Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 10 van 14 EersteEerste ... 89101112 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 91 t/m 100 van 132
  1. #91
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    In het verleden bij een machinefabriek gewerkt. We maakten bijv. Downhole tools met API schroefdraden. Dat luistert nogal nauw, je moet ze altijd controleren met een kaliber voordat je ze bijv. naar Siberië stuurt.

  2. #92
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Fender is net zo CNC als Warmoth. Toch zijn de neckpockets van Fender duidelijk minder strak dan die van Warmoth. Sterker, ik heb het zelf meegemaakt met alleen maar Warmoth onderdelen. De body, een oudje, via eBay gekocht. De hals rechtstreeks bij Warmoth gekocht. Toch was de neckpocket te ruim. Zelfde geldt voor de voorgeboorde gaten en shelf voor de lockingnut. De shelf en de gaten, allebei scheef. Wel CNC. Ik blijf Warmoth fan, maar er kan dus wel degelijk van alles mis gaan met CNC frezen. Noem het tekortkoming van vakmanschap, zoals u wilt.

  3. #93
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.562

    Standaard

    In de machinerie wordt altijd gewerkt met toleranties. CNC kan super nauwkeurig, maar na verloop van tijd komt er slijtage en dergelijke om de hoek kijken. Ik kan me voorstellen dat er in de gitaarbouw met grotere toleranties gewerkt wordt dan in andere divisies. Dat ze net even langer doordraaien met die frees. Afwijkingen heb je altijd, je hebt als fabriek zelf in de hand hoe groot je ze laat worden.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  4. #94
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.483

    Standaard

    De Japanse Fenders doorstaan doorgaans de neck proof: draai de schroeven uit de neck, til de gitaar op bij de kop en de body moet blijven hangen.
    Doe hetzelfde met bodies en nekken uit verschillende batches en je gaat ploffen horen.
    Laat staan van verschillende fabrikanten en uit verschillende jaren met verschillende materialen met..
    Allemaal houden ze dezelfde Fender maten aan dus in een perfecte wereld doorstaat alles de neckproof.

    maar ja, het is geen perfecte wereld.
    Laatst gewijzigd door Pepe; 16 september 2019 om 13:37
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  5. #95
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.480

    Standaard

    CNC heeft sowieso ook toleranties; toleranties op spindels, toleranties op lengtemeetsystemen.....Maar dat zijn niet niet de toleranties van scheef geboorde gaten in een stuk hout. Dat is gewoon lomp / fout inspannen / weet ik het.

    Strakke of losse neckpocket is dubieus; als je de elasticiteit/vervormbaarheid van het materiaal, ruwheid en vormtoleranties niet meetelt is het verschil tussen los en vast maar een fractie van een micron.

  6. #96
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 maart 2019
    Locatie
    Maarssen
    Berichten
    132

    Standaard

    Om terug te komen op de titel van deze Topic, is het cnc werk van invloed op de kwaliteit specifiek van een goedkope kit? Er is nu een aardige discussie over cnc freeswerk maar dan op alle gitaren als ik het lees.

  7. #97
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.480

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Superjohn Bekijk bericht
    is het cnc werk van invloed op de kwaliteit specifiek van een goedkope kit?
    Mijn gevoel zegt: nee
    Die cnc machine is maar een kleine stap in het hele proces; een gitaarhals is nou niet echt een ding dat per se alleen tot stand kan komen door middel van een cnc machine.

    Mijn vader was timmerman/meubelmaker. Alles ik zie hoe hij met hout omgaat, kijkt hoe de draad loopt, hoe krom (nou ja, krom) en afhankelijk daarvan kijkt welke kant op ie het beste kan vlakken, en dan ook nog welke richting op, om wat te noemen, dan geeft dat in combinatie met een goed/droog stuk hout uiteindelijk een beter resultaat dan een persoon die gewoon een willekeurig stuk hout in een machine pleurt en dan wacht tot er wat uit komt en dat moet het dan zijn.

    In bepaalde lage lonen landen is het nog steeds goedkoper om handarbeid in te zetten ipv een relatief dure cnc machine.
    Theoretisch zou je dan dus een duurdere hals kunnen hebben, die ook nog slechter is.
    Sowieso zijn in gitaarland een kostprijs en een verkoopprijs niet echt met een factor aan elkaar gekoppeld.

    Zelf denk ik dat je meestal het beste af bent met een combinatie tussen mens en machine. Die machine kan heel consistent zijn, maar kan niet nadenken en inspelen op variabelen. Ik werk zelf beroepsmatig aan mechanisering/robotisering, maar het is eigenlijk ongelooflijk wat mensen met oog/hand coördinatie kunnen, waar je met een robot zo nu en dan toch aardige kunstjes met vision / lasertriangulatie icm het omzetten naar de robot-assen moet uithalen om dat ding te laten doen waar een mens zijn hand niet voor omdraait.

  8. #98
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Kijkje bij Warmoth:


  9. #99
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 maart 2019
    Locatie
    Maarssen
    Berichten
    132

    Standaard

    Leuk filmpje, geeft denk ik ook wel een beeld waar de kosten voor een neck in zitten.

  10. #100
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Warmoth is niet alleen goed in het máken van de hals maar ook in de selectie van het hout en drogen van het hout. Daarin gaan ook enorm veel kosten zitten. Daarom zou ik nooit kopen van een leverancier waar ik niet van weet hoe hij selecteert of niet de naam heeft (die geassocieerd is met kwaliteit).

    Zo'n goedkope hals kán echt prima zijn hoor, maar vaak zit daar nog heel veel werk in en als je weinig ervaring hebt met gitaarbouw is dat mijns inziens niet aan te raden.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top