Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 5 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 43

Discussie: 1x12 Versus 2x12

  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.484

    Standaard

    De amp zal nu zijn vermogen over 2 speakers verdelen
    dat betekent behalve meer oppervlakte en grotere spreiding dat de speakers minder hard hoeven te werken

    ik hou juist van speakers die een beetje moeten zweten voor hun geld, klinken ze beter
    alleen als je een kut speaker hebt wil je zijn aandeel minimaliseren
    en dan is een tweede speaker zeker een goed idee
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.785

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sonny Bekijk bericht
    Ik hoop natuurlijk dat het me een dikkere vollere sound oplevert en dan in stereo geluid. Dat is het idee wat ik erbij heb. Maar dat weet ik niet zeker, want ik heb het nooit in het echt gehoord. Ik vroeg me dus af jullie dit zouden bevestigen en of er mogelijk nog meer voordelen zijn van 2 speakers in vergelijking met 1 speaker.
    Het gaat om een Two-Rock Studio Pro 22 (22 watt). De speaker is een Two-Rock speaker WGS12-65B. Gemaakt dus door WGS
    Volgens mij is de Two-Rock Studio Pro 22 geen stereo-versterker, dus hoe dacht je dat te gaan doen?
    Morgen is het vandaag weer gisteren, terwijl het gisteren vandaag nog morgen was

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.484

    Standaard

    Faux Stereo? Mono Fabuloso?
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  4. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door the sure thing Bekijk bericht
    Voordeel van 2 speakers, als je mono blijft spelen, is vooral meer laag en een "strakkere" sound. En het staat gewoon cool! Als je het budget hebt, gewoon doen.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    Wat bedoel je precies met: als je mono blijft spelen?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fobo Bekijk bericht
    Volgens mij is de Two-Rock Studio Pro 22 geen stereo-versterker, dus hoe dacht je dat te gaan doen?
    Ik bedoel eigenlijk als je twee cabinets een stukje van elkaar hebt staan, dat je dan een stereo sound zou kunnen krijgen. Dit is dus niet het geval?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Faux Stereo? Mono Fabuloso?
    Dit begrijp ik helaas ook niet helemaal..

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.484

    Standaard

    Jij denkt 2 x mono = 1 x stereo?
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sonny Bekijk bericht
    Wat bedoel je precies met: als je mono blijft spelen? Ik bedoel eigenlijk als je twee cabinets een stukje van elkaar hebt staan, dat je dan een stereo sound zou kunnen krijgen. Dit is dus niet het geval?
    Nee. Je krijgt gewoon hetzelfde geluid verdeeld over twee speakers. Vroeger had je mono lp's van the beatles enzo en dan hoorde je uit allebei je speakers gewoon hetzelfde geluid komen, ook als je ze 10 meter uit elkaar zet. Het geluid komt dan gewoon van twee kanten zeg maar, en dat kan fijn zijn.

    Als jij je versterker over 2 speakers stuurt kan dat anders klinken omdat je speakers minder hard hoeven te werken. Dat kan heel goed uitpakken maar ook omgekeerd of niet heel veel uitmaken.

    Een stereo lp of cd wil zeggen een stereo mix, dus links hoor je hihat en rechts snare of zoiets, of links slag gitaar en rechts solo. Dus, als je "stereo" wilt spelen zul je twee verschillende amps of een wet / dry setup of zoiets moeten verzinnen. Wat ook kan is dat je twee totaal verschillende speakers gebruikt om een mix te maken (bijvoorbeeld een cleane speaker met veel strak laag en een andere die wat losser is en die vervormt, dat kan een manier zijn om je geluid te verbeteren (of het toch niet helemaal zijn, of zelfs helemaal niet natuurlijk).
    Laatst gewijzigd door NLF; 8 augustus 2019 om 22:40

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.484

    Standaard

    Aardig van je NLF maar ik verbaas me meer dat je zoiets moet uitleggen aan iemand die al 15 jaar met geluid bezig is.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  8. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Jij denkt 2 x mono = 1 x stereo?

    Ik dacht dat op het moment je geluid van 2 kanten kwam, je met stereo geluid te maken hebt. Maar dat is dus niet zo. Dat ik zoiets gewoon niet weet hè, na zoveel jaar met geluid bezig te zijn.


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NLF Bekijk bericht
    Nee. Je krijgt gewoon hetzelfde geluid verdeeld over twee speakers. Vroeger had je mono lp's van the beatles enzo en dan hoorde je uit allebei je speakers gewoon hetzelfde geluid komen, ook als je ze 10 meter uit elkaar zet. Het geluid komt dan gewoon van twee kanten zeg maar, en dat kan fijn zijn.

    Als jij je versterker over 2 speakers stuurt kan dat anders klinken omdat je speakers minder hard hoeven te werken. Dat kan heel goed uitpakken maar ook omgekeerd of niet heel veel uitmaken.

    Een stereo lp of cd wil zeggen een stereo mix, dus links hoor je hihat en rechts snare of zoiets, of links slag gitaar en rechts solo. Dus, als je "stereo" wilt spelen zul je twee verschillende amps of een wet / dry setup of zoiets moeten verzinnen. Wat ook kan is dat je twee totaal verschillende speakers gebruikt om een mix te maken (bijvoorbeeld een cleane speaker met veel strak laag en een andere die wat losser is en die vervormt, dat kan een manier zijn om je geluid te verbeteren (of het toch niet helemaal zijn, of zelfs helemaal niet natuurlijk).
    Bedankt voor de uitleg!
    Ik heb ook een fender blues junior hier staan. Als ik die met een ABY pedaal tegelijkertijd met de Two-Rock studio pro 22 heb aanstaan, heb ik wel een stereogeluid?

    Verder had je het ook nog over 2 verschillende speakers om een stereo effect/betere sound te kunnen krijgen. Nu is het zo dat in de cab die ik thuis heb, een WGS12-65B speaker zit. En in de cab die ik mogelijk zou kunnen kopen, zit een Electro Voice EVM 12L speaker. Zou dit een goede speaker combinatie kunnen zijn?
    Laatst gewijzigd door Sonny; 9 augustus 2019 om 00:24

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.484

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sonny Bekijk bericht
    Ik heb ook een fender blues junior hier staan. Als ik die met een ABY pedaal tegelijkertijd met de Two-Rock studio pro 22 heb aanstaan, heb ik wel een stereogeluid??

    Stereo is een complementair mono geluid dwz, je scheidt het brongeluid om ze afzonderlijk weer te geven.
    Een simpel (vooral time based) pedaaltje wil nogal eens mono in stereo uit zijn.

    En ach, als je vindt dat je met een mono output naar 2 amps toch stereo speelt, wie houd je tegen. Het gaat er toch om dat je er senang bij voelt.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  10. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NLF Bekijk bericht

    Een stereo lp of cd wil zeggen een stereo mix, dus links hoor je hihat en rechts snare of zoiets, of links slag gitaar en rechts solo. Dus, als je "stereo" wilt spelen zul je twee verschillende amps of een wet / dry setup of zoiets moeten verzinnen.
    (gereageerd op de gok dat dit topic geen getrol is, het doet wat braddiaans aan..)

    Volgens mij heb je dan nog steeds 2x mono. Maar ik wacht wel tot Han erin komt, die kan het vast beter uitleggen

    of even hier kijken: https://nl.wikipedia.org/wiki/Stereo_(geluid)

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top