Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9
  1. #1

    Standaard harley benton power attenuator

    Ik was benieuwd of het mogelijk is een bright switch ingepast kan worden. Ik merk dat het geluid wat donkerder wordt als ik hem aansluit. Ik heb wel een zelfbouw attenuator gezien waar ze een bright switch met 2 standen hebben gebruikt. Schemaatje kan ik opzoeken.

    https://blog.brixit.nl/blog/2016/2/h...-and-teardown/

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    Over welke uitgang heb je het over, gewoon de speaker out?



    Kun je er niet op de amp wat bijdraaien?

    In de praktijk zal bij zo'n passieve schakeling hoog toevoegen betekenen dat je laag/mid weghaalt. Je kunt niet passief iets harder maken, alleen zachter. Dus moet je weghalen wat je minder wilt hebben.
    Als het qua impedanties ook nog een beetje constant moet blijven wordt het nog wat complexer.

    Maar laat dat andere schema maar eens zien.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    En als een bright switch met een condensator over de potmeter heen?

  4. #4

    Standaard

    Ja dat laatste bedoelde ik, bright switch over de potmeter. Ik zal dat andere schemaatje even opzoeken..

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    O, je bedoelt dit?



    En dan dit gedeelte daarvan:



    Dat kun je solderen tussen input (4Ω hot) en de loper (speaker out hot) van de L-pad, zie het schema in m'n vorige post.

    Ik zou de condensatoren wel met een factor 2 verlagen vanwege het feit dat deze L-pad kennelijk 16Ω is en die uit dat zelfbouw project 8Ω. Misschien dat anders het effect te sterk wordt. De condensatoren worden dan afgerond 1µF en 2.2µF i.p.v. 2.2µF en 4.7µF. Maar daarmee kun je experimenteren.

    Het effect zal overigens op alle outputs werken.

    edit: Om te proberen kun je dit buiten het apparaat om aansluiten (geen apparaat openen, geen vervallen garantie). Als je bij de tip-aansluitingen van de 4Ω input en speaker output jackpluggen kunt ben je er al.
    Laatst gewijzigd door Plant; 29 augustus 2019 om 22:05
    "Meten is weten, gissen is missen"

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Of met twee krokodillenbek klemmetjes en een stukje draad op de pot.

  7. #7

    Standaard

    Thanks! voor de zekerheid (ik ben een redelijke noob). Ik heb het even getekend, klopt dit?


  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    Yep, tussen die punten.

    Sluit eerst gewoon direct wat condensatoren aan om te horen wat het doet en of het doet wat je wil voordat je meteen gaten begint te boren. Dan weet je ook meteen de juiste waarde(n)

    edit: Bedenk trouwens dat het effect verzwakkingsafhankelijk is en dus niet op alle standen hetzelfde effect heeft.
    Als je de L-pad op SPK Level max hebt staan (in feite bypass), is de bright switch kortgesloten en doet deze dus helemaal niks. Hoe meer je verzwakt, hoe meer hoog er wordt doorgelaten.
    Laatst gewijzigd door Plant; 30 augustus 2019 om 20:56
    "Meten is weten, gissen is missen"

  9. #9

    Standaard

    Net wat zitten experimenteren, maar doet nauwelijks iets. Ook als ik hem bijna dicht draai, dan zou je veel effect moeten hebben. Dus besloten het kastje lekker ongemoeid te laten 👍

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top