Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 13
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard hoe controleer je de juiste positie van de topkam

    ik heb een oude gitaar waar de topkam ietsje scheef naar voren staat omdat, zo het lijkt, de toets op het einde niet haaks is gezaagd.
    nu weet ik dat je de plaatsing van de brug kan controleren door de afstand van de topkam tot 12 fret te meten en die vanaf de 12 de fret uit te zetten op de body voor de brug.

    maar hoe controleer ik nu of de topkam juist zit, of juist misschien iets te ver naar voren en daardoor niet goed te intoneren is?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 januari 2008
    Locatie
    Kalmthout (België)
    Berichten
    1.129

    Standaard

    als je de mensuur van je instrument weet zou je in principe de afstand tussen de eerste fret en de topkam kunnen opzoeken en die nameten. Heb je wel een schuifmaat voor nodig want dit moet wel precies zijn. Ter controle zou je deze afstand ook ten opzichte van elke andere fret kunnen nameten om meetfouten te voorkomen.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Je zou ook de topkam, het deel dat boven de toets uitsteekt schuin af kunnen schuren op gehoor.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    147-c Guitars

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Als je de afstand van de eerste fret naar de 12e fret meet, en die afstand vermenigvuldig je met 2,252877, dan heb je de mensuur. Met de helft van dat getal heb je dan natuurlijk de afstand van waar de nut moet zijn tov de 12e fret.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Als je de afstand van de eerste fret naar de 12e fret meet, en die afstand vermenigvuldig je met 2,252877, dan heb je de mensuur. Met de helft van dat getal heb je dan natuurlijk de afstand van waar de nut moet zijn tov de 12e fret.
    maar eens even gemeten
    van de top eerste fret tot de top 12 de fret = 27,9 cm
    van de topkam (einde/begin fretboard) tot bovenop 12 de fret = 31,5

    volgens jou berekening wordt dan 27,9 x 2,252877 = 62,8552683 (mensuur) : 2 = 31,42763415
    maar omdat het punt op de topkam, waar de snaar de topkam verlaat daar ietsje achter ligt zou dit toch moeten kunnen lijkt mij of zie ik dit verkeerd?

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 maart 2006
    Locatie
    Vlissingen
    Berichten
    137

    Standaard

    Misschien handig hulpmiddel:
    http://www.ekips.org/tools/guitar/fretfind2d/

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.045

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    maar eens even gemeten
    van de top eerste fret tot de top 12 de fret = 27,9 cm
    van de topkam (einde/begin fretboard) tot bovenop 12 de fret = 31,5

    volgens jou berekening wordt dan 27,9 x 2,252877 = 62,8552683 (mensuur) : 2 = 31,42763415
    maar omdat het punt op de topkam, waar de snaar de topkam verlaat daar ietsje achter ligt zou dit toch moeten kunnen lijkt mij of zie ik dit verkeerd?
    Als je zegt dat de topkam scheef staat, bedoel je daar dan mee dat hij scheef staat ten opzichte van de richting van de snaren, of dat hij als het ware een beetje over het begin van de toets heen hangt?
    Want als deze cijfers kloppen, zou dat laatste ook kunnen betekenen dat er ooit een poging is gedaan om het begin van de topkam ietsje op te schuiven richting de brug, juist omdat hij te ver naar achteren stond.
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Woml Bekijk bericht
    Als je zegt dat de topkam scheef staat, bedoel je daar dan mee dat hij scheef staat ten opzichte van de richting van de snaren, of dat hij als het ware een beetje over het begin van de toets heen hangt?
    Want als deze cijfers kloppen, zou dat laatste ook kunnen betekenen dat er ooit een poging is gedaan om het begin van de topkam ietsje op te schuiven richting de brug, juist omdat hij te ver naar achteren stond.
    ik kom hierop terug, zal er even een foto van proberen te maken

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard



    voor mijn idee staat de topkam iets met de bovenkant richting de brug.
    lijkt te komen dat de hoek van fretboard naar topkam bodem niet haaks is als ik zie hoe de topkam er op ligt

    zat origineel, tenminste zoals ik hem kocht een veel smallere topkam op als deze, leek wel een iets dikkere versie van die je op een strat en tele vindt.
    deze wil ik nog versmallen vanaf de tuner kant

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juni 2010
    Locatie
    Hilversum
    Berichten
    501

    Standaard

    Deze topkam is schat ik 5mm of meer dik en maakt maar voor de helft contact met de onderkant. (dus te dik)
    Voor zover ik het kan zien op de onderste foto, zit hij niet strak tegen de zijkant.
    Weet niet wie de kam geplaatst heeft, maar het is niet gebeurt met kennis van zaken.
    Denk dat na het verwijderen van de oude kam de uitsparing niet goed is schoongemaakt.
    Topkam plaatsen is een secuur werkje, moet er haaks en strak in zitten en op de goede hoogte ingevijlt worden.
    Waarom maken we steeds dezelfde fouten,
    terwijl er nog zoveel andere mogelijkheden zijn?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top