Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 17
  1. #1

    Standaard Advies gevraagd: Aarding - Massa probleem of niet? Single coil hum

    Hallo,
    Gitaar: Fender Telecaster 1980.
    Het probleem is dat deze gitaar behoorlijk wat brom of hum weergeeft wanneer de amp wat volume geeft.
    Zodra een metalen onderdeel (snaren/brug) wordt aangeraakt met de hand is die hum zo goed als weg...
    Is dit 'normaal' gedraag voor een single coil? Ik hoor dat de single coils makkelijk electro-magnetische straling oppikken, maar mij lijkt het vreemd dat die hum dan stopt zodra er een metalen onderdeel wordt aangeraakt...
    Is dit niet eerder iets wat veroorzaakt wordt door een slechte aarding?
    (shielding kan nog wel helpen, maar ik ben eerder op zoek naar de oorzaak ipv een mogelijke remedie...)
    Thx.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Dit is normaal.

  3. #3

    Standaard

    Oorzaak? Je lichaam zelf geeft en bundelt elektromagnetische velden.

    Je kunt er dus iets aan doen door lichaamloos te gaan spelen. We horen natuurlijk graag of dat je lukt.
    Systeembericht
    Sorry, er zijn geen posts om te bekijken.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    plug de versterker eens in een stopcontact van bv keuken die geaard is, wil wel eens helpen.
    maar ook of je bij je versterker/gitaar, waar je speelt lichtdimmers, tlbuizen of andere mogelijke stoorzenders staan.
    draai eens rustig om je as om te horen of de brom dan minder wordt of niet om een eventuele stoorzender te ontdekken

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HuplaQue Bekijk bericht
    Hallo,
    Gitaar: Fender Telecaster 1980.
    Het probleem is dat deze gitaar behoorlijk wat brom of hum weergeeft wanneer de amp wat volume geeft.
    Zodra een metalen onderdeel (snaren/brug) wordt aangeraakt met de hand is die hum zo goed als weg...
    Is dit 'normaal' gedraag voor een single coil? Ik hoor dat de single coils makkelijk electro-magnetische straling oppikken, maar mij lijkt het vreemd dat die hum dan stopt zodra er een metalen onderdeel wordt aangeraakt...
    Is dit niet eerder iets wat veroorzaakt wordt door een slechte aarding?
    (shielding kan nog wel helpen, maar ik ben eerder op zoek naar de oorzaak ipv een mogelijke remedie...)
    Thx.
    Als dit praktisch niet uitvoerbaar is, zou ik draadloos gaan spelen.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2002
    Locatie
    Sleepless In My Grave
    Berichten
    12.064

    Standaard

    Kan zijn dat de aarde-draad geen goed contact maakt met de brug.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MarkS Bekijk bericht
    Kan zijn dat de aarde-draad geen goed contact maakt met de brug.
    Dat is natuurlijk heel makkelijk te meten.

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    plug de versterker eens in een stopcontact van bv keuken die geaard is, wil wel eens helpen.
    maar ook of je bij je versterker/gitaar, waar je speelt lichtdimmers, tlbuizen of andere mogelijke stoorzenders staan.
    draai eens rustig om je as om te horen of de brom dan minder wordt of niet om een eventuele stoorzender te ontdekken
    Thx, de aarding van de versterker is idd wel een mogelijkheid; er is namelijk geen aarding (meer) voorzien. Er werd met een conversie stekker (US/EU) gewerkt, die randaarding aan de stekker heeft, maar het stopcontact niet. (BE). Goed dat je het vermeld (er is geknoeid geweest met de stekker, maar probleem doet zich enkel voor op die bepaalde Tele)
    De stoorzender (is niet echt uitgesloten) maar lijkt niet het (hoofd) probleem. Van plek veranderen, draaien enz. geeft geen merkbaar verschil.
    Wordt vervolgd...

  9. #9

    Standaard

    Als het circuit in orde zou zijn (genomen met de 'nodige' hum aanwezig), zou het aanraken van metaal op gitaar toch niet teveel verschil mogen geven zou ik denken... (de kans dat ik mis ben is ook reëel omdat ik electro-technisch niet onderlegd ben)
    Het is niet mijn gitaar en kan er pas later mee experimenteren wanneer ik het ding weer in handen heb.
    Keep you posted (mogelijk met meer vragen dan antwoorden )

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HuplaQue Bekijk bericht
    Als het circuit in orde zou zijn (genomen met de 'nodige' hum aanwezig), zou het aanraken van metaal op gitaar toch niet teveel verschil mogen geven zou ik denken... (de kans dat ik mis ben is ook reëel omdat ik electro-technisch niet onderlegd ben)
    Het is niet mijn gitaar en kan er pas later mee experimenteren wanneer ik het ding weer in handen heb.
    Keep you posted (mogelijk met meer vragen dan antwoorden )
    je systeem is dermate in orde dat als je de snaren /brug aanraakt de brom verdwijnt.(alleen fungeer jezelf dan als extra aarding )
    was de aardedraad naar de brug niet in orde zou het geen effect hebben want dat is de enigste mechanische verbinding met het circuit.
    nu heb je tele volume en tone potten die van de buitenkant van metaal zijn maar een plastic binnenkant hebben en ze zo niet meedoen, maar is dit niet zo dan zou je bij aanraken een van de knoppen ook bromvermindering moeten hebben.

    koop een simpele multimeter en je kan het zo meten. maak een foto van die multimeter en dan is er hier kennis genoeg om je te vertellen waarop je hem in moet stellen en hoe te meten.

    de control plate is waarschijnlijk van chrome, de potmeters met de moeren maken daarmee contact en daarmee ook aarding.
    misschien dat het zou kunnen helpen om een extra draad over de potmeter behuizingen te solderen als die er niet zou zitten.

    zijn allemaal van die dingen die kunnen meespelen, net zoals of de chrome cover van de neckpickup die bij sommigen ook aan de aarde hangt of niet.
    shielden van de controlcav kan helpen, maar doe het dan met alufolie, en nee, niet die huishoudfolie maar waar je dakgoten mee repareert met een zelfklevende laag.
    makkelijk zelf te doen

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top