Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5
  1. #1

    Standaard Tips voor finishen tele body (doorzichtig butterscotch blonde)?

    Hallo allemaal,

    Ik zit er heel sterk aan te denken om zelf een tele(parts)caster in elkaar te zetten. Ik wil de body graag spuiten in nitro. Ik wil hem graag in doorzichtig butterscotch blonde, en de houtpatronen mogen wel goed te zien zijn. Voordat ik echter onderdelen koop en ergens aan begin zou ik graag eerst bekijken wat er mogelijk is en wat niet, dus hier komt mijn vraag:

    Als ik telecasters in butterscotch blonde opzoek kom ik toch veel verschillende kleuren en tinten tegen. Sommige zijn heel lichtgeel, sommigen wat donkerder. Sommigen hebben een doorzichtige laklaag, waardoor het houtpatroon mooi te zien is, en sommige zijn niet doorzichtig.

    Ik wil niet een te lichte gele kleur, en hij mag juist wel doorzichtig zijn. Ik geef een voorbeeld, het gaat niet om de relic maar gewoon om de kleur:

    Nog iets meer houtpatroon zichtbaar dan op bovenstaande foto zou ik mooi vinden.

    De volgende blonde tele vind ik te licht, dus dat wil ik niet:
    https://www.guitarx.com/products/197...condition-tone

    Ik ben er al uit dat ik denk ik een ash body moet hebben, ik dacht aan de unfinished swamp ash body van gitaarupgrade.nl? https://www.gitaarupgrade.nl/webshop...nfinished.html

    Als ik het goed heb moet ik de body schuren, grainfiller gebruiken, sanding sealer, dan een paar lagen nitro(kleur), en dan een paar lagen nitro(clearcoat). Nu gaat het me even om de kleur, en het doorzichtig krijgen ervan.
    Hier zie ik bijvoorbeeld een busje butterscotch blonde nitro (https://www.northwestguitars.co.uk/b...aerosol-400ml/), maar op die foto van die tele body die erbij zit is die body veel te licht. Wordt dat donkerder als je meer coats spuit of moet ik echt een andere bus hebben? En blijft de finish dan wel doorzichtig? Hoe zit dit precies?

    Ik heb verder geen tools zoals die spuitapparaten die je op youtube veel ziet, waar je zelf je verf/lak in giet. Ik moet het dus doen met spuitbusjes zoals die nitro bus hierboven, of misschien is het met een kwast of iets anders wel handiger? Hopelijk kunnen jullie me tips geven over hoe ik de gewenste doorzichtige butterscotch blonde kleur het beste kan krijgen zonder aparte tools te gebruiken. Ik ben bang dat zelf kleuren mengen ook een drama wordt.
    Dus belangrijkste vragen:
    - hoe maak je een finish doorzichtig? (minder lagen kleur? of ander soort lak? nog iets anders?)
    - hoe krijg ik de gewenste butterscotch blonde kleur (bepaald merk of bepaalde soort nitro misschien?)

    Zou tof zijn als jullie me een paar tips kunnen geven! Dan kan ik hopelijk beter bepalen wat mogelijk is voor mij, voordat ik een boel geld uitgeef aan iets wat ik verpruts, of wat verkeerd uitpakt. Dankjewel
    Laatst gewijzigd door Braml; 23 september 2019 om 22:31

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    wat ik zou doen:

    polyester plamuur: https://www.heronautomaterialen.nl/p...am-met-harder/

    schuren.

    schmincke gold ochre uit de airbrush collectie aanbrengen (verdund met thinner, dit is immers een verf en geen beits), verhouding 1: 15.


    herhalen zo vaak als nodig tot je de juiste kleur hebt.

    Aflakken met nitro.

    de polyester is de porefill; origineel zit er ook een witte ondergrond met daar overheen een transparant blonde kleur, afgelakt met nitro. Al die blondes/butterscotch kleurtjes in een spuitbus: geen idee hoe die kleur opgebouwd is, ik pak liever iets dat ik ken en dat is in dit geval schmincke.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    oh, want de schmincke ís al transparant, zelfs als je 'm onverdund aanbrengt. Ik verdun 'm echter graag een beetje, want dan vloeit het mooier en kan ik in meerdere lagen de body egaler gekleurd krijgen.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Ik heb laatst precies hetzelfde gedaan met een zelfbouw Precision body. In stappen:

    1. Hout schuren tot grit 350 of zo iets.
    2. Hout vullen met filler: ik gebruikte Z-Poxy Resin filler, dan hoef je verder niks te sealen.
    3. Een aantal lagen transparante butterscotch nitro lak (die kan je krijgen, en is echt doorzichtig) opbrengen tot je de goede kleur hebt (dat waren er bij mij een stuk of zes). De kleur wordt met iedere laag feller, dus je kan gewoon spuiten tot je tevreden bent.
    4. Niet schuren tussen de lagen ! Dat mag je pas doen als ALLE lak er op zit en de lak een week of twee heeft uitgehard. Daarna heb ik 7 of 8 lagen transparante nitro opgebracht. Ik heb spuitbussen gebruikt. Voor mijn body was één spuitbus butterscotch en één spuitbus transparant genoeg.
    5. Een week of twee laten uitharden. Nog niks schuren of polijsten: geduld hebben !
    6. Dán pas opschuren met steeds fijner nat schuurpapier tot grid 2000 of 3000.
    7. Polijsten. Ik gebruikte Colad OneStepReady polish: gewoon inwrijven met een katoenen pluisvrij doekje, en na 1 of 2 keer wordt het spiegelglad. Ik heb geen machinale polijstschijf gebruikt.

    Als je wil zien hoe ik het heb gedaan, en wat ik de volgende keer beter zou doen, kan je hier kijken:

    http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...-T-bass/page11

    Vanaf deze pagina begin ik met filler. In die blog vind je ook waar ik welke materialen (lak, filler, polish) heb besteld.





    Succes !
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 15 oktober 2019 om 00:10

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 april 2006
    Locatie
    Aldeboarn
    Berichten
    1.741

    Standaard

    Zou tof zijn als jullie me een paar tips kunnen geven! Dan kan ik hopelijk beter bepalen wat mogelijk is voor mij, voordat ik een boel geld uitgeef aan iets wat ik verpruts, of wat verkeerd uitpakt. Dankjewel [/QUOTE]

    Tips en ervaringen genoeg op dit forum te vinden. Maar stainen en blank aflakken met nitro cellulose lak is niet zo moeilijk te doen.
    To Quo or not To Quo....The Status Quo will rock forever all over the world...again and again.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top