Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12
  1. #1

    Standaard Zelfde pickup in andere gitaar, totaal andere sound (véééél meer bas!)

    Hoi! Ik heb laatst een Tokai Reborn Old (Les Paul gekocht). Hierin heb ik een Tonerider Rocksong in brugpositie gezet en een Tonerider AC2 bij de hals.

    De Rocksong is mijn favoriete brughumbucker. Deze zit ook in mijn Gibson SG Standard. Vette sound met focus op de mids. Het is eigenlijk een overwonden alnico 2 PAF, net als bijvoorbeeld de SD Custom Custom.

    Het enige verschil is dat de pickup in de Tokai geen cover heeft en in de SG wel. De afstand van pickup tot de snaren is in beide gevallen gelijk. In mijn Tokai heeft hij echter veel meer bas. Dat is geen subtiel verschil, dat is echt heel erg opvallend. Hoe kan dit? Ik snap dat de constructie van een gitaar een subtiel verschil kan geven, maar zo extreem als dit is wel echt opmerkelijk. Alle fuzzpedalen worden er onbruikbaar door, terwijl het in combinatie met mijn andere humbuckergitaren allemaal prima klinkt.

    De Tokai is loodzwaar, zeker vergeleken met mijn Gibson Les Paul. Ook heeft de Tokai de traditionele ABR-1 brug, die direct in het hout is gemonteerd ipv in bussen. Ik heb gelezen dat dit ook voor meer bas en treble respons kan zorgen. De Tokai heeft CTS pots en de toneregelaars zijn push/pull pots van CTS voor coilsplit. Alle vier pots zijn 500k.

    Kan het verschil in geluid te verklaren zijn door de constructie van de Tokai, of heb ik een maandagochtend exemplaar van de Tonerider Rocksong? De Tokai is door iemand anders van andere pickups voorzien, kan het ook aan verkeerde installatie liggen? Ik heb daar zelf geen kaas van gegeten namelijk. De halspickup klinkt echter zoals het hoort.

  2. #2

    Standaard

    De constructie èn houtsoort kùnnen veel verschil maken. Ik speelde ooit in een bandje met 2 PRS-en, een Custom-24 en een CE-24, met exact dezelfde elektronica en afstelling, maar veel verschil in geluid.
    Systeembericht
    Sorry, er zijn geen posts om te bekijken.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.651

    Standaard

    als de covers van nickel silver zijn is er weinig impact, als ze van brass/chrome zijn gaat de inductie veranderen en dat hoor je.

    https://www.premierguitar.com/articl...your-pickups-1

    en wat er eventueel aan kan doen

    http://kenwillmott.com/blog/wp-conte...r_Geometry.pdf
    Laatst gewijzigd door no 1 hops; 20 augustus 2019 om 11:24

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.484

    Standaard

    Ik lees de titel en denk, duh.
    Alsof het instrument zelf er niet toe doet zolang je maar dezelfde pickups gebruikt.
    Of mis ik wat?
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Zo’n maple top zal best wat verschil geven. Is toch bijna 40% van de body. Ook zijn les pauls dikker. De dikte van de hals en de toets geven trouwens ook behoorlijk wat kleuring.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.334

    Standaard

    Verschil zit 'm grotendeels in de gitaar. Mijn favo humbucker is de Seymour Duncan Seth Lover. In een Gibson Les Paul of Gibson ES is het dan altijd feest. In mijn Condor ES kopie klonk het verschrikkelijk.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder
    te koop: Orange 2x12 cab (PPC212OB) met 2x Creambacks (G12M-65) speakers. PM mij voor meer info

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door alias Bekijk bericht
    De constructie èn houtsoort kùnnen veel verschil maken. Ik speelde ooit in een bandje met 2 PRS-en, een Custom-24 en een CE-24, met exact dezelfde elektronica en afstelling, maar veel verschil in geluid.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Ik lees de titel en denk, duh.
    Alsof het instrument zelf er niet toe doet zolang je maar dezelfde pickups gebruikt.
    Of mis ik wat?
    Met regelmaat een punt van discussie. Denk aan de filmpjes met maple versus rosewood fretboard waarin (op youtube althans ) geen verschil hoorbaar is.

    We hebben te maken met een elektromagnetisch opgewekt signaal en dan bepalen voor een belangrijk deel de snaartrillingen in het magnetisch veld van het element i.c.m. de eigenschappen van het element het uiteindelijke geluid. Dat er nog wat hout aan vast zit lijkt minder relevant.

    Maar ik kan me voorstellen dat de snaartrillingen zelf mede bepaald worden door het hout, dat er bepaalde wisselwerking is tussen het hout en de snaren. En dan doen constructie en houtsoorten er toch wel toe.
    Laatst gewijzigd door Plant; 20 augustus 2019 om 21:44
    "Meten is weten, gissen is missen"

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Als de halspickup wel klinkt zoals 'ie hoort te klinken denk ik eerder aan een technisch probleem.

  9. #9

    Standaard

    denk dat tokai zelf nog het beste voorbeeld is van zelfde pickups andere gitaren ander = geluid
    Ze gooien namelijk in al hun humbuckerts gitaren +/- de zelfde pickups

    Nl de PAF-Vintage MK2s

    maar erik heeft wel vaker gelijk

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.484

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    En dan doen constructie en houtsoorten er toch wel toe.

    Het is met dit soort dingen, het is simpel aan te tonen of iemand verschil hoort maar andersom niet.
    Dat uitgangspunt schept een vrij bindende convictie met logische consequenties en wat dat is kan je zelf dus wel bedenken maar de laatste partij heeft in elk scenario ongelijk.
    Logica, deal with it zei mijn vader altijd.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top