Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11

Discussie: Yamaha AR 1500

  1. #1
    Junior Member
    Geregistreerd
    30 april 2019
    Locatie
    Emmen
    Berichten
    22

    Standaard Yamaha AR 1500 gitaar versterker

    Hallo allemaal,
    Ik ben net nieuw op het forum en heb een vraag over mijn tweedehands versterker. Met name bij het uitzetten is er een harde tik te horen. Hoe zou ik dit kunnen oplossen?
    Laatst gewijzigd door John43; 30 augustus 2019 om 13:38

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Waarschijnlijk niet. Is een transistorbak. Mogelijk dat als je de spanning eraf gooit, komt er nog iets van een pulsje door naar de eindtrap. En die trekt dan nog ff de elco's leeg. Mogelijk zijn die wat ouder maar verder nog goed. Anders had je een lekkere 100Hz brom continu er doorheen

    Volgens de handleiding moet je de master volume dichtdraaien. Mogelijk helpt dat.
    Zie: https://usa.yamaha.com/files/downloa...ar1500r_en.pdf
    Laatst gewijzigd door nico verduin; 30 augustus 2019 om 15:18
    Nico


  3. #3
    Junior Member
    Geregistreerd
    30 april 2019
    Locatie
    Emmen
    Berichten
    22

    Standaard

    Hallo Nico,

    Dank voor je snelle reactie. Het is inderdaad een oudere transistor versterker. Ik had de hoop ergens een elco overheen te kunnen plaatsen maar mis de electro kennis om dat zo even te doen. Als er voor de uitschakel- tik geen oplossing is dan moet het zo maar blijven. Inderdaad draai ik standaard de volume knop naar links voordat ik hem uit zet. (goede tip overigens). Schema en manuaal heb ik inmiddels van het Web geplukt. Ik las inderdaad ook ergens de suggestie van de volume knop mbt de tik.
    Laatst gewijzigd door John43; 30 augustus 2019 om 17:05
    Groet, John.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door John43 Bekijk bericht
    Hallo Nico,

    Dank voor je snelle reactie. Het is inderdaad een oudere transistor versterker. Ik had de hoop ergens een elco overheen te kunnen plaatsen maar mis de electro kennis om dat zo even te doen. Als er voor de uitschakel- tik geen oplossing is dan moet het zo maar blijven. Inderdaad draai ik standaard de volume knop naar links voordat ik hem uit zet. (goede tip overigens). Schema en manuaal heb ik inmiddels van het Web geplukt. Ik las inderdaad ook ergens de suggestie van de volume knop mbt de tik.
    leuk, ik heb de ar2500 alleen plopt die niet zo erg bij uitzetten. (die heeft echter wel iets over de pennen van de schakelaar heen staan, zal straks eens kijken.)
    heb bij die van mij voor de zekerheid de voeding elco's maar wel vervangen omdat hier op het forum werd aangegeven dat ze ondanks dat ze er goed uitzien wel uitgedroogd kunnen zijn.
    http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...=1#post3422665

    en hier nog een mogelijkheid om die plop misschien de kop in te drukken
    http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...=1#post3422690

    dat blokje lijkt een 250V 40/100/21 Metallized Polypropylene Film Capacitor

    1.58MKT
    .010uF m 250v x2
    40/100/21 SH
    565-1-A-1055

    nu ben ik wel even benieuwd naar je eigen ervaring m.b.t de sound, ik vindt de distortion (volume helemaal open, distortion ook en master laag) heel erg romig en juist niet scherp en hard wat je vaak bij goedkopere transistor versterkers hoort
    Laatst gewijzigd door no 1 hops; 5 september 2019 om 08:47

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    en nog een gedachte, in hoeverre kan een oude schakelaar ook een plop veroorzaken?

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Kan als hij rot is. Maar dat kan je zo testen. Trek de stekker maar uit het stopcontact terwijl hij aanstaat. Plopt ie nog dan kan je tot je een ons weegt nieuwe schakelaars inbouwen zonder verandering
    Nico


  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Stekker dan wel heel snel er uit trekken, het is juist de traagheid welke de vonkbrug in stand houd.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    goede tips, kan het altijd proberen ;-)

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    getest en geen plop als ik de stekker er snel uit trek, tenminste, ik hield de stekker polen tegen de klips aan in het stopcontact, zette de versterker aan, wachtte even en haalde de stekker weg sneller kan niet want ze zitten niet echt in het stopcontact.
    diverse keren geprobeerd en geen plop.
    probeer het weer gewoon en 'plop' dar was hij weer.

    ik hoorde dat de nieuwe X2 suppresors minder last hebben van die barsten en verbrandingen dus ga in mijn peavey verhaal en schakelaar vervangen en een x2 inbouwen

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Succes!!!!
    Nico


 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top