Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 34

Discussie: Geleende akkoorden

  1. #21
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door raabje Bekijk bericht
    Bedankt voor alle reacties, leuk dat er een discussie op gang komt. deze info vond ik redelijk helder

    http://www.fretjam.com/borrowed-chords.html

    https://jeffreypepperrodgers.com/son...substitutions/

    gitaarles heb ik ingepland.
    Dat is inderdaad een goede heldere uitleg, goede links!

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    Geen idee waar anders te posten. Maar deze laatste en beste van Adam Neely is geweldig. Gaaf ook hoe zijn moeder de klop op de borst en de stand van de benen uitlegt. Kippenvel uitleg van de emotie van de kippenvel akkoordenprogressie en de kippenvel modulatie. Aanrader.


  3. #23

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NLF Bekijk bericht
    Ik zou zeggen: je speelt dan niet E "majeur" maar E myxolydisch; ofwel A majeur. In dit voorbeeld is E gewoon het V akkoord en de D de IV (logisch, de D zit in de toonsoort en is de dominant septiem van je E akkoord). Als jij de E majeur ladder speelt over A majeur (dat is de toonsoort waar je hier mee te maken hebt) dan krijg je 1 toon die heel erg clasht (de 7-e toon in E majeur is immers D# en die wringt dus met de 4-e toon "D" uit A majeur).

    Je maakt het jezelf hier echt ontzettend moeilijk; ik zou als ik jou was eerst de kerktoonladders even bekijken. Als je de kerktoonladders en de kwintencirkel samenvoegt dan wordt het allemaal heel simpel. Het is geen rocket science of zoiets. Het enige waar je dan nog even naar moet kijken is het dominant akkoord in de mineur toonsoorten in de klassieke muziek (mineur harmonisch), die komt namelijk heel vaak voor (die akkoorden worden ook vaak geleend en dat werkt verder volgens hetzelfde principe).
    Het is zo simpel ...
    Maar ...
    Als je zoals jij zegt in E-mixolydisch speelt, dan is E niet het V-akkoord, maar de I. En je speelt niet in A-majeur, maar je speelt de noten van A-majeur, maar je speelt ze in een toonladder van e tot e omdat E de I is. En D is dan de VII en A de IV.

    Wat jij zegt, kan ook. Dat A de I is, maar dan is het niet in E-mixo.

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Ja dat klopt natuurlijk wel maar wat ik zeg is meer bedoeld om het allemaal eenvoudig / inzichtelijk te maken. Theorie is sowieso iets waar ik eigenlijk niet zo van hou. Gewoon een song, met wat akkoordjes achter elkaar, en dan hoor en voel je vanzelf wel welke toon wel of niet klinkt.

  5. #25

    Standaard

    Tuurlijk, theorie kan een hulpmiddel zijn, maar het hoeft niet.

    Zelf probeer ik bij het begin van het schrijfproces niet aan theorie te doen. Gewoon iets zoeken wat goed klinkt en past bij het gevoel dat ik heb of wat ik zoek. En als ik dan het basisidee heb, dan maak ik bij het uitwerken wel graag gebruik van theorie.

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Ik probeer zoveel mogelijk te kijken hoe het voelt

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    Hoe complexer de muziek, hoe meer theorie je nodig hebt.

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    En zelfs bij minder complexe muziek gebruik je denk ik theorie, ook al geef je wellicht niet de correcte op t Conservatorium gedoceerde benaming eraan

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Theorie heb je niet nodig om in je eentje muziek te maken, wel met anderen.

    Dat is het hele idee van theorieën, overbrengen, communiceren.
    Laatst gewijzigd door Pepe; 29 april 2021 om 13:40
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  10. #30

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Theorie heb je niet nodig om in je eentje muziek te maken, wel met anderen.

    Dat is het hele idee van theorieën, overbrengen, communiceren.
    Interessante gedachte, en zeker ten dele waar.

    Toch gebruik ik zeker ook theorie als ik in mijn eentje muziek maak, en omgekeerd als je medemuzikanten minder theoretische kennis of interesse hebben, heb je aan die theorie ook weer niet zoveel in het kader van communicatie.

    Wetenschapsfilosofie - of althans wat ik ervan heb onthouden (het is ruim 30 jaar geleden) - heeft me geleerd dat theorie een manier is om de werkelijkheid te beschrijven en te begrijpen, plus om voorspellingen te doen over de toekomst (en die voorspellingen ga je dan weer controleren om zodoende je theorie te verwerpen of bevestigen).

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top