Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 3 van 3
  1. #1

    Standaard Zentaures overdrive pedal

    Hallo

    Ik heb een zentaures van UK- Electronic.de gebouwd , deze doet het wel , maar er komt ook een hoge piep als bijgeluid er uit , ik denk een soort oscillatie , ik heb de spanningen van de IC's gemeten en die zijn goed.
    Ik heb al eerder de Zentaures gebouwd en die doet het goed.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Er zijn wel een paar praktische hints te geven:

    Zorg dat input en output draadjes intern elkaar niet langs elkaar liggen of ook maar kruisen. Zeker niet als de interne bekabeling niet is afgeschermd, dus echt losse signaaldraadjes.

    Via parasitaire capaciteit (draadje-isolatie-draadje is in feite een condensator) krijg je een koppeling. Voor hoge frequenties betekent dat geleiding door de isolatie heen en dan werkt het net als bij rondzingen.

    Fysiek afstand houden tussen in- en uitgang bedrading dus.

    In geval van voeding via een moderne netdadapter zonder transformator maar met geschakelde voeding kan de schakelfrequentie weleens de oorzaak zijn. De DC spanningen zullen best kloppen, maar er staat dan nog een hoge frequentie overheen gemoduleerd. Check met een andere adapter of nog beter een batterij of het dan weg is.

    edit: O, er zit zelfs een geschakelde voeding in het circuit!

    IC3, de ICL7660SCPA zal de boosdoener wel zijn. Die maakt de negatieve -9V uit de +9V.
    Hou je signaalbedrading daar dus maar bij uit de buurt en gebruik afgeschermde draadjes hiervoor.
    Laatst gewijzigd door Plant; 18 september 2019 om 22:24
    "Meten is weten, gissen is missen"

  3. #3

    Standaard zentaures pedal

    Hallo Plant

    Ik had nog een ICL7660SCPA liggen en er in gezet , het probleem is nu verholpen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top