Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 31
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 september 2015
    Locatie
    Wolluk
    Berichten
    8.203

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Onderschat je publiek niet, die hebben echt wel door wat wel en niet goed klinkt. Ze zullen niet zoals gitaristen precies kunnen benoemen wat er aan de hand is, maar als het kut klinkt hebben ze dat echt wel in de gaten.
    Dat klopt, maar dat gaat wel een stuk minder ver (of het zit in andere dingen) dan waar wij als gitaristen ons niet zelden druk over maken.
    Zoals reeds gezegd speelde de boys van Status Quo beide over Telecasters. En bij Metallica spelen Krik en James vaak beide met EMG's en die schijnen sowieso in elke gitaar exact hetzelfde te klinken. Dus ik denk dat het plaatselijke coverbandje er dan ook wel mee weg komt. En ondertussen lullen we hier rustig door over dat alles wat niet via buizenversterkers wordt gespeeld kut klinkt en ondertussen zit Bert Meulendijk bij The Voice en Marcel Fisher bij Beste Zangers over een Kemper te spelen en daarover heb ik ook nog nooit iemand over horen zeggen dat die bandjes kut klinken. Behalve dan wat gitaristen.

    Het zou zo maar kunnen dat we ons iets te druk maken in de marge

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 juni 2017
    Locatie
    Zaandam
    Berichten
    289

    Standaard

    Een ding is zeker: we praten te veel over spulletjes en te weinig over hoe je ze gebruikt en al helemaal te weinig over het spelen. Maar ja het is ook veel eenvoudiger om het over spulletjes te hebben.

    Ook een goede opmerking van Kim Wilson dat als je hetzelfde speelt, het wel heel strak moet (en dat is moeilijk).

    Komende tijd maar eens wat uitproberen met de een akkoorden en de ander riffjes enzo, met verschillende gitaren, clean vs drive, en inderdaad af en toe ook even niet spelen.

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.572

    Standaard Twee gitaren in een band, wat combineert mooi?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Da Vinci Bekijk bericht
    Het zou zo maar kunnen dat we ons iets te druk maken in de marge
    Mogelijk...
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.572

    Standaard

    https://youtu.be/wT2CoHrNfZM

    Of je ervan houdt is een andere discussie, maar hier hoor je drie gitaren die redelijk gelijk klinken, maar duidelijk hun eigen plekje hebben.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  5. #25
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door twoerd Bekijk bericht
    Een ding is zeker: we praten te veel over spulletjes en te weinig over hoe je ze gebruikt en al helemaal te weinig over het spelen. Maar ja het is ook veel eenvoudiger om het over spulletjes te hebben.
    Wat mij betreft gaat het om het spelen. Ik ben ook wel geïnteresseerd in spulletjes omdat sounds je erg kunnen inspireren. Maar het interesseert me vooral wat het doet en niet waarom het dat doet.

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Dit is vind ik een mooi voorbeeld van hoe je samen kan spelen. Frank vraagt Dweezil (toen 15 maar wel privé les van Steve Vai) op het podium en laat hem soleren. Hij vertelde later hierover, ik zei tegen hem, doe maar wat je wil. Ik keek wat ie deed, als ie laag op de nek zat bleef ik hoog en als ie snelle runs speelde deed ik lange noten en andersom.. let him shine and stay out of the way.

    Die Hard is geen Kerstfilm!

  7. #27
    Moderator
    Geregistreerd
    1 maart 2002
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    28.728

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Als je maar niet hetzelfde speelt. Status Quo had twee vrijwel dezelfde rigs voor Parfitt en Rossi, allebei Tele op Vox, maar omdat de één op een andere positie op de hals zit dan de ander zitten ze elkaar niet in de weg. Ritmisch kun je ook een beetje spelen met twee gitaristen. Luisteren, andere dingen spelen dan de ander, dat werkt allemaal beter dan wat voor setup dan ook.
    Precies dit. Staar je niet blind op elementen, houtsoorten of versterker types. De partijen die je moet splitsen zijn veel belangrijker. Soms is het wel eens verfrissend om een oefenruimte opname als je even niet optreedt om eens terug te luisteren hoe dat klinkt. Hoor je dan een prettig contrast, dan is er niks aan de hand.
    Simpel voorbeeld: vroeger hadden de andere gitarist en ik in onze band totaal andere gitaren en versterker.s Nu liggen we dichter bij elkaar qua gear en klank, maar de partijen zijn nog steeds dusdanig anders dat het prima blijft aanvullen.
    "Het is maar een spelletje" - Confucius

  8. #28

    Standaard

    tip, check eens "Nashville stemming"
    werkt goed bij twee of meer gitaren
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.347

    Standaard

    Niet in hetzelfde toongebied spelen helpt ja.
    Slide ook.
    En verder depends on style.
    Op wat rauwere soul hoor ik graag ES335 & Telecaster samen.
    Op Indie ontkom je eigenlijk niet aan een Jaguar of Mustang ergens.
    Bad Seeds eigenlijk altijd wel een fijne combi gevonden, met Harvey's Starfires & Blixas Jaguars & Mustangs; gedistingeerd.
    In mijn eigen songwriting merk ik trouwens dat het af en toe de moeite waard is terug te vallen op single notes.
    Gewoon baslijntjes spelen.
    Voelt lullig, maar soms heeft het liedje het nodig.
    Laatst gewijzigd door Tupelo; 12 september 2019 om 17:54

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Status Quo had twee vrijwel dezelfde rigs voor Parfitt en Rossi, allebei Tele op Vox,
    nee, Sound City, later Marshall, laatste jaren dan ook een AC30 voor Parfitt erbij gemengd

    Maar verder helemaal eens met wat je zegt

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top