Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 31

Discussie: stemmen ergernissen

  1. #1

    Standaard stemmen ergernissen

    Sind kort in het bezit van een ibanez s670qm met floating tremelo.
    Heb altijd met vaste brug gespeeld maar wil ook wel eens wat anders proberen, nooit te oud om te leren toch?
    Nu bezig nieuwe snaren erop te zetten.
    1ste probleem de 010 snaar trekt gewoon bij de brug eruit, hoe vast ik het ook aandraai.
    dus nieuwe snaar gepakt en het eind bij de ring gesoldeerd zodat het dikker wordt, ring eraf geknipt, dat werkt dan gelukkig.
    2de probleem stemmen:
    Wat een heisa. geprobeerd met een houten blokje die de tremeloblok vastzet, veerschroeven los, stemmen en de veerschroeven aandraaien totdat het houten blokje vrij komt.
    Werkt niet helemaal, moet nog na stemmen en als ik bij de onderste snaar ben, is de bovenste verdorie alweer verlopen, hemellief.
    moet nu wel een stuk of 20x nastemmen, (NB met vaste brug maar één keer.)
    3de issue:
    opnieuw moeten intoneren. dus de snaar helemaal los, imbusschroefie los, zadel zo'n eind naar achteren moeten zetten dat de schroefjes in de achterste gat komen.
    Ik wist niet dat het zo'n tijdrovend bezigheid is, heb het maar gespreid over meerdere avonden, ben al uren bezig.
    Hopelijk gaat het in de toekomst wat sneller, maar het baart me wel zorgen.
    Met een optreden maar een tweede gitaar met vaste brug mee voor de zekerheid.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Probleem 1: klemblokje versleten? Trem staat te ver voorover? Snaar niet diep genoeg erin? Niet strak genoeg aangedraaid?

    Probleem 2: dat is logisch

    Probleem 3: intoneren hoeft niet zó vaak, dat scheelt.
    Laatst gewijzigd door D3nnis; 21 augustus 2019 om 20:13

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Blokje even helemaal los draaien en eruit halen, vaak zit er wat rommel, stukjes snaar, etc.

    Torch effe gekeken naar wat voor trem erop zit........ lijkt wel een berenklem

  4. #4

    Standaard

    Tremolo kan ook uitgesleten zijn op de kantelpunten .., als het goed werkt leer je met dat stemmen wel omgaan, gewoon eerst flink uitrekken die snaren dan alvast elke snaar wat hoger stemmen dan normaal, als je dan bij de laatste komt is de rest weer gezakt enz.
    Succes

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Jouw gitaar heeft de edge zero II: naar verluid een verschrikkelijke grafbak van een tremolo. Slijt snel, zacht metaal, etc. jammer, want het is verder op zich een aangenaam gitaartje. Eigenlijk zou je er een edge pro in moeten steken maar die units zijn zo'n 250EUR en voor een gitaar van 500 is dat misschien wat overdreven. Mijn advies? Blok hout in de veren cavity steken zodat 'ie alleen naar beneden kan, liefst helemaal geen enkele kant meer uit.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.391

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo Bekijk bericht
    Jouw gitaar heeft de edge zero II: naar verluid een verschrikkelijke grafbak van een tremolo. Slijt snel, zacht metaal, etc. jammer, want het is verder op zich een aangenaam gitaartje. Eigenlijk zou je er een edge pro in moeten steken maar die units zijn zo'n 250EUR en voor een gitaar van 500 is dat misschien wat overdreven. Mijn advies? Blok hout in de veren cavity steken zodat 'ie alleen naar beneden kan, liefst helemaal geen enkele kant meer uit.
    Ik heb net een RG 220 ook met hardhouten blokjes helemaal vastgezet. Die trem was onbruikbaar, kreeg de boel niet eens op stemming. Nu klinkt ie ook een stuk beter, meer toon, sustain en veel vetter.

    Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  7. #7

    Standaard

    Ojee, ik heb hem nou net aangeschaft voor die tremelo.
    Ik kijk eerst wel ff naar de edge pro.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Allemaal leuk en aardig maar zolang niet duidelijk is dat er iets defect is, vind ik het wat onzinnig om dingen te gaan vervangen.
    Natuurlijk kan het altijd beter, maar er kan zomaar ook zomaar niks aan de hand zijn. Ik lees tenminste dingen die in eerste instantie net zo goed in de categorie "effe wennen" of verkeerde setup thuis kunnen horen.

    Staat bv de tremolo baseplate parallel aan de snaren? Dan is ie (als full floating) het meest stabiel.
    Laatst gewijzigd door D3nnis; 22 augustus 2019 om 20:16

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nak Bekijk bericht
    Ojee, ik heb hem nou net aangeschaft voor die tremelo.
    Ik kijk eerst wel ff naar de edge pro.
    Waarom dan niet een gitaar met een Floyd gekocht? Ik vermoed dat je een stuk gelukkiger daarmee wordt, zelfs al is het een goedkope replica.

  10. #10

    Standaard

    Staat bv de tremolo baseplate parallel aan de snaren? Dan is ie (als full floating) het meest stabiel.
    Dat staat die nu.
    Het is idd ook een kwestie van wennen. Ik stem de snaren nu +40% en dan ben ik al aardig wat sneller bij het 'balans' punt dan de snaren spot on te stemmen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top