Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 14 EersteEerste 1234513 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 132
  1. #21

    Standaard

    Zelf bouwen doe je voor het avontuur, de zoektocht en het bouwplezier op zich, zeker niet om budgettaire redenen. Je komt bij een zelfbouw in het beste geval (lees: met behoorlijk wat ervaring achter de kiezen) tot een tevreden of aanvaardbaar resultaat, voor eenzelfde prijs als in de winkel.

    Maar alles wijst er op dat je in wezen veels te veel zin hebt om aan de slag te gaan, alle rationele raad ten spijt. Goesting. Ooit terecht als één van de mooiste woorden verkozen, en dat mag dus wel wat geld kosten.

    Tot slot nog deze kleine zekerheid: meestal is het zo dat een zelfbouw 'verrassend goed klinkt' (althans naar oordeel van de bouwer)
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Musikraft is topspul. Ontzettend hoogwaardig materiaal en afwerking.

    Verder, ja, dit soort projecten zijn prijzig maar dat is ook logisch. Als je je een beetje verdiept in de economics van een gitaar, kom je er al snel achter waar verborgen kosten zitten, naast de gebruikelijke zaken als lakken, polijsten, schuren.

    Je moet zelfbouw, of assemblage uit onderdelen, nooit of te nimmer zien als een goedkoper alternatief voor een off-the-rack gitaar maar als een leuke hobby en/of een weg naar een gitaar waar jij wel (zo dicht mogelijk bij) 100% achter staat. Mijn eerste warmoth was er zo een: prima gitaar. Ik zou 1 specificatie veranderen anno 2019, maar goed, die plank is alweer 12 jaar oud en heb wel wat geleerd afgelopen jaren.

    De grote angst, dat een zelfbouwer/partsocaster niet gaat klinken, vind ik veel minder spannend dan de vraag of het prima gaat spelen. Vaak laat het fretwerk te wensen over, topkammen vijlen is echt tricky, gitaar afstellen idem dito. Het tonale vraagstuk is mijns inziens van veel minder belang want dat is veel beter te sturen met de juiste bruggen, pots, pickups. Het argument dat een fabrieksgitaar beter is, of dat zij bodies en halzen tonaal matchen, vind ik ronduit lachwekkend. (de fabrieken van) Fender matchen helemaal niks tonaal: dat is gewoon een stapel bodies en stapel halzen en die trappen die twee op elkaar. Alleen high-end bouwers matchen, of proberen te matchen, en zelfs daar worden halzen alleen afgekeurd op fouten, niet op tonale problemen. Je zou het niet zeggen, maar hout(soorten) is (zijn) consistenter dan je denkt...

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Afgezien van alle opmerkingen hierboven. Een kit moet je lakken en de kans dat je dat de eerste keer net zo mooi krijgt als een fabrieksgitaar is vrijwel nihil zeg ik uit ervaring, hoeveel je je ook inleest.

    Dan kan je allemaal tophardware hebben en dan zit dat op een matig gelakte body. Wil je dat? Laten doen is niet goedkoop. Reken minstens €400. Met een evh design nog veel meer schat ik in.

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 maart 2019
    Locatie
    Maarssen
    Berichten
    132

    Standaard

    Leuk is dit, afgelopen week was ik er duidelijk over uit dat ik een gitaar wilde bouwen zoals die van Eddie van Halen. Ik bedacht mij om hier een post neer te zetten om wat op weg geholpen te worden en ik krijg het gevoel dat ik een extra dimensie gestapt ben van de gitaren wereld. Lees het als positief, ik lees hier verschillende invalshoeken en in mijn zoektocht naar info over het zelf samenstellen/bouwen van een gitaar gaat er een wereld open.
    Ik moet wel wat zaken laten bezinken nu ik al deze reacties lees. Ik heb sinds enkele maanden een gitaar die ik heb aangeschaft om het gitaar spelen een beetje onder de knie te krijgen. Mocht het zo zijn dat het mij lukken om een beetje overweg te kunnen met een gitaar dan wil ik ooit nog eens een echte Fender of Gibson aanschaffen. Dit waren voor mij DE gitaarmerken uit mijn jeugd tijd.
    De gitaar van Eddie van Halen is ook iets van vroeger en wil zo'n gitaar met strepen hebben om er op te kunnen spelen maar wil eigenlijk niet in de prijsklasse terechtkomen van een Fender of Gibson vandaar mijn gedachte om er eentje zelf te bouwen/samenstellen.
    Nu ik echter wat reactie hier lees en ondertussen ook diverse andere merken heb gelezen begint mijn " andere" toekomst droom een beetje in duigen te vallen. Als ik hier lees dat ook Fender massaal in elkaar gestoken wordt dan weet ik het nog niet zo wat ooit mijn" kwaliteit" gitaar kan gaan worden.

    Eerst nog maar eens weer diep nadenken wat de beste keuze is, misschien wel een kwaliteit gitaar met de Eddie van Halen look.....

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.651

    Standaard

    ik denk dat niemand van plan was je je project door de neus te boren, maar wel de realiteit te laten zien dat veel van wat met de gitaar te maken heeft van een lading mambojambo omgeven is.
    en daar spelen de verkopende partijen graag op in.
    veel gitaren van gevestigde namen worden ergens anders geproduceerd onder de specificaties van de besteller.

    misschien wel een idee dat je een gebruikte strat koopt, dan maar even niet met een floyd, maar gewoon om mee te klooien, bijv om de body de look te geven die nu voor ogen hebt.
    ga hem leren afstellen, want dat is al een kunst op zich, en voor € 30 tot 60 euro koop je al een leuke gitaar als je MP goed in de gaten houdt.
    wat je op deze gitaar leert en eventueel verknoeid heb je dan weer je droomgitaar bespaart ;-)

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 november 2004
    Locatie
    Heerhugowaard
    Berichten
    1.216

    Standaard

    Laat jezelf vooral niet ontmoedigen om zelf iets te ondernemen! Maar probeer iets simpels, koop inderdaad een goedkope body en hals en wat ijzerwerk. En heb niet de verwachting dat dit je droomgitaar wordt.... Qua afwerking zijn er genoeg mogelijkheden die niet zo moeilijk zijn: olie, wipe on poly... Bevalt de gitaar per ongeluk wel? Mooi! Zo niet? Hardware eraf en opnieuw beginnen met een volgend project. Ja, het kost geld en tijd en een hoop geduld, maar wie weet heb je er een ontzettend leuke (en verslavende) hobby aan....
    Ik kan je vertellen, spelen op een goed gelukte zelfbouwer is een ongelofelijk groot genot.....

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 maart 2019
    Locatie
    Maarssen
    Berichten
    132

    Standaard

    Ohh begrijp mij niet verkeerd, ik ben blij met de reacties hier. Ik voel mij zeker niet aangevallen, andere hebben absoluut in hetzelfde hoekje gezeten en hebben ook een hoop geleerd. Wat " no 1 hops" tevens meld is de weg die ik denk ga bewandelen, een 2e hands kopen de look geven en er mee aan klooien. Ik was al aan het kijken op MP en ik zoek het model waar alleen 1 humbucker in past en die zie ik eigenlijk alleen bij Fazley en ik weet nou net niet of dat een goede keus is...

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2007
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    1.497

    Standaard

    https://www.theguitarbar.be/nl/evh-s...and-white.html

    Als je toch niet aan zelfbouw zou willen doen...

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    En de grap is: de oorspronkelijke gitaar van Eddie was ook een zelfbouw kit, maar heeft mythische status door al die topalbums die hij ermee vol gespeeld heeft.
    Dat ding wordt nu voor duizenden euro’s verkocht....

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Gewoon onderdelen verzamelen via marktplaats. Alleen dat kopen wat je voor een echt mooie prijs kan krijgen en gesuld hebben.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    147-c Guitars

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top