Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 13 van 13
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.391

    Standaard

    Er zit vaak achter de topkam nog een randje, als de topkam dikker is dan krijg je wat op die foto te zien is. Ik vijl dan dat randje weg maar je kunt ook een smallere topkam nemen of deze bijvijlen.

    Als je er niet uit komt mag je best eem een x langswippen, dan kijken we er even naar.

    Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juni 2010
    Locatie
    Hilversum
    Berichten
    501

    Standaard

    Bijvijlen is mij nog nooit gelukt
    Ik heb nog nooit een randje aan een topkam gezien, maar niks is onmogelijk
    Ik denk dat de plek waar de kam komt goed schoon en haaks moet zijn.
    Kam niet dikker als de plek waar hij op rust.
    Deze twee zaken zijn de uitgangspunten om een goed geplaatste kam te hebben.
    Dan is het invijlen van de snaar inkepingen een belangrijk en secuur werkje voor een goede bespeelbaarheid.
    Zou je graag helpen maar ik woon niet in de buurt, maar Rinze wel dus als hij er ervaring mee heeft zou ik daar zeker gebruik van maken.
    Waarom maken we steeds dezelfde fouten,
    terwijl er nog zoveel andere mogelijkheden zijn?

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    even voor de duidelijkheid, dit is een project dat al vele gekke dingen heeft opgeleverd, maar waar ik gelukkig als amateur ook oplossingen heb gevonden.

    een van die dingen was dat er een upbow was die je er met de trusrod niet uit kreeg.
    je kreeg dan net na de verdikking van de gelijmde hiel een upbow.
    eerst versleten frets vervangen met frets met dikkere 'tang' om eventueel wat meer tegenkracht te krijgen maar dit was niet genoeg.

    dit uiteindelijk met deze constructie er weer uit gekregen door de lijm zacht te maken en de toets te resetten ten opzichte van de hals.
    (trussrod aangedraaid, en met lijmtang een backbow geforceerd, toets verwarmd, even zo laten staan en toen laten afkoelen in de klem)



    de topkam is geen originele, en zit ook nog niet vast, maar had een nodig om te zien of de hals nu wel of niet goed in te stellen was, en zijn positie zou houden als de snaren op spanning zouden zijn.
    (wel zal ik de nieuwe frets weer opnieuw moeten vlakken want de reset heeft daar ook wat veranderingen gebracht.)

    bedoeling was om de topkam smaller te maken zodra alles goed zou zijn, maar, zoals de onderste foto het duidelijkste is te zien, is de hoek bodem/toets niet super haaks.
    of dit komt doordat iemand daaraan gevijld heeft, of iets anders, geen idee.
    voor mij nu het belangrijkste om erachter te komen hoe ik de juiste afstand te pakken krijg te weten.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top