Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 14 EersteEerste ... 23456 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 132
  1. #31
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door arjanb01 Bekijk bericht
    En de grap is: de oorspronkelijke gitaar van Eddie was ook een zelfbouw kit, maar heeft mythische status door al die topalbums die hij ermee vol gespeeld heeft.
    Dat ding wordt nu voor duizenden euro’s verkocht....
    Als je goed kijkt naar die van EvH dan zie je dat dit ook niet bepaald een Masterbuild is. Naar verluid gespoten met lak van een fietswinkel, het is een gewone SSS strat body waar hij ruimte voor een humbucker heeft gemaakt, slagplaat paste niet meer dus ingekort, hals wijzigde nog wel eens maar altijd one-piece-maple met jumbo frets.


  2. #32
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 november 2001
    Locatie
    Cuijk
    Berichten
    579

    Standaard

    Het kan goed uitpakken: ik heb een jaar of 8 geleden een gitaar gebouwd uit losse onderdelen van marktplaats. Puur om te kijken hoe dat zou bevallen, en om het afstellen en zo te oefenen. Squier Hals, onbekende Body, Donlis pickups, wilkinson hardware. Sonic Blue gespoten omdat ik dat een erg gave kleur vind.

    Het is een erg fijne gitaar geworden. De enige waar ik live en thuis mee speel, de USA stratocaster zit op de reservebank...😂


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  3. #33

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Als je goed kijkt naar die van EvH dan zie je dat dit ook niet bepaald een Masterbuild is. Naar verluid gespoten met lak van een fietswinkel, het is een gewone SSS strat body waar hij ruimte voor een humbucker heeft gemaakt, slagplaat paste niet meer dus ingekort, hals wijzigde nog wel eens maar altijd one-piece-maple met jumbo frets.

    maar ditte wel slechtt 20 0000 eukes


  4. #34
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guitarkid2 Bekijk bericht
    maar ditte wel slechtt 20 0000 eukes
    RJV Guitars wil er slechts 16.900 EUR voor hebben en dat is dan wel een Masterbuilt.

    Maar ik bedoelde het eenvoudige spuitwerk van EvH. De randen van het afplakken zijn zelfs nog te zien. Dat hij uiteindelijk live op[ hel;e andere gitaren dan de oorspronkelijke speelde zal iedereen wel duidelijk zijn.

  5. #35
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 januari 2003
    Locatie
    Amsterdam . . . Nuttige berichten: 13
    Berichten
    9.220

    Standaard

    Heb je deze al gezien?: https://www.gitarre-bestellen.de/pro...-Hardware.html

    Lijkt me een leuk uitgangspunt voor je eerste knutselproject.
    En zoals al opgemerkt, bij die EVH-gitaar hoeft de afwerking er niet helemaal perfect uit te zien.
    The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.

    - Charles Bukowski


  6. #36
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 december 2012
    Locatie
    Thuis
    Berichten
    707

    Standaard

    Of, van de begin zoals ik. Ik heb geen schuur vol met machines en apparatuur. Maar vind t wel leuk om wat aan te rommelen met gitaren (met de strijkplank als werkblad). Dus heb ik 3 jaar geleden een afgeragde Ibanez RG via Maktplaats gekocht voor 6 tientjes, en die helemaal gestript en opnieuw met nieuwe onderdelen weer opgebouwd. Voordeel was dat ik de body en hals dus zelf al had, wat voor mij ondoenlijk zou zijn om zelf te maken. Uiteindelijk naar bevriende autospuiter gebracht en die heeft er wat moois van gemaakt. Was een leuk en leerzaam proces. Kleine tip van de ene John naar de andere
    If it ain't got purple it ain't got music.

    Bands: purplejohn.wix.com/fabfive
    www.10AM.nl

  7. #37
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Topicstarter: als je serieus bent in de wens een kwaliteitsgitaar te willen samenstellen, zijn er mijns inziens maar drie gegadigden: Musikraft en Warmoth USA custom guitars. Bij allen krijg je een ontzettend net gefreesd en goed gefret instrument. Even wat pointers.

    - alle drie zullen een prima neck pocket frezen, stud gaten en tremolo ruimte keurig frezen. Verschil is dat, mijns inziens, Musikraft's fretwerk veruit het beste is en je daar het minst aan hoeft te doen qua leveling, polijsten etc. Ik neem namelijk aan dat je daar weinig tot geen ervaring mee hebt. Je kan natuurlijk oefenen op een goedkopere hals van Allparts die je online voor een prikkie koopt of bij the String in Amsterdam, maar goed fretwerk leveren, dat is een klus die je niet in 1 hals kan leren.

    - lakwerk: ja, dat is naar. Als je de strepen wilt, zou ik adviseren dat je een reeds gelakte gitaarbody koopt (Warmoth doet dat wel eens), in een zo saai mogelijke kleur; blok de gitaar in grit 220 zodat er een fijne schuurkras op zit, en ga dan in de weer met tape en spuitbussen. Zo zal de basis al prima zijn en hoef je niet het hele pore-fill+schuren+sealen proces zelf te doorlopen (die basis goed doen is niet makkelijk, vergt veel tijd en moeite maar loont uiteindelijk want je hebt minder gedoe met het lakken en polijsten zelf). De strepen spuiten, dat is relatief eenvoudig want het hóeft bij de EvH niet zo secuur. De charme van die gitaar is dat het origineel een ontiegelijke puinhoop is, dus als je lakwerk niet perfect is, zie ik daar om eerlijk te zijn wel de charme van in. Ik vind de gestreepte EvH gitaren die Fender nu maakt gewoon te gelikt. Ik vind het niet passen.

    - houtkeuze: de originele EvH had een maple neck en een ash body. Ik zou je adviseren om een roasted ash body en roasted maple neck te nemen. Zeker roasted maple. Dit, omdat roasted maple eigenlijk geen finish nodig heeft, behalve misschien wat tungolie, danish oil of nanocoat maar het is niet perse nodig. Het is deze combinatie trouwens, die eigenlijk altijd heel goede resultaten geeft. Er is weinig variatie. Alder is mijns inziens veel te vaak hit en mis, mahonie is totaal niet geschikt voor de EvH tone en een solid maple body heeft te vaak een negatief imago (maar boy oh boy wat klinkt dat waanzinnig; zegt de gozer met 5 solid maple gitaren).

    - Kies premium hardware. Met goedkope brol kan je een gitaar maken, tuurlijk, maar gelijk goed beginnen is echt veel wijzer. Meerdere redenen. 1: die parts zijn gefreesd met 'echte' Floyd Rose trems op het oog: de goedkopere trems hebben vaak een spacing die net niet mooi uit komt. Vaak hebben die goedkopere units zachter staal en een blok van zink, wat je stemvastheid echt niet ten goede komt. 2: goedkoop = duurkoop: goede hardware kan je transplanteren naar een nieuwe build of een andere gitaar. Met troep doe je dat niet zo vlug. Ook is het pas maken van die goedkopere hardware vaak een struikelblok, terwijl je beter dus het origineel erop kon zetten. De enige licenced Floyd Rose die betaalbaarder is dan het origineel én beter is én past, is de Gotoh 1996 Floyd Rose unit. 3: je wilt uit kunnen sluiten waar de schoen wringt, of die 'schoen' nou stemvastheid of tone is. Als je de gitaar in elkaar hebt gezet en dat ding ontstemt als je er al naar kijkt, of het klinkt als een natte krant, dan wil je kunnen elimineren waar die fout zit. Als je gebruik maakt van bekende, gerenommeerde onderdelen, is dat een variabele die je al kan uitsluiten. 4: als het niks wordt, is de resale waarde hoger van een bekend item dan van onbekende, gelicenceerde onderdelen.

    - Mocht je echt op budget willen werken, koop dan een ongelakte body, halsje zonder flamed maple maar gewoon, geen fancy inleg etc etc, en zet de boel in de nanocoat. Ja, ik weet het, dat spul is 80E voor een flesje, maar: het brengt het makkelijkst aan van alle materialen die ik ken. Je kan het ook op de hals gebruiken. Binnen 24 uur ben je klaar ermee en kan je gaan afbouwen. Je hoeft namelijk geen laklaag op te bouwen. Nanocoat geeft je het meest professionele resultaat met de minste moeite. Zie een ander topic van mij over dit materiaal.

    - Afbouw en afstelling. Hier zijn letterlijk boeken vol over geschreven. Ik zou je adviseren om veel te lezen over afstelling van een gitaar, wat de marges zijn etc.

    Het probleem van een gitaar bouwen, zelfs assemblage uit onderdelen, is dat er zoveel verscholen kosten zijn. Als je niet de juiste schroevendraaiers hebt, of de juiste fretwerkvijlen, etc etc, ben je al zoveel geld kwijt daaraan, dat elke euro die je zou besparen door zelf iets te doen wordt afgeschreven tegenover de basistools die je juist nodig hebt voor het maken van dat ding. OK, goed, als Musikraft en warmoth hun werk doen heb je niet heel veel nodig, maar toch zeker wel

    *set voelermaten
    *juiste schroevendraaiers (ik reken op 1x philips #3 lang en 1x philips #2)
    *inbussleutels (komen met de trem set)
    *soldeerbout
    *straight edge om halscurve mee te meten
    *straight edge om mee te vlakken (niet dezelfde als hierboven)
    *fretrocker
    *fret bevel vijl
    *fret eind vijl
    *fret crown vijl
    *juiste grit schuurpapier (120, 220, 320, 600, 800, 1200, 2000, vet = 3M stikit gold)
    *vlak blok om mee te blokken (vlak schuren van body, hout, lak)
    *juiste boorbitjes (2mm, 2.2mm, 3mm, 3.5mm, 9.5mm, 10mm, 10.5mm, 11mm, 12mm, 17mm, 22mm)
    *handruimer
    *verzinker
    *diverse tangetjes
    *scalpels
    *bergen en bergen afplaktape in diverse soorten en maten.

    Als je het professioneel wilt hebben, zijn dit je tools, minimaal. Ik heb eens gekeken naar wat ik heb aan handtools, zonder machines erbij opgeteld, en die kosten lopen al richting de 1000 euro. Toegegeven, ik bouw 3 gitaren per maand... Om je een idee te geven

  8. #38
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 maart 2019
    Locatie
    Maarssen
    Berichten
    132

    Standaard

    Whooo, wat een verhaal...heerlijk.

    Het feit dat ik plannen heb om eventueel zelf een gitaar te bouwen komen ook voort uit het feit dat ik al meer dan 30 jaar een vervend modelbouwer ben. Ik bouw al jaren allerlei diverse modelbouw gerelateerde zaken en heb " denk ik" wel enige bouwskills. Daarnaast heb ik een breed assortiment aan gereedschappen dus er is een kleine basis.

    Ik ben nu info aan het verzamelen betreft welke eventuele hardware er te krijgen is voor een schappelijke prijs en ben er nog niet uit hoe ik de body en neck ga organiseren. Ik heb geen illusie om een top gitaar in elkaar te zetten meer wil wel een gitaar assembleren/bouwen waarop ik kan spelen. Ik ga hem niet bouwen om hem vervolgens in de hoekte zetten.

    Nu had ik al in een eerdere post gemeld dat ik ooit een echte Fender of Gibson wilde hebben maar bij het bezoeken van de site Orpheo heb ik ineens een heel andere kijk op kwaliteit gitaren. Ik ken het niet maar pffffffffff wat een mooi spul zeg.

  9. #39

    Standaard

    Kijk, nu wordt het interessant... Twee dezelfde hobby's. Wat bouw je normaal zoal?

  10. #40
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Je moet voor jezelf weten,
    wil ik net zoals Eddie mijn eigen gitaar maken
    of wil ik een gitaar net zoals die van Eddie maken

    Want in dat laatste geval is het toch gewoon een kwestie van hoe kan ik zoveel mogelijk waar krijgen voor mijn euro?
    Wat die EvH gitaren betreft
    je hebt het over 800/900 euro maar volgens mij is er van alles te koop tussen de 200 en 20.000 euro.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top