Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 6 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 53
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 januari 2003
    Locatie
    Amsterdam . . . Nuttige berichten: 13
    Berichten
    9.220

    Standaard Buizenpedalen - zinvol of onzin?

    Buizenpedalen hebben verschillende nadelen: ze zijn groot, kwetsbaar en trekken veel stroom of zijn fake-buizenpedalen (dwz, werken ze op te lage voltage, de zogenaamde starved plate tubes).
    Is het, in de tijd van digitale modelling, nog zinvol om kwetsbare buizenpedalen op je bord te hebben staan?
    En zo ja, welke vind je dan onmisbaar?


    Ter opfleuring van dit topic een paar willekeurig buizenpedaaltje.





    Laatst gewijzigd door telecastermaster; 30 augustus 2019 om 12:28
    The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.

    - Charles Bukowski


  2. #2
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Ongeacht of digitale modeling wel of niet goed klinkt als het om scheurgeluiden gaat, er zijn genoeg analoge scheurpedalen zonder buis die goed klinken. Maar wanneer de sound van een bepaald pedaal met buis helemaal je ding is vooral op je pedalboard zetten zou ik zeggen ondanks de praktische nadelen.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Iets werkt voor het doel waarvoor je het gebruikt of niet, dat heeft weinig te maken met to tube or not to tube.
    Voor band A gebruik ik een buisloos board wegens praktisch en voor band B gaat alles eerst door een Bad Cat tube pedal, een tube delay en een tube reverb tank. Gewoon omdat het kan.
    En voor studio gebruik ik van alles, oude Peavey's, digitaal, vintage tube amps... whatever...

    Deze post is niet zo bruikbaar voor een polariserend topic.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 mei 2007
    Locatie
    zeeland
    Berichten
    4.037

    Standaard

    Tja, wat Pepe zegt.
    Vind je een tubepedal de holy grail dan staat ie vanzelf wel op je bordje. Is het beter dan een non-tube pedaal? Dat ligt aan de combinatie met de amp. Ik heb een tijdje een Radial Tonebone gebruikt. Beslist een mooi pedaal. Maar de pedaaltjes die nu erop staan, vind ik zeker niet minder, wel anders.
    Btw, het topic suggereert dat het sneller hommeles is met een buizengestuurd pedaal. Ik weet niet of dat zo is.
    Het is opvallend hoeveel recidivisten zich als herintreders op de plaats delict melden.

  5. #5

    Standaard

    Het de vraag waarom je starved plate afdoet als fake. Er zit een buis in en hij vervult een funktie.

    Maar over je vraag...
    Het is aan de gebruiker. Volksstammen speelden met modeling en gingen weer terug naar een buizenamp en (analoge) pedalen. Evengrote volksstammen deden het omgekeerde.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2003
    Locatie
    ergens in Friesland
    Berichten
    1.640

    Standaard

    Als het maar lekker klinkt. Maar voor het gemak gaat mijn voorkeur uit naar 9V pedalen. Scheelt stekkers.
    En ook niet alle buizenpedalen vind ik lekker klinken. Van wat ik heb gebruikt aan buispedalen in het verleden vond ik de Kool Elfring booster, Audio Kitchen Small Trees en HK Bassmaster het mooist.


    Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.916

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jeroenvanhulsteijn Bekijk bericht
    Als het maar lekker klinkt. Maar voor het gemak gaat mijn voorkeur uit naar 9V pedalen. Scheelt stekkers.
    Wat er niet is kun je maken. Ook van 9V DC kun je middels een step-up DC-DC converter hogere spanningen maken waarop een buis volwaardig werkt.
    Ik voel de kanttekeningen wel aankomen (schakelfrequentie en evt. interferentie bij meerdere pedalen), er zijn hoorbare risico's.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2003
    Locatie
    ergens in Friesland
    Berichten
    1.640

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Wat er niet is kun je maken. Ook van 9V DC kun je middels een step-up DC-DC converter hogere spanningen maken waarop een buis volwaardig werkt.
    Ik voel de kanttekeningen wel aankomen (schakelfrequentie en evt. interferentie bij meerdere pedalen), er zijn hoorbare risico's.
    Ik geloof je. Ik gebruik alleen zo'n klein 9V accu blokje met een daisy chain naar de pedalen en de "versterker".

    Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.335

    Standaard Buizenpedalen - zinvol of onzin?

    Wat mij betreft een koning onder de buizenpedalen: de Soldano GTO super charger. Ik heb er één keer uitgebreid op mogen spelen en zal dat nooit meer vergeten. Wát een vloeiende en prachtige leads kon je daar uit halen.



    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder
    te koop: Orange 2x12 cab (PPC212OB) met 2x Creambacks (G12M-65) speakers. PM mij voor meer info

  10. #10

    Standaard

    Mijn maat speelt met een Lex Bos
    Superdrive. Wat een fantastisch ding is dat. Roept bij mij regelmatig gas op.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top