Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5
  1. #1

    Standaard Humbucker schroefjes

    Situatie: roestige pole-schroefjes op SD pickup van pasgekochte 2nd hand.

    2 vraagjes: om deze schroefjes te vervangen:

    Zijn deze schroefjes standaard, of bestaan er ook verschillende maten? Ik zou die van een lullige Epiphone HB die ik nog liggen heb willen gebruiken.

    Ik ga ervan uit dat de schroefjes de magneet moeten raken,
    moet je de humbucker volledig uit mekaar halen of kan je hem gewoon laten zitten? Ga je de schroefdraad niet beschadigen als je hem er zo uitdraait (want: raakt de magneet)?

    Of denk ik te ver?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard

    Kun je rustig losdraaien en vervangen door zelfde (of zelfs vergelijkbare) schroefdraad. Maar je kunt de schroefjes na het losdraaien natuurlijk ook gewoon ontroesten en weer terugzetten. Hoe erg de schroefjes daarna weer roesten is vooral afhankelijk van hoe erg je zweet en hoe zuur je zweet is. En roest kan pas kwaad als het tussen de wikkelingen komt, omdat het dan "kortsluiting" kan veroorzaken. En dat komt eigenlijk alleen voor bij elementen zonder waxpotting.
    Och ja, gitaristen, soms zijn het nèt mensen...

  3. #3

    Standaard

    Bedankt.

    Roest is beetje erg. Denk dat vorig eigenaar WC ontstopper erop gemorst heeft of zo.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard

    Even weken in WD-40 of Imal. WD-40 ontroest minder, maar vindt ik beter geschikt voor RVS (wat poolschroefjes niet zijn) en laat een beschermlaagje achter. Voor langdurige bescherming goed ontvetten en beetje owatrol of transparante hammerite er op.
    Och ja, gitaristen, soms zijn het nèt mensen...

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    als je die polepieces gaat vervangen, let dan op dat je ze vervangt door exemplaren van gelijkwaardige kwaliteit. AxesRUs verkoopt bijvoorbeeld goede vervangers, mojotone bijvoorbeeld ook. ander materiaal => verandering inductie => andere tone.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top