Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 3 van 3
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard Alternatief voor olie: nanocoat

    Ik vind zelf lakken eigenlijk heel erg leuk. het hele proces vind ik leuk: van de kleur opbrengen tot het schuren van de dye, porefilling en aflakken. Alleen polijsten vind ik niet leuk, maar ook daar ontdek ik trucjes die het werk makkelijker en sneller maken.

    Toch erken ik de problemen die gepaard gaan met lakken. Dat is ook de reden dat zoveel lui hun halsjes in de olie zetten, of iets in die trant. Het nare van olie is dat het nogal slijtgevoelig is: je moet het echt regelmatig opnieuw aanbrengen, zeker Danish.

    Zie hier, de oplossing voor dit euvel: nanocoat. Of wel, NanoSign Coatex Protector.

    https://www.werkenmetmerken.nl/nl/na...EALw_wcB#51120

    https://www.arka-webshop.nl/product/...tex-protector/

    Wat is dit spul? Dit is een vloeibare polymeer die je in 1 keer, met 1 laag, opbrengt. Meerdere lagen kan maar is niet perse nodig. Deze polymeer wordt gebruikt om onder andere gebouwen te beschermen tegen graffiti omdat niks wil plakken aan dit spul. Echt, geweldig voor een houten gitaar, omdat zweet en vuil niet vast grijpt op het materiaal! Toetsen, halzen en bodies heb ik al een poosje hiermee gedaan.

    Het schuurt echter makkelijk van je materiaal af.
    Het is transparant, brengt makkelijk aan, je hebt geen dampenfilter nodig (hoewel het nooit een overbodige luxe is). Het droogt in 24 uur en blijft op een gitaar ongeveer 5 jaar zitten.

    Let wel, dit is niet echt geschikt materiaal om een 'laklaag' (gepolymeriseerde oliefilm) op te bouwen. Ik gebruik het daarom ook eigenlijk alleen voor halzen en houten slagplaten, achterplaatjes etc. Desalniettemin vond ik het de moeite waard om dit geweldige materiaal aan te halen.

    Oh, ik zou het niet op lak zelf smeren. Het kan wel, maar kan niet garanderen dat het echt heel mooi of egaal wordt.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2008
    Locatie
    Paal 20
    Berichten
    6.393

    Standaard

    Het zal het wel waard zijn maar wat is dat spul kreunende duur: 0,1L voor €82,75!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    tja... het is ideaal voor lui die meer dan 1 gitaartje moeten afbouwen met een geoliede hals. Qua arbeidstijd scheelt het namelijk echt gigantisch.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top