Vriend van me vroeg me naar z'n basversterker te kijken omdat deze zekeringen eruit blaast. Het is een Eden Nemesis RS410.
Probleem is wel duidelijk dat het de eindtrap is die de zekering laat klappen. Het is een Mosfet eindtrap met 3x 2SJ162 en 3x 2SK1058.
De drie K1058's meten een kortsluiting tussen de source en drain. De drie J162's meten (volgens mij correcte) zeer hoge DC weerstand.

Nu weet ik weinig tot niets van mosfets maar wel eea aan het onderzoeken/lezen geweest. Maar ik heb een aantal vreemde dingen:

-de datasheets geven een pinout van (vlnr) 1=gate, 2=source, 3=drain. Echter: op de pcb staat gedrukt G-D-S, dus de drain in het midden. Zo zitten ze er ook in gesoldeerd. Ik kan toch maar 1 soort vinden eigenlijk. Of kan het dat er meerdere pinouts bestaan?

**edit** later dit gevonden: http://www.edenampsforum.com/index.php?topic=15338.0
ik heb dus exact hetzelfde en het lijkt dat de labels op het pcb niet correct zijn


-Van alle mosfets is de drain open. Geen soldeerpad, nooit gesoldeerd geweest. Het schema van de exact deze kan ik niet vinden (350w) maar wel van de grotere broer de RS700. Die lijkt heel erg hetzelfde maar 2x5 mosfets ipv 2x3. Echter: in dat schema zijn de drains niet los maar allemaal (per 3 natuurlijk) aan elkaar geknoopt en naar de HV (resp. + en -)
**edit** okee als eerste edit klopt zijn dus de drains idd correct aangesloten maar de sources los. In het schema zijn die allemaal aan elkaar en gaan naar - van de speaker. Of dit grounded is laat het schema niet duidelijk zien. Ik zou denken van wel want dat verklaart dan ook dat door de kortsluiting de HV idd direct aan massa ligt. Zekering kaput.
Maar de source pootjes zijn dus echt helemaal los en nooit gesoldeerd. Zijn deze intern met de behuizing verbonden? Dan snap ik het wel.

Ik begrijp dat ze lastig te krijgen zijn. En wellicht dat het eigenlijke probleem in de voedingselco's zit. Is het logisch dat dat de uiteindelijk oorzaak zou kunnen zijn van het opblazen van de drie N-chan mosfets?