Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 18 van 18

Discussie: Tertsen op gitaar

  1. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    tertsgreepjes, sixten...
    je bedoelt dubbelstops. 2 klanken in het Nederlands.

    Die kan je spelen op 2 aangrenzend snaren of met een (stille) snaar er tussen, ik doe niks anders
    ik heb op dit forum daar best vaak over geschreven maar als enige, weinig interesse, heeft met repertoire te maken want dubbelstops vind je vooral in roots muziek
    je hebt ook triple stops, zit je het pedal steel idioom,
    is nog leuker maar veel moeilijker, zeker als je al moeite hebt met dubbelstops

    Je hoeft er geen toonladders voor te kennen maar je moet wel de grondtoon op de E en B snaar weten, vandaar vallen de patronen van dubbelstops vanzelf op zijn plek
    Ok, tweeklanken dan. 😃🧐

    Asato, Mayer, Timmons, Bonamassa gebruiken ze allemaal hoor, niet enkel roots.

    Ik blijf oefenen en proberen alles aan elkaar te knopen.




    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  2. #12
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    In principe zien alle twee klanken er visueel hetzelfde uit op de gitaar. In principe want een kwint op de vierde en derde snaar ziet er anders uit dan een kwint op de derde en tweede snaar. Maar een kwint van C naar G of een kwint van D naar A vanaf welke snaar dan ook is in principe dezelfde vingerzetting alleen zit je op een andere fretpositie.

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    tertsgreepjes, sixten...
    je bedoelt dubbelstops. 2 klanken in het Nederlands.

    Die kan je spelen op 2 aangrenzend snaren of met een (stille) snaar er tussen, ik doe niks anders
    ik heb op dit forum daar best vaak over geschreven maar als enige, weinig interesse, heeft met repertoire te maken want dubbelstops vind je vooral in roots muziek
    je hebt ook triple stops, zit je het pedal steel idioom,
    is nog leuker maar veel moeilijker, zeker als je al moeite hebt met dubbelstops

    Je hoeft er geen toonladders voor te kennen maar je moet wel de grondtoon op de E en B snaar weten, vandaar vallen de patronen van dubbelstops vanzelf op zijn plek
    ik gebruik doublestops ook best regelmatig hoor, vind vooral de lage kwint en de hoge terts om een niet gespeelde tonica heen leuk

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.458

    Standaard

    Je hebt in feite 4 soorten 2 klanken die men doorgaans gebruikt

    1. De grote en kleine 3 (horizontaal opschuiven)
    2. De 4 (of omgekeerd een 5) (verticaal) zoals o.a. bekend van Hendrix
    3. De 6 (horizontaal) met een mute snaar ertussen (o.a. brown eyed girl
    4. De 8 (horizontaal) zoals Montgomery, Benson, Hendrix enz enz

    Behalve dat je patronen moet memorizen, gelieerd aan noten op een snaar of akkoorden, heb je ook een aantal classic dubbelstops die iedereen zou moeten kennen omdat ze een basisingredient van rock en rock'n roll gitaar zijn.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    Ik doelde op de sexy maar zie m uiteraard als een kwint en een terts tov een niet gespeelde tonica

  6. #16

    Standaard

    Snap um al
    Laatst gewijzigd door guitarkid2; 5 september 2019 om 18:50

  7. #17

    Standaard

    Het is in elk geval een stevige brok om door te worstelen.

    Is de beste manier bijvoorbeeld een toonaard per week of gewoon gelijk doorschuiven in 1 oefensessie.

    Ik zou denken bijvoorbeeld in Am een looper opnemen en elke dag een half uurtje gaan met die banaan. Daarna een andere toonaard voor de volgende week bijvoorbeeld.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.458

    Standaard

    Zou ik zo niet doen
    kan ook wel vertellen waarom maar voert te ver voor dit topic

    Je pakt een nummer -in A bijvoorbeeld- wat je speelt en daar bedenk je ergens een dubbelstop in
    een dubbelstop kan je in een akkoord of in een solo kwijt dus dat is aan jou
    en dat wordt dan een vast onderdeel van jouw partij

    volgende nummer is dan in C. Nou, die ROEPT gewoon om een kwint dubbelstop, een versiering van een C patroon zoals Hendrix dat deed..

    en dan een nummer in E.. en kijk, nu is het tijd voor die dubbestop op de 7 fret waarbij je met de b snaar wisselt van majeur naar mineur zoals Stevie Ray Vaughan...

    enz enz
    Die Hard is geen Kerstfilm!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top