Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12

Discussie: cabinet

  1. #1

    Standaard cabinet

    Hoi,

    Ik heb een 212 cabinet gekocht van het merk Fame. Daar zit een mono en stereo aansluiting op. Ik heb de speakers vervangen door 2 celestions g12h 65 van 8 ohm. Nu zijn die in de mono modus gewoon 8 ohm en in de stereo modus 4 ohm (oorspronkelijke speakers 16 ohm mono en 8 ohm stereo). Ik vermoed dat ze dus parallel geschakeld worden via de switch. Is het mogelijk om ze in de stereo modus in serie te zetten waardoor ik op 16 ohm kom? Er zitten 6 pinnetjes op die switch de meeste links vier zijn gevuld met de vier draadjes van de output jack van de speakers en de meest rechtse zijn leeg.

    Ik heb wat foto's gemaakt van de huidige aansluiting. Rood is plus van de ene speaker, zwart is min. Geel is plus en blauw is min (van de andere speaker)










  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    In stereo valt er niks in serie te zetten, want speaker 1 voor L is 8 ohm en speaker 2 voor R is 8 ohm.

    Als je het cabinet met de twee speakers mono gebruikt zou je 4 ohm (parallel) of 16 ohm (serie) voor elkaar moeten kunnen krijgen.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Stereo valt er ook niets parallel te zetten met 2 speakers.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Ehm, ja, dat bedoelde ik ook eigenlijk ja.

  5. #5

    Standaard

    Ja sorry dat bedoelde ik dus in mono er 16 ohm van maken. Hij is echter nu bedraad in parallel waardoor hij 4 ohm is. Weet echter niet hoe ik hem zo moet bedraden dat hij in serie staat, vandaar de foto's

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Het gemakkelijkste is de bekabeling zo laten zitten maar blauw geel van de speler afkoppelen, de rode aan de + van speler laten, de zwarte aan de - van de andere speler maken en een kabel tussen de twee overgebleven aansluitingen van de speler leggen. Blauw/geel isoleren van elkaar en oprollen. Ik ga er dan wel vanuit dat de zwart/rood kabels aan de input zit welke je voor mono gebruikt.


    Waarom geen Harley Benton gekocht met voor 60 EUR meer 2 x V30?

  7. #7

    Standaard

    je bedoelt met speler speaker denk ik toch? Blijf ik dan ook 2 x 8 ohm houden met andere woorden kan ik de speakers ook los kan gebruiken?

    Ik wilde liever wat andere speakers. Ik heb een g12m greenback '65 en een g12m greenback '75

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Sorry niet goed nagelezen, ik bedoel speaker uiteraard, maar m'n OS wist het beter


    Nee, die kun je dan niet meer los gebruiken. Je moet het zien als de batterijen van bijv. een afstandbediening. Die staan ook altijd in serie, haal je er eentje uit dan loopt er 0 Volt.

    Greenbacks heb je toch ook in 16 ohm of heb je ze gebruikt gekocht?

  9. #9

    Standaard

    Ah ok en als ik die switch eruit haal en daar een input plaats waar ik de speakers in serie op aansluit. Kan ik dan de andere twee inputs dan gewoon blijven gebruiken om de speakers los op aan te sluiten?

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Nee.....!!!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top