Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9

Discussie: Nylon Parlor

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.045

    Standaard Nylon Parlor

    Het idee stamt al uit 2014, toen ik bedacht dat mijn kleine parlor-achtige reisgitaartje misschien wel eens opnieuw mocht.
    Hij was wat knullig, en het bovenblad ging vervormen, de brug was erg hoog, ... er was van alles mis mee. Dat moest toch beter kunnen.
    Maar om nou precies een zelfde ding te maken, dat was dan weer zo saai. Misschien eentje met nylon snaren!
    En omdat ik het een interessant idee vond, wilde ik wel eens proberen of zo'n scheve rand aan de klankkast ook te doen was.



    Een paar plankjes van een extreem goedkoop stuk spar. "Oh, da's vuren!" zei de houtboer.
    Maar toch, het was een redelijk keurige balk, kwartiers en al. Dus heb ik daar met wat kunst- en vliegwerk wat plankjes voor kleine bovenbladen uit weten te halen.

    Gevoegd en wel.

    Dit moet ongeveer de vorm worden, in mijn eenmalige-experimentenmal.

    Het achterblad, net als bij mijn eerste kleintje, uit een setje walnoot van ukulele-formaat.

    Voor en achter.

    Restjes walnoot, in segmenten voor de rozet.

    Zijkanten gebogen, past keurig...

    Hielblok en staartblok er in.
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.045

    Standaard


    Naast het staartblok komt een blok mahonie, waar het grootste deel weer van af gehaald moet worden.

    Om te beginnen wat materiaal verwijderen uit de binnenbocht.

    Dan blijft dit over.

    Plakrandjes er in, nu het blok voorlopig goed genoeg in vorm is.

    Intussen ook weer verder met de top. Hier moet de rozet komen.

    Even uitrekenen wat we nog aan ruimte hebben voor randjes...

    Zo moet het maar.

    Ik heb hard mijn best gedaan om iets doordachter de balkjes aan het bovenblad te plakken.
    Helaas kwam het in de meeste boeken, Youtube-filmpjes en andere bronnen vooral neer op wat algemene richtlijnen en uitgangsmaten.
    Voor de rest zoek je het maar uit. Hmmm...

    Een waaier van vijf, en twee dwarsbalken. Zou genoeg moeten zijn, vind ik. Zeker op zo'n kleintje, waar je nauwelijks plek hebt om balkjes op te plakken.

    En dan dus inderdaad maar een beetje op gevoel materiaal weghalen. Kijken of het een beetje flexibel wil worden zonder al te flodderig te raken...
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.045

    Standaard


    Het bovenblad kan dan aan de zijkanten...

    Het achterblad nu maar eens. Ik denk dat ik hier de rugstreep aan het inplakken ben.

    Ja, daar is-ie.

    De kop ondersteboven schuin aan de hals...

    En balkjes op het achterblad. Ik heb nog wat latjes cedrela gevonden, en voor de middenstreep een strookje ceder.
    Dat leek me qua kleur wat rustiger dan dat bleke sparren dat ik meestal gebruik.

    Ook het achterblad op zijn plek.

    Nu weer terug naar dat blok. Dit is waar hij aan de binnenkant zit, en daar mag op termijn dus ook van buiten het een en ander weggebikt.
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.045

    Standaard


    Maar eerst: een staartinleg!

    En een kopfineer met een logootje.

    Kledder...

    Gleuven uitgefreesd, en gaten voor stemmechanieken geboord. Het zijn hele goedkope, maar ik vond ze er wel aardig uitzien. Beetje donker.

    Goed, dat gekke blok dus. Eerst (wat ik normaal dus nooit zo doe) priegelgeultjes voor de purflingrandjes.

    Dan daar dus een dun randje in plakken, en proberen te laten doorlopen in de gewone bindingsrandjes.

    Vervolgens flink ten strijde om de buitenkant van het blok weg te hakken. Dat ging iets te voortvarend, dus heb ik er een flinke laag houtlijm en zaagsel overheen geknoeid om de boel een beetje op te vullen en glad te kunnen schuren.

    Uiteindelijk komt er een dun fineertje overheen, dus je ziet er toch niks van.

    De vorm wordt op deze manier wel vrij wonderlijk. Deze schuine rand is op dit kleine kastje ook nog eens buitenproportioneel groot.

    Niet helemaal strak, maar het loopt aardig vloeiend door.
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.045

    Standaard


    Dan nog de nek aan de body. Altijd geklooi, zo'n zwaluwstaart. Ik moet daar toch eens een min of meer foolproof jig voor zien te krijgen.

    Toets op de hals...

    Hals in vorm...

    Hals aan de body...

    Daar komt de brug. Het lijkt een rare plek, maar dat krijg je met zo'n kleine kast.
    En dan heb ik nog de nek-body-aansluiting op de 14de fret gedaan. Met de (voor een nylonsnarige) normale aansluiting op de 12de fret was het nog gekker geworden.

    Gelakt en geplakt.

    Snaren er op, en uitproberen maar...

    Tsja, wat zullen we er van zeggen... Subtiel is anders, maar het werkt prima!
    Het brugzadel is wat hoog, want de halshoek is toch net een tikje anders uitgevallen dan verwacht. Maar met een beetje geluk trekt de boel door de snaarspanning nog wat naar elkaar toe, en dan kan ik hem nog een beetje laten zakken.

    Maar het grootste pluspunt van dit ding is vooral zijn timing! Ik heb net vandaag bevestigd gekregen dat mijn schouder bevroren is, dus dat verklaart wel waarom ik de laatste tijd niet meer met goed fatsoen een gitaar op schoot kan nemen. Ik krijg mijn arm niet meer over een grote-mensen-klankkast heen...

    Er valt wel een beetje omheen te werken, als ik ga zitten als een deftige gitarist, met mijn gitaar op mijn linkerbeen en een voetsteuntje, maar ik wil toch ook gewoon onderuit hangend kunnen pingelen! En daar blijkt dit dingetje uitermate geschikt voor te zijn...
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.045

    Standaard

    Korte demo:

    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  7. #7

    Standaard

    Mooi ding geworden en klinkt erg goed!
    Succes met je schouder

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.759

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Woml Bekijk bericht
    [IMG]
    Tsja, wat zullen we er van zeggen... Subtiel is anders, maar het werkt prima!
    En dáár gaat het tenslotte om! Knap gemaakt hoor! Je hebt er trouwens wel een godsvermogen aan lijmklemmen/-tangen voor nodig, zo te zien...
    Sterkte met je schouder!
    Morgen is het vandaag weer gisteren, terwijl het gisteren vandaag nog morgen was

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fobo Bekijk bericht
    Je hebt er trouwens wel een godsvermogen aan lijmklemmen/-tangen voor nodig, zo te zien...
    Sterkte met je schouder!
    toen ik dat woud van lijmtangen zag, moest ik denken aan een stukje op tv.
    leeuw had wel zin in een snack, groot stekelvarken was voor zijn gevoel zeer geschikt. leeuw verloor, kwam nergens bij, kon er letterlijk geen greep op krijgen ;-)

    maar OT, wat een geduld en vakmanschap, hulde.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top