Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 4 EersteEerste ... 234
Weergegeven resultaten: 31 t/m 34 van 34

Discussie: Geleende akkoorden

  1. #31
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.456

    Standaard

    Voor jezelf dingen uitzoeken is altijd goed, een mooie eigenschap, steek je veel van op,
    maar om die kennis dan door te geven wordt lastig zonder de theorie te begrijpen,
    moet je zeggen, die vinger in dat vakje en die vinger in dat en na vier tellen doe je dan die vinger..
    de manier waarop je kleine kinderen gitaar leert spelen,
    is niet erg, gaat prima maar als iemand de theorie erachter leert kan ie het allemaal zelf


    voor mij is theorie vooral patronen doorzien zodat je kan beperken tot de uitzonderingen en varianten ipv telkens het wiel weer helemaal te moeten uitvinden.


    Ik had eens een leerling die elke week met een nieuwe solo aankwam die ik moest uitleggen. Dat waren allemaal natuurlijk pentatonische toonladders en het is gewoon niet efficient om dan elke solo als iets unieks te beschouwen.
    Laatst gewijzigd door Pepe; 29 april 2021 om 14:03
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  2. #32
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Theorie heb je niet nodig om in je eentje muziek te maken, wel met anderen.

    Dat is het hele idee van theorieën, overbrengen, communiceren.
    Niet helemaal eens, ondanks dat je verderop heel veen zinnige dingen zegt waar ik t wel mee eens ben. Theorie is niet alleen een taal (want dat is het idd, zeker) maar ook een verzameling van alles wat ooit is uitgevonden en wat mooi klinkt, met vaak zelfs een verklaring erbij waarom onze hersenen het mooi vinden, wanneer een constructie of akkoord of modulatie of whatever in te zetten en waneer niet. Dus het kan ook enorm veel houvast en inspiratie geven voor jezelf

  3. #33
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door edje kadetje Bekijk bericht
    Interessante gedachte, en zeker ten dele waar.

    Toch gebruik ik zeker ook theorie als ik in mijn eentje muziek maak, en omgekeerd als je medemuzikanten minder theoretische kennis of interesse hebben, heb je aan die theorie ook weer niet zoveel in het kader van communicatie.
    Het is een beetje hoe je het bekijkt. Als ik zit te spelen en ik speel riffjes in e en ik denk nu naar a gebruik ik natuurlijk ook theorie. In zeker opzicht doe je dat natuurlijk heel vaak, ook als je vrijwel niks over muziektheorie weet. Omgekeerd kun je ook helemaal in de theorie verzuipen natuurlijk, in de zin van eindeloos analyseren van dingen die misschien gewoon goed (of slecht) blijken te klinken.

  4. #34
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.456

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fusion Bekijk bericht
    ...met vaak zelfs een verklaring erbij waarom onze hersenen het mooi vinden, wanneer een constructie of akkoord of modulatie of whatever in te zetten en waneer niet. Dus het kan ook enorm veel houvast en inspiratie geven voor jezelf

    Ik had me ingeschreven -KUN- voor module muziekwetenschappen. Eerst college, er stond een enorme stereo opgesteld en de prof zei, we gaan het hebben over het requiem van Mozart, waarom we dit als geniaal ervaren.
    Bottom line, het liet zich niet verklaren.
    Ze zette de plaat op en liet die de rest van de tijd volspelen.

    Ik vond het een goeie grap maar volgens mij was het bloedserieus.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top