Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 34

Discussie: Geleende akkoorden

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2013
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    690

    Standaard Geleende akkoorden

    Hallo Forum,

    ik ben bezig met geleende akkoorden, de akkoorden buiten de schaal die toch goed klinken in een akkoorden reeks.

    Ik zie 2 principes:

    1e is dat je vanuit een majeur schaal de mineur akkoorden ook majeur pakt

    b.v. in A majeur, het iii akkoord C#min ook C# majeur speelt, of vi F#min wordt F#majeur

    En 2e principe is dat je vanuit de parallelle schaal akkoorden omwisselt, dan wordt het vi akkoord in A niet F#min, maar Fmajeur, en C#min wordt Cmajeur, een halve stap terug schuiven.

    En dan heb je nog Maj7/Min7/7 varianten, en het verminderde akkoord

    Als ik het samenvat voor mezelf is is het eigenlijk gewoon een kwestie van proberen, en als het goed klinkt klopt het, zal vooral in rock zo gebeuren zonder diepere analyse? En als het powerakkoorden worden of sus4, dan past een akkoord ook bijna altijd.

    Hoe gaan jullie hier mee om? En als je dan soleert over schema's met geleende akkoorden, pak je dan 1 toonschaal die goed klinkt over de akkoorden buiten de schaal, of wissel je dan van toonschaal om te volgen?

    disclaimer is dat ik een leek ben, misschien beschrijf ik het helemaal verkeerd....
    Laatst gewijzigd door raabje; 10 september 2019 om 21:04

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2013
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    690

    Standaard

    nou ja, goed klinken.... ik bedoel dan dat het werkt, is dat beter?

    als voorbeeld, lees de uitleg over Radiohead - Creep in deze link:

    https://popgrammar.com/borrowed-chords/


    G / / / | G / / / | B / / / | B / / /

    C / / / | C / / / | Cm / / | Cm / / /

    The first chord is G major, which poses no problem – that’s I. But then how do we analyze the B major chord in measure 3? It contains a D#, which should be a clue that something strange is going on. It’s not a borrowed chord, and here’s how we know. If we’re in G major, our borrowed chords will come from G minor. D# isn’t in the key of G minor, and B major isn’t a chord we recognize from the key of G minor.

    We might, then, consider that the B chord could be a secondary dominant. D# is the leading tone to E, so we can label the B chord as V/vi – a secondary dominant pointing at E minor. But the B chord doesn’t resolve to vi (E minor), as we might expect. Instead, it resolves to C major, which contains two notes in common with E minor (E and G). So the B chord is a secondary dominant with a deceptive resolution. So the first three chords are as follows:

    I V/vi IV

    So far, the progression is similar to that of “Build Me Up Buttercup,” which we discussed in the last chapter. But Radiohead throw another curveball with the C minor chord at the end of the progression. This is our borrowed chord. It’s the iv chord from the parallel minor key, G minor. So here’s our entire progression.

    I V/vi IV iv

    Radiohead repeats this progression over and over, so this is a great song to listen to in order to appreciate how these chords (secondary dominants, deceptive resolutions, and borrowed chords) sound.

    Ik kan me toch niet voorstellen dat iemand dit van te voren bedacht heeft....

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    In dit geval heeft Yorke deze progressie 'geleend' uit de film L'Héritier van Michael Colombier wat de auteur niet zal weten maar is verder ook niet zo relevant want ik heb het idee dat men al vrij snel schrikt van iets "ongewoons".
    Als je kennis hebt van Bach harmonieen en opvattingen van Varese dan is elke compositie van Yorke volkomen helder & logisch
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  4. #4
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Een compleet antwoord hierop kan alleen een echte jazzjongen die het conservatorium heeft gedaan een antwoord geven. Wat betreft die g en die b kun je gewoon de ladder van g blijven spelen. Wanneer het b akkoord aan de beurt is speel je dan de phrychische ladder van b die opgesloten zit in de g majeurladder.
    De phrygische ladder is een mineur ladder en je speelt het nu over een majeur akkoord. Maar zoals we in de flamenco hebben gezien klinkt dat prima. Ook kun je een uitstapje maken naar de ladder van E harmonisch mineur gespeeld van b tot b.

    Over die C kun je natuurlijk ook gewoon G majeur spelen en wanneer er geswitched word naar Cm dan moet je wel een andere ladder gebruiken zoals C aeolisch (gerelateerd aan de Es majeur ladder).
    Laatst gewijzigd door Brad; 11 september 2019 om 00:22

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2013
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    690

    Standaard

    Dit vind ik ook een aardig voorbeeld:

    Als je in E majeur E-A-D speelt, dan is de D een geleend VII akkoord

    https://jeffreypepperrodgers.com/son...chord-changes/

    Uitleg geeft aan dat de D majeur een mineur kwaliteit geeft aan de majeur schaal.

    Bij het soleren in E majeur kunnen bepaalde noten dan clashen over de D, en die hoor je dan vanzelf wel denk ik?
    Laatst gewijzigd door raabje; 11 september 2019 om 09:15

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Je kunt de toonsoort (tijdelijk) uitgaan (en daarna weer terug). Dat klinkt goed zolang je niet meer dan drie stappen in de kwintencirkel zet (maakt niet uit welke kant op). Ga je grotere stappen zetten dan gaat het wringen.

    In klassieke muziek wordt dit voortdurend gedaan (en het is een hele simpele truc, als je het eenmaal doorhebt stelt het geen ene reet voor, niks ingewikkelds aan) dus je hoeft geen jazzjongen van het conservatorium te zijn om dit te snappen of iets dergelijks (eerder klassiek jongen van het conservatorium, enfin ...). Het gaat om de (extra) kruisen of mollen die je gaat spelen als je een akkoord leent. Stel je speelt in C, dan kan je dus (tijdelijk) overstappen naar toonsoorten G, D, of maximaal A (dus akkoorden uit die toonsoorten lenen die niet gemaakt kunnen worden met de tonen die in C zitten), of de andere kant op naar toonsoorten F, Bes of Es.

    Dit verhaal lijkt veel ingewikkelder dan het in werkelijkheid is. Marcel Coenen heeft mij dit een keertje uitgelegd en laten zien aan de hand van wat voorbeelden (Beatles liedjes enzo) en het is in feite heel erg simpel. Kijk gewoon maar eens even naar wat nummers die (tijdelijk) van toonsoort veranderen en naar welke toonsoort ze dan bewegen.
    Laatst gewijzigd door NLF; 11 september 2019 om 13:25

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door raabje Bekijk bericht
    Dit vind ik ook een aardig voorbeeld:

    Als je in E majeur E-A-D speelt, dan is de D een geleend VII akkoord

    https://jeffreypepperrodgers.com/son...chord-changes/

    Uitleg geeft aan dat de D majeur een mineur kwaliteit geeft aan de majeur schaal.

    Bij het soleren in E majeur kunnen bepaalde noten dan clashen over de D, en die hoor je dan vanzelf wel denk ik?
    Ik zou zeggen: je speelt dan niet E "majeur" maar E myxolydisch; ofwel A majeur. In dit voorbeeld is E gewoon het V akkoord en de D de IV (logisch, de D zit in de toonsoort en is de dominant septiem van je E akkoord). Als jij de E majeur ladder speelt over A majeur (dat is de toonsoort waar je hier mee te maken hebt) dan krijg je 1 toon die heel erg clasht (de 7-e toon in E majeur is immers D# en die wringt dus met de 4-e toon "D" uit A majeur).

    Je maakt het jezelf hier echt ontzettend moeilijk; ik zou als ik jou was eerst de kerktoonladders even bekijken. Als je de kerktoonladders en de kwintencirkel samenvoegt dan wordt het allemaal heel simpel. Het is geen rocket science of zoiets. Het enige waar je dan nog even naar moet kijken is het dominant akkoord in de mineur toonsoorten in de klassieke muziek (mineur harmonisch), die komt namelijk heel vaak voor (die akkoorden worden ook vaak geleend en dat werkt verder volgens hetzelfde principe).
    Laatst gewijzigd door NLF; 11 september 2019 om 13:16

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door raabje Bekijk bericht
    Hallo Forum,

    ik ben bezig met geleende akkoorden, de akkoorden buiten de schaal die toch goed klinken in een akkoorden reeks.

    Ik zie 2 principes:

    1e is dat je vanuit een majeur schaal de mineur akkoorden ook majeur pakt

    b.v. in A majeur, het iii akkoord C#min ook C# majeur speelt, of vi F#min wordt F#majeur
    Stel ik speel in A majeur en gebruik A, D en E. Als ik dan ineens een B akoord pak (vaak een dominant) ipv B mineur die in de toonsoort ligt dan ga ik op dat moment de toonsoort uit. Ik ga dan (tijdelijk) naar E majeur (B7 is V akkoord in E majeur). Je maakt hier tijdelijk 1 stap in de kwintencirkel en leent dus een akkoord uit de dichtsbij gelegen toonsoort. Ik speel dan dus geen B mineur akkoord (II akkoord in A majeur), maar B7, het V akkoord uit E majeur.


    Je moet kijken naar de tonen die je nodig hebt om het akkoord te vormen dat je wilt spelen. In mijn voorbeeld hier moet je de D verhogen om het B7 akoord te kunnen spelen. Die verhoogde D zit niet in A majeur, dus daarom moet je m lenen uit een andere toonsoort (en dat betekent dus tijdelijk de toonsoort uitgaan, strikt genomen is dat weer iets anders als moduleren, maar ... anyway)
    Laatst gewijzigd door NLF; 11 september 2019 om 13:19

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door raabje Bekijk bericht
    Als ik het samenvat voor mezelf is is het eigenlijk gewoon een kwestie van proberen, en als het goed klinkt klopt het, zal vooral in rock zo gebeuren zonder diepere analyse?
    Dat is hoe John Lennon, Pete Townshend en Paul McCartney het ook doen dus ja, zo kun je het aanpakken.

    Maar er zit logica achter en die is eigenlijk heel simpel, dat heeft dus te maken met de kerktoonladders en de kwintencirkel. Dat maakt het wel wat eenvoudiger als je wilt soleren over progressies maar in de praktijk ga je toch niet alles zitten analyseren en pak je gewoon de tonen die goed klinken (op gehoor/gevoel) of die waarvan je weet (halskennis) dat ze in het akkoord liggen waar je op dat moment overheen speelt. In mijn geval: ik ben alle theorie eigenlijk weer vergeten (zoals mij ook door Marcel was aangeraden) en doe het nu min of meer "automatisch".

    Zelf vond ik het destijds overigens wel fijn om het goed uitgelegd te krijgen. Marcel heeft mij daar destijds goed mee geholpen (kostte eigenlijk maar een paar lessen).
    Laatst gewijzigd door NLF; 11 september 2019 om 13:22

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2013
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    690

    Standaard

    okee, bedankt. Ik ben idd bezig met een paar gitaarlessen inplannen voor mezelf, bij de leraar van mijn zoontje. Dan zal het wel sneller binnenkomen of landen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top