Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 32
  1. #1
    Member
    Geregistreerd
    8 september 2008
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    49

    Standaard Wat is de ideale setup voor live spelen ?

    Sinds een jaar heb ik de Line6 helix. Ik speel er nog via de FX loop over mijn Marshall. Al 2x toe direct op de PA gespeeld met wisselende ervaringen. Te schel, impulse response valt tegen etc.

    Wat ik graag wil is dat ik met mijn spullen zonder versterker direct kan aansluiten. Hoe doen jullie dat ? Is de Helix daar wel geschikt voor ? Of Fractal ?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.759

    Standaard

    Wellicht een open deur/noobreactie - ik ken het apparaat niet uit eigen ervaring - maar als ik de specs lees, dan moet er alles in zitten voor een directe aansluiting. Ik stel me echter voor dat een instelling daarvoor heel anders is dan die je gebruikt bij de FX-loop.
    Ik denk: op nul beginnen en vooral bij de (voor)versterkersimulaties gaan kijken.
    Morgen is het vandaag weer gisteren, terwijl het gisteren vandaag nog morgen was

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.020

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tinus1978 Bekijk bericht
    Sinds een jaar heb ik de Line6 helix. Ik speel er nog via de FX loop over mijn Marshall. Al 2x toe direct op de PA gespeeld met wisselende ervaringen. Te schel, impulse response valt tegen etc.

    Wat ik graag wil is dat ik met mijn spullen zonder versterker direct kan aansluiten. Hoe doen jullie dat ? Is de Helix daar wel geschikt voor ? Of Fractal ?
    Ik heb ook niet veel ervaring met dit soort apparaten maar als jij de Helix via de return van de fx-loop speelt, heb je automatisch ook de amp en cab-simulatie uitstaan. Ben je misschien vergeten om deze weer aan te zetten toen je rechtstreeks over een PA speelde? Zonder amp en cab-sim gaat het niet klinken. Ik kan het natuurlijk mis hebben?

  4. #4

    Standaard

    Belangrijk is om je patches te maken op neutrale speakers (studiomonitors/FRFR) op het volume waar je ook zult spelen. Dan gebruik je je versterkermodel om je sounds af te stellen. Beschouw dit versterkerblok dan ook als een ‘normale’ versterker. Hier kan je meer mee dan je denkt.
    Zelf gebruik ik ir’s van Lancaster audio, maar ik lees ook veel goeds over Ownhammer en 3sigma. Al kun je met de cab blokken ook goede sounds krijgen hoor.

  5. #5

    Standaard

    Dat gaat gewoon, één nadeel, je bent volledig afhankelijk van de geluidsman voor je monitoring, of je moet daar zelf iets voor menemen
    (FRFR cab of inears).
    Ik heb zelf een keer een heel nummer staan mimicen...

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sjtevel Bekijk bericht
    Zelf gebruik ik ir’s van Lancaster audio, maar ik lees ook veel goeds over Ownhammer en 3sigma.
    Gebruik je dan ook een combinatie van meerdere IR's tegelijk, en zo ja, hoe kies je de combinatie?
    Ik heb nog nooit een naar mijn smaak fijne sound kunnen krijgen met IR's (buiten de helix om want die heb ik niet), en ik heb er best een aantal geprobeerd.
    Op een gegeven moment ben ik IR's gaan combineren van verschillende cabs, dat was al iets beter, maar ik ben er nu bij toeval achter gekomen dat het voor mij het meest natuurlijk voelt als ik een IR met microfoonplaatsing op het center van de conus combineer met eentje die wat verder weg staat. Nu gaat vast iemand mij vertellen dat iedereen dat al járen zo doet, maar allee

  7. #7

    Standaard

    Het lijkt erop dat je ‘per ongeluk’ de Fredman techniek hebt ontdekt. Die zitten ook tussen mijn ir’s. Deze gebruik ik ook wel regelmatig, maar niet exclusief. Mixen van meerdere ir’s doe ik niet, maar experimenteren kan natuurlijk altijd.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Haha, dit voelt een beetje als toen ik op mijn eerste versterkertje alles open draaide waardoor dat ding van pure ellende stond te vervormen....zo gaaf, niet wetende dat de halve wereld dat al 40 jaar zo deed

  9. #9

    Talking

    Twee jaar geleden zijn we met onze band in zijn geheel overgestapt op in-ears (3-way) en toen hebben de bassist en ik ook maar besloten om geen versterkers meer te gaan sjouwen. Mijn rug en mijn oren zijn me hiervoor dankbaar.
    Ik was altijd prima tevreden over de combi Boss GT-100/MesaBoogie i.c.m. 4 kabelmethode. Ik was bang dat na de in-ears de volgende flinke investering richting Kemper, Helix, Headrush of GT-1000 zou moeten gaan. Ik had al een Palmer PDI-09 voor mijn versterker. Daar heb ik gewoon een 2e van gekocht en die beide tussen de GT-100 en de PA gezet voor stereo. Prima resultaat al de eerste keer. Verder ben je afhankelijk van geluidsmannen en de PA die ze bij hebben. Soms is het matig, soms ook gewoon fantastisch goed. Dat moet je leren accepteren. Vind je het te schel, vraag om een beetje compressie uit de mixer. Maar ik heb ervaren dat wanneer ik het door mijn in-ears schel of hoog ervaar, het in de zaal super goed in de mix uitkomt. Daarom stel ik de GT thuis wat minder hoog in dan op het podium (simpel, via de global settings of anders via de Palmer's ook instelbaar).

    Het enige wat ik later nog eraan miste was het "buizenrandje". Toen zag ik dat een kennis van mij voor zijn Kemper een Xotic EP booster gebruikte en hij liet mij horen wat voor verschil dat maakte. Dus heb ik er ook zo een aangeschaft en het geluid van de GT-100 fleurt er enorm van op. Net of er een deken vanaf gehaald wordt.
    De booster gebruik ik meestal met de gain in een heel lage stand. Ik krijg er best veel complimenten over, dus het GAS voor een dure modeler is verdwenen. Mede omdat de Boss met 2 instelbare CTL-knoppen ontzettend veel schakelmogelijkheden biedt.

    Nu zullen een Kemper en Helix thuis, in de studio of een grote concertzaal vast super klinken. Maar in de livesituaties waar wij spelen (100-1000 man publiek) zijn de nuanceverschillen tussen het dure en goedkopere modelers minder te horen in de totale mix. Ik heb al paar keer een Helix en Kemper mogen horen en vooral de Helixen vallen mij zwaar tegen. Vorig jaar zag ik een gitarist die naar mijn smaak wel een extreem lekker geluid had, loop ik naar het podium en wat zie ik....een multi-effectje van Zoom....met een booster ervoor (wel ander merk) in een lage stand.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.759

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JanVrm Bekijk bericht
    Vorig jaar zag ik een gitarist die naar mijn smaak wel een extreem lekker geluid had, loop ik naar het podium en wat zie ik....een multi-effectje van Zoom....met een booster ervoor (wel ander merk) in een lage stand.
    Tja, weer zo'n verhaal waarbij ik me afvraag of we met z'n allen niet gewoon een mythe in stand aan het houden zijn.
    Bottom line is toch een 'lekker (smerig en/of geil, want altijd low fi) geluid'; daar heb je niet altijd de meest ultieme apparatuur bij/voor nodig. Maar je moet het wel durven onderkennen.
    Kom er maar in...
    Morgen is het vandaag weer gisteren, terwijl het gisteren vandaag nog morgen was

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top