Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9
  1. #1

    Standaard Zelfbouw Musikding pedalen

    Ik was op zoek naar een nieuwe overdrive en een booster. Gezien ik zelfbouw niet alleen leuk vindt maar dit ook goedkoper is dan een kant-en-klaar pedaal, heb ik bij Musikding twee kits besteld: clones van de Keeley Katana en de Wampler Plexi Drive.

    De inhoud van de Katana kit. Alles is netjes verpakt en gelabeld (zelfs de weerstanden), de draadjes zijn al gestript. Ik heb een paar jaar geleden een Musikding Tubescreamer en Rangemaster gebouwd, toen moest je de bedrading van footswitch en potmeters nog zelf doen. Inmiddels zit er een handige printplaat voor de footswitch bij en worden de potmeters en andere switches rechtstreeks op de grote printplaat gesoldeerd.



    Opbouw van laag naar hoog. Eerst de weerstanden.


    Diodes, trim potmeters en de zittingen voor op amp en transistoren.


    De printplaat is compleet. Schakelaar en potmeter zijn nog maar aan één contact gesoldeerd, de anderen komen pas na montage in de behuizing.



    Je kunt voorgeboorde behuizingen bestellen, maar ik heb ervoor gekozen zelf te boren. Uiteraard zonder goed na te denken - de footswitch zat veel te hoog waardoor geen ruimte was voor de jacks. Een gat te veel dus, maar daar kwam ik pas na deze foto achter.


    De volledige binnenkant. Ik gebruik geen batterijen en heb de batterijclip dus weggelaten. Ik was te lui om de draadjes van het footswitch printplaatje naar de grote printplaat op maat te knippen. Ook is te zien dat ik de footswitch moest verplaatsen en daarom draadjes naar de LED moest trekken. Als je het goed doet hoeft dat niet.
    Niet uitgelegd in de handleiding stond het instellen van het drain voltage van de transistoren. Maar Google kon mijn vermoedens bevestigen, dit doe je door het voltage tussen de D poot en een massapunt te meten en met de trimpots in te stellen, in dit geval in de buurt van 9V.



    De bovenkant. Je kunt je helemaal uitleven met decalfolie enzo, ik heb het simpel gehouden.



    De Plexi Drive ging ook heel snel in elkaar. Alleen had ik de footswitch op de verkeerde kant van het printplaatje gesoldeerd en moest ik daar dus rekening mee houden met de bedrading, want ik heb geen desoldeerpomp. Ook hier kwam weinig terecht van "twee keer meten, een keer boren" en zitten de potmeters dus scheef in de behuizing...



    Beide pedalen deden het direct en klinken goed, vooral de Plexi Drive vind ik erg leuk. Qua gainstructuur vergelijkbaar met mijn MXR '78 Custom Badass Distortion, maar iets midrange. Precies de gainboost die de Origin nodig heeft.

    Dus voor wie een beetje bekwaam is in de omgang met een soldeerbout is dit een prima mogelijkheid om met enkele uren werk een FX pedaal in elkaar te zetten. Musikding levert naast de eigen kits ook printplaten en volledige kits van andere leveranciers, waardoor clones van de meeste bekende pedalen vooral op overdrive-gebied verkrijgbaar zijn.

  2. #2

    Standaard

    Leuke projectjes!
    Dat scheef boren ken ik 🙃

    Wat mij helpt is het kastje beplakken met schilderstape, daar teken je alles op af. Dan boren met een kolomboormachine.

    Heb je die niet, dan voorboren met een twee of drie mm boortje. Kan je nog enigzins herstellen.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  3. #3

    Standaard

    Da's toevallig. Vorige week hun zendrive clone gebouwd, en die klinkt fan-tas-tisch.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2010
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    870

    Standaard

    kom op heren, beetje meer je best doen met de looks en afwerking :P
    http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...y-en-ocd/page2
    Keivette pedal & geardemo's by yours truly:
    https://www.instagram.com/rozhseow/
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TDZH Bekijk bericht
    Wat een prachtig forum is dit toch. Iedereen houd van gitaren en heeft een hekel aan voetbal

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rozh Bekijk bericht
    kom op heren, beetje meer je best doen met de looks en afwerking :P
    http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...y-en-ocd/page2
    UIteraard gebruik je daarbij bovenstaande thread om te begrijpen waarom een felle LED dus geen goed idee is.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  6. #6

    Standaard

    @TobyW en anderen die een dergelijk pedaaltje al eens hebben gebouwd: is zoiets te doen voor iemand die wel soldeer/modelbouw ervaring heeft maar kennis van elektronica totaal ontbeert?

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Moskie Bekijk bericht
    @TobyW en anderen die een dergelijk pedaaltje al eens hebben gebouwd: is zoiets te doen voor iemand die wel soldeer/modelbouw ervaring heeft maar kennis van elektronica totaal ontbeert?
    Ja, dit is heel simpel de lay-out volgen volgens plaatjes. Je kan heel weinig fout doen. Elkos en diodes zijn even opletten dat je die niet verkeerd om doet. Verder is het rete simpel.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    147-c Guitars

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2010
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    870

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Hendrik Bekijk bericht
    UIteraard gebruik je daarbij bovenstaande thread om te begrijpen waarom een felle LED dus geen goed idee is.
    Touché, maar is vooral op deze slechte foto zo :P en anders hoger weerstandje proberen

    @moskie met die voorkennis ben ik ook begonnen aan deze hobby, dus het kan prima
    Keivette pedal & geardemo's by yours truly:
    https://www.instagram.com/rozhseow/
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TDZH Bekijk bericht
    Wat een prachtig forum is dit toch. Iedereen houd van gitaren en heeft een hekel aan voetbal

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rozh Bekijk bericht
    kom op heren, beetje meer je best doen met de looks en afwerking :P
    http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...y-en-ocd/page2
    Volgende keer. ;-)

    Als je kunt solderen is het echt niet moeilijk. Op het schema staan alle waarden, de printplaat is genummerd. De oriëntatie van onderdelen is duidelijk aangegeven. Bij sommige pedalen moet een bias of drain spanning ingesteld worden, daarvoor heb je een multimeter nodig.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top