangstrafo zorgen daarvoor.
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Als je zelf kunt kiezen zou ik de speakers in serie zetten en in het 16 Ohm gat prikken. Dan kun je er later altijd nog een extra 16 Ohm cab bij zetten en het zaakje parallel op de 8 Ohm uitgang zetten.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fredjuh Bekijk bericht
    Bij een buizenamp mag de impedantie van de speakers best lager zijn dan het optimum, daar sloop je niets mee. Dus een 8 Ohm cab mag in een 16 Ohm gat.
    Vergeet dit, het ligt iets anders. In het geval je hard speelt wordt er bij een lagere impedantie van de speakers meer warmte verstookt in de buizen en de trafo's. Meer warmte -> kortere levensduur.

    Bij een hogere impedantie ontstaat er minder warmte. Nadeel is wel dat er dan meer stroom loopt door de schermroosters van de eindbuizen hetgeen ook weer slecht is voor de levensduur.

    Een mismatch van een factor 2 kan meestal prima. Dus aan een 8 Ohm uitgang kun je alles tussen de 4 en de 16 Ohm hangen. Pas op met een grote mismatch en hard spelen.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    639

    Standaard

    Thanks allen!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top