Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 11 van 14 EersteEerste ... 910111213 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 101 t/m 110 van 132
  1. #101
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    promo filmpjes zijn bij uitstek altijd misleidend omdat je jezelf van je beste kant wil laten laten zien.
    en alles hangt dan af hoe veel tijd en geld je wilt uitgeven aan eindcontrole zoals uit een topic uit het G&L forum die zijn gitaar maar niet geïntoneerd kreeg en uiteindelijk bleek dat de zaagsneden van de frets niet haaks ten opzichte van de nut zaten.
    blijkbaar ook niet goed ingeklemd, maar ook door de eindcontrole gerold.

    het is een beetje als met het huidige windows verhaal, updates waar gebruikers de problemen ontdekken en men die dan gaat repareren.
    chineese producten van aliexpress is hetzelfde verhaal. de keren dat ik daar wat gekocht heb is 7 van de 10 keer wat mee

  2. #102
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    promo filmpjes zijn bij uitstek altijd misleidend omdat je jezelf van je beste kant wil laten laten zien.
    en alles hangt dan af hoe veel tijd en geld je wilt uitgeven aan eindcontrole zoals uit een topic uit het G&L forum die zijn gitaar maar niet geïntoneerd kreeg en uiteindelijk bleek dat de zaagsneden van de frets niet haaks ten opzichte van de nut zaten.
    blijkbaar ook niet goed ingeklemd, maar ook door de eindcontrole gerold.

    het is een beetje als met het huidige windows verhaal, updates waar gebruikers de problemen ontdekken en men die dan gaat repareren.
    chineese producten van aliexpress is hetzelfde verhaal. de keren dat ik daar wat gekocht heb is 7 van de 10 keer wat mee
    ik koop alleen zaken uit china waar er echt niks mis mee kán zijn, zoals massaal gemaakte slagplaten in bulk van 10 stuks ofzo (ik stack die tot 1 dikke slagplaat en trek daar een MDF mal vanaf).

    verder, mee eens

  3. #103
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 maart 2019
    Locatie
    Maarssen
    Berichten
    132

    Standaard

    Tja, mijn uitgangspunt was een goed bespeelbare gitaar te bouwen met de Eddie look voor 400 euro. Dat gaat niet lukken als ik het topic nog eens teruglees en de adviezen op een rijtje zet.

    Een body met neck in de vorm die ik wil bouwen kan ik eerlijk gezegd alleen bij Musikraft vinden, bij alle andere moet hij speciaal gemaakt worden zover ik kon achterhalen.

    De kosten:

    Als ik begin met het hout:
    -Body en Neck $345
    -Verzending $85
    -Totaal €390 daarbij de inklaring, Btw en invoer rechten komt het op een bedrag van €500
    Als ik het lijstje van Orpheo voor de hardware:
    -brug €145
    -tuners €47
    -Pickup €120
    -Los spul €40
    -Verf €50

    Totaal een bedrag van €902, dat is iets meer dan de €400 die ik in gedachten had. Daarnaast komt denk ik nog wat kosten om de gitaar af te laten stellen, wil dit wel proberen zelf te doen maar moet daar denk ik wel hulp bij hebben dus zeg €1000. Dit bedrag was al eerder door andere aangeven en heb ik nu zelf uitgezocht en bevestigd gekregen.

    En nu.... Als struin ik komende maanden elke dag het web af ik denk niet dat het mij erg veel zal brengen of ik moet de body en neck ergens voor een prikkie vinden maar dat is volgens mij meer geluk dan wijsheid.
    Ik moet het allemaal laten bezinken of €1000 voor een zelfbouw uitgeven of gewoon een EVH met Eddie look kopen, maar ook daar lees ik verhalen dat men deze koop bij B.... en dan een gitaar krijgt die ook nog moet worden afgesteld. Tevens kan k niet beoordelen wat het kwaliteit verschil zal zijn van een zelfgebouwde gitaar met bovenstaande hardware t.o.v. een EVH gitaar.

    Ben wel weer een heleboel wijzer geworden maar ben er voor mijzelf nog niet uit. Voor €1000 of minder kan ik misschien wel iets beters kant en klaar kopen...... Maar ik geef nog niet op.

  4. #104
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Superjohn Bekijk bericht

    Ben wel weer een heleboel wijzer geworden maar ben er voor mijzelf nog niet uit. Voor €1000 of minder kan ik misschien wel iets beters kant en klaar kopen...... Maar ik geef nog niet op.
    zou ik ook niet doen dat opgeven.

    vergeet niet EvH zocht uit dat wat voorhanden was, en waar speelt hij nu op??
    mocht je nu eens een leuke strat tegenkomen (volgens mij is er ook een squier geweest met floyd) die je in speelgemak uitnodigt en geef die de uitstraling die je mooi vindt dan ben je al voor minimaal 75% daar waar je wilt zijn.
    zijn geluid haal je daar niet uit, want die gitaar is maar een klein deel van zijn sound, al zou je de echte hebben.
    er zijn al zoveel verhalen van o.a. Nuno Bettencourt die even op Eddie zijn set mocht spelen en het klonk anders.

    maar de fun die je kunt hebben in het proces van het maken van een lookalike kan zo motiverend zijn en zoveel plezier opleveren.

    mij heeft het ongeveer 15 jaar 30 jaar gekost om een gitaar voor elkaar te krijgen die dat in zich heeft wat ik wil, samen met een versterker die dat in zich heeft wat ik wil.
    anderen zullen dat waarschijnlijk niets vinden, maar het gaat erom dat ik er zelf blij mee ben ;-)

  5. #105
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Uit ervaring weet ik dat een fabrieksgitaar van 1000E echt niet het niveau haalt van een Musikraft of warmoth partsocaster met premium hardware. Afbouw en afstelling, daar help ik je bij dus dat is al een kostenpost minder.

    Ja, kant en klaar is makkelijker, maar of je daar voldoende resultaten mee gaat behalen...? denk 't niet.

    Maar, laten we het eens bekijken vanuit het perspectief van EvH/Fender met deze gitaar:



    Deze kost 785E, incl btw. dus 650 ex.

    Fender distribueert zelf naar winkels en bezit zijn eigen fabrieken. Heel cruciaal.
    Bax betaalt voor deze gitaar inkoop ongeveer 350E.

    Fender wil er ook nog wat aan verdienen, dus voor Fender kost deze gitaar ongeveer 275EUR.
    De Trem is gemaakt in Korea of China, de pickup in mexico. Dat is zo'n 75euro, tesamen met de tuners (die kosten echt een paar euri).
    Aan houtkosten heeft Fender hier geen kind aan, dat is hooguit 35E. Dat wil zeggen dat ál het andere werk gebeurd voor 165 euro.

    Dat zijn de economics van een elektrieke gitaar. Massaal stampwerk. Toetsen worden verlijmd in klemmechanismen die pneumatisch werken. Enorme 5 assige CNC-s stampen alles er massaal uit en die meuk wordt niet eens geblok-schuurd, ben je mal; dat wordt in de polyester gespoten voor de grondlaag in de ochtend, smiddags wordt dat geblokt met grit 220, dan gaat de kleur er overheen met decals zodat elke gitaar exact hetzelfde wordt en eind van de dag gaat de filler erop. Volgende dag weer blokken en dan aflakken. Polijsten? Doet fender niet. Ze lakken zo strak dat het niet nodig is want die meuk gaat toch per schip naar Europa (grappig genoeg, Moerdijk, in Noord-Brabant) en in Nederland staat een mannetje of 8 die meuk op te poetsen want de foamzakken laten afdrukken achter (waarom in Mexico of Korea polijsten als het in NL weer opnieuw kan). Afstellen en controle gebeurt in Mexico/Korea in 10 minuten, in Nederland inclusief polijsten ook 10 minuten.

    Fretwerk: alsof ze frets vlakken. LOL. Nee. Met een automatisch systeem worden frets geknipt en geperst tot een specifieke druk zodat elke fret met evenveel kracht in het hout wordt geperst.

    Dit soort gitaren, prima planken. niks mis mee. Maar imho wel heel duur voor wat je krijgt, als je weet wat er voor dit geld meer te vinden is.

    Bij andere bouwers, zoals Schecter, is het prijsverschil nóg ernstiger. Die bouwen dus een hoop in het buitenland maar bezitten die fabrieken niet, zoals World Music of SPG. Schecter koopt een gitaar in voor 450E bij World Music, verkoopt die aan Thomann voor 800, thomann verkoopt die weer aan jou voor 1250.

    https://www.thomann.de/nl/schecter_c..._elite_bfb.htm

    Dit is duidelijk World Music trouwens (te zien aan hoe het fretwerk afgewerkt is en natuurlijk... het serienummer).

    [world music doet eigenlijk alle premium gitaren die uit korea komen: schecter, chapman, strandberg, voorheen PRS, Guild ook nog steeds]

    Misschien snap je nu waarom ik zeg dat een 'off the rack' gitaar de moeite niet is. in mijn optiek.


    [Hoe ik dit allemaal weet? omdat ik gewerkt heb voor een enorme importeur van gitaartroep in de EU en boekwerken vol aan facturen voorbij heb zien komen].

  6. #106
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 maart 2019
    Locatie
    Maarssen
    Berichten
    132

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht

    maar de fun die je kunt hebben in het proces van het maken van een lookalike kan zo motiverend zijn en zoveel plezier opleveren.
    Helemaal mee eens, mijn doel is nog steeds om een gitaar hier op zolder te hebben staan met minimaal de look van de gitaar van Eddie van Halen en neem van mij aan, die gaat er komen rechtsom of linksom. Verder heb ik afgelopen weken zoveel bouwverhalen gelezen en gezien op You Tube dat ik er ook van overtuigd ben dat ik deze winter een gitaar ga bouwen, al is het alleen maar om hem aan de muur te hangen.

    [Edit] zie dat Orpheo op hetzelfde moment een verhaaltje heeft geschreven.....eerste gedachte, ik neem deze week contact op met Orpheo voor een persoonlijk afspraak voordat ik verder iets doe.
    Laatst gewijzigd door Superjohn; 18 september 2019 om 10:05

  7. #107
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    of deze, iets goedkoper dan die orpheo noemt, wel gebruikt maar met 1 jaar garantie
    € 629 met gratis verzenden en een goede setup
    https://www.tfoa.eu/nl/evh-striped-s...tm_content=EVH

  8. #108
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 maart 2019
    Locatie
    Maarssen
    Berichten
    132

    Standaard

    Vandaag Orpheo gesproken, was een open en duidelijk verhaal wat ik hoorde, zeker na zijn laatste post hierboven ben ik eigenlijk om.

    Ik had al eens op de site van Warmoth gekeken maar blijkbaar niet goed genoeg want Orpheo vertelde mij dat je je hele gitaar kan configureren. Dus ben er eens serieuzer aan het werk geweest op de site en ben inderdaad in het configureer menu terecht gekomen. Echter heb ik nog twee uitdagingen, ik kan de body (nog) niet vinden die ik nodig heb, en verder krijg ik allerlei vragen om de neck te configureren waar ik nu nog geen snars van snap en dus moet uitzoeken.

    Een andere "verrassing" was dat als ik alles bij Warmoth bestel en rekening hou met verzendkosten, inklaring, btw en invoerrechten denk ik rond de 800 euro uit te komen? Moet wel melden dat ik nog niet helemaal de correct body en neck geconfigureerd heb maar heb wel alvast dure opties genomen dus ....

    Verder heeft Orpheo aangegeven om mij te helpen bij het assembleren en afstellen dus ik heb er eigenlijk alle vertrouwen in dat het goed gaat komen. Het doel gaat worden om een gitaar te assembleren die lijkt op de van Halen gitaar, ik overweeg wel om er zwarte hardware op te zetten omdat ik dat persoonlijk mooier vind.

    Had het erover met Orpheo over hoe ik het spuitwerk zou doen, dat weet ik nog niet of ik doe het net zo nonchalant als Eddie en zonder blanke lak of allemaal wat strakkere lijnen en met blanke lak of ik maak hem incl. de slijtplekken op de voor en achterkant. Ik heb nog even de tijd om er over na te denken, moet het budget dus verdubbelen en heb ff iets meer tijd nodig. Ik heb gelukkig geen haast maar het gaat zeker deze winter gebeuren.

    Ik zal hier op het forum mijn assemblage en spuit avontuur wel posten.

  9. #109
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    De gitaar die ik het langst heb en het meest op gespeeld is een Peer Dellen gebouwd uit Warmoth body en neck, nitro gespoten en de rest ook allemaal A-merk in elkaar is gezet, afgesteld etc. Kan me bijna niet voorstellen dat ze de body die jij zoekt niet hebben. Vraag Orpheo anders voor hulp bij het selecteren.

    Als je wat minder zin hebt in importeren etc. [/url=https://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2380057.m570.l1313.TR3.T RC1.A0.H0.Xwarmoth.TRS0&_nkw=warmoth&_sacat=0]kijk even hier[/url]

    Ik zou die Frankenstrat net zo nonchalant als EvH spuiten, dat heeft echt z'n charme.

    Mijn Peer/Warmoth:







    Eindtrafo van m'n Marshall waar 600 gulden voor werd geboden om 'm in de versterker van EvH te bouwen, die toen bij van Weelden in Enschede was.


    <EDIT> Geen idee wat er fout gaat.

  10. #110
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 maart 2019
    Locatie
    Maarssen
    Berichten
    132

    Standaard

    @Erik, ik wil niet de frankenstrat assembleren maar de kramer versie. Ik heb al contact opgenomen met Warmoth en dat gaat wel goed komen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top