Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 november 2011
    Locatie
    Raamsdonksveer
    Berichten
    249

    Standaard Waar kan ik het beste een maple body mee in de olie zetten?

    Hoi
    Ik heb een onbehandelde maple body, waarover ik zit te denken om niet te spuiten met lak maar met olie te bewerken. Ik heb al een telecaster die bewerkt is met olie of wax.
    Kan iemand mij advies geven hoe en waarmee ik de body moet behandelen. Het moet er wel goed intrekken dus niet dat het vettig blijft of afgeeft.
    Gr Lies

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard

    Zoals ik het gedaan heb:
    - gezuiverde (=helemaal heldere) lijnolie met een kwast aanbrengen, na een uur met een doek de vochtige plekken verwijderen en daarna een dag laten rusten
    - dat 1 of 2 keer herhalen
    - gezuiverde witte bijenwas opbrengen, met een föhn voorzichtig smelten en met een doek uitwrijven

    Die gezuiverde lijnolie is eigenlijk gedistilleerde lijnolie, dus alleen de dunste fractie. Verkrijgbaar bij winkels voor kunstschilders.
    Daar kun je ook bijenwas kopen, maar niet die puur witte gezuiverde. Die wordt gebruikt voor cosmetica dus die moet je halen bij een drogist waar je materialen voor zelf maken van cosmetica kunt kopen.

    Zit er bij mij al 14 jaar op en voelt aan als een babyhuidje, zonder een spoortje vettigheid.
    Och ja, gitaristen, soms zijn het nèt mensen...

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2011
    Locatie
    Mijdrecht (UT)
    Berichten
    1.178

    Standaard

    Danish Oil

    Hout fijn schuren.

    Dik opbrengen
    Minuutje laten intrekken
    Restanten weg poetsen
    Dag laten drogen
    Heel licht opruwen (staalwol heb ik gebruikt)
    Herhaal net zolang tot je tevreden bent met het resultaat.

    Het is alweer een tijdje terug maar als ik me goed herinner, vond ik 3 of 4 lagen prima.
    [2c]
    Grtx, Marc
    Bekijk hier mijn gear.
    Een Aap Die Geen Bananen Eet! Easter Bunny Gets Drunk After Easter! Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep!

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    Rustins Danish oil heeft was verwerkt in de olie.
    ze hebben zelf een kleuren lijn waarbij je de olie kan vermengen en een transparante kleur kan aanbrengen.
    verder zoals obiwan hierboven omschrijft, maar ik denk dat er bij Rustin er ook wat uitwrijf werk bij komt vanwege de was.
    gebruik het zelf ook altijd op rosewood achtige toetsen voor een beschermende laag tegen zweet etc.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.964

    Standaard

    Zelf heb ik bij een zelfbouwer een hals afgewerkt met danish oil. Opzich een fijn goedje, echter vind ik wel dat het snel vuil wordt. Hals is natuurlijk wat extremer dan de body, maar met zweten en dergelijken merk ik dat er snel vervuiling ophoopt die plakt op de olie afwerking.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Ik heb op mijn geoliede halzen (musicman) gunstock oil + gunstock wax van birchwood casey zitten. Qua vervuiling valt me dat helemaal niet tegen eigenlijk.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Zelf heb ik bij een zelfbouwer een hals afgewerkt met danish oil. Opzich een fijn goedje, echter vind ik wel dat het snel vuil wordt. Hals is natuurlijk wat extremer dan de body, maar met zweten en dergelijken merk ik dat er snel vervuiling ophoopt die plakt op de olie afwerking.
    ik weet niet of elke Danish oil hetzelfde is maar die van rustins droogt dus goed op en zeker als je hem uitpoetst na droging komt daar weinig vuil aan vast te zitten

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top