Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12
  1. #1

    Standaard ELK Guitar-man (EB-105s) revisie

    Ik heb afgelopen week een ELK Guitar-man EB-105s - 2 x 12"/8Ohm 45 Watt combo met GZ34, 2 x EL34, 4 x ECC83 en 1 x ECC85 gevonden.

    Voordat de stekker en de gitaar erin gaat zal er vast het een en ander moeten gebeuren, wellicht kan ik tijdens mijn revisiepoging wel wat hulp gebruiken en misschien helpt mijn verslag anderen ook weer.

    In deze post wat eerste observaties en foto's en een eerste versie van een schema voor deze versterker.


    (had de versterker al uitelkaar voordat ik een foto gemaakt had dus deze komt van de drtube site)

    Het ziet er naar uit dat ie lange tijd niet gebruikt is en nog grotendeels orgineel is.






    De 2 dubbele condensatoren in de powersupply zijn niet orgineel en de reverb transformator is een keer vervangen voor een prova uitgangstrafo. De 110 volt aansluiting is eruitgeknipt.

    https://i.ibb.co/jw1xhPk/IMG-20190806-102758.jpg

    Op de GZ34 (Philips), een van de EL34's(Ultron) en een 12AX7/ECC83(Philips) na zijn de buizen orgineel (Matsushita). En verder is het netsnoer ook nog de aventuurlijke ongeaarde versie :-)

    Op de ELK pagina op de drtube site (https://drtube.com/en/library/schematics/59-elk-schemas) staat wel een schema voor de TwinAmp 50 maar niet voor de Guitar-man.
    Met hulp van het TwinAmp 50 schema en veel turen in de Guitar-man heb ik een Guitar-man schema gemaakt:



    Ondanks dat de elco's in de powersupply al een keer vervangen zijn denk ik dat ze alweer aan vervanging toe zijn. Daarnaast wordt zowel in de TwinAmp als in de Guitarman een GZ34 gebruikt met de eerste elco 100uF terwijl volgens de GZ34 datasheet max 60uF is toegestaan:



    Tijdens tracen van het schema kwamen al condensatoren en een paar weerstanden naar boven die nader onderzoek nodig hebben. De meeste condensatoren zijn van het merk Atlas net als de weerstanden.

    Nu eerst het chassis maar eens wat schoonmaken daarna verdachte componenten aan een nader onderzoek onderwerpen en dan vervangende onderdelen gaan bestellen.

    binnenkort meer....

  2. #2

    Standaard

    Leuk project!



    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  3. #3

    Standaard

    en daar is de eerste vraag al....
    Bij het nalopen van het schema en het doormeten van de verschillende onderdelen weet ik niet hoe ik de bruine rechthoekige condensatoren moet lezen. Ik heb het google al gevraagd maar zonder eenduidig antwoord.



    Is dit een 25nF condensator?
    Laatst gewijzigd door edw1n; 7 augustus 2019 om 18:14

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Ik heb al een paar van die Elk ampjes onder handen gehad en zowat alle caps zijn lek. Zou ik zoiezo allemaal vervangen, voor de kosten hoef je het niet te laten. Buizen in de eindtrap iig gematched en zeker geen twee verschillende merken. De GZ34 wordt in veel amp toegepast en zou me over die datasheet niet al te druk maken. Zolang je geen standby switch gebruikt is de laadstroom heel geleidelijk en heb je geen last van een 100uF. De bruine cap zou ik niet weten, op welke positie is hij toegepast?
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door edw1n Bekijk bericht
    en daar is de eerste vraag al....
    Bij het nalopen van het schema en het doormeten van de verschillende onderdelen weet ik niet hoe ik de bruine rechthoekige condensatoren moet lezen. Ik heb het google al gevraagd maar zonder eenduidig antwoord.



    Is dit een 25nF condensator?
    https://www.radioremembered.org/capcode.htm

    En evt. een capaciteitsmeter pakken
    Nico


  6. #6

    Standaard

    Dank voor jullie reacties Cluseau en Nico.

    Ja alle caps ga ik vervangen en ik kwam nog een paar weerstanden tegen die ik nader aan de tand moet voelen.

    Er moeten inderdaad matched EL34's die heb ik gelukkig nog liggen en waarschijnlijk ga ik nog het biascircuit aanpassen met een biaspot en biasbalance.

    Dat van de GZ34 zonder standbyswitch wist ik niet, bijzonder dat ELK/ECHO ze dan met standbyswitch en 100uF cap gebouwd heeft. Misschien probeer ik het met 2 2x50uF can caps.

    Ik heb de bruine condensatoren nu doorgemeten en ben nog aan het puzzelen met de coderingstabel die Nico postte en de verschillende coderingstabellen die ik op internet heb gevonden:



    De bruine condensatoren, verschillende types (met pijl tussen de stippen en pijl helemaal door de stippen) zitten op 6 plekken:



    hier nogmaals het schema maar nu met opnieuw genummerde componenten:


    en de 6 condensatoren:
    C5 - 0.244 nF gemeten


    C7 - 8.944 nF gemeten


    C10 - 0.475 nF gemeten


    C12 - 0.018 nF gemeten


    C22 - 0.525 nF gemeten


    C26 - 0.513 nF gemeten


    nog even doorpuzzelen :-)

  7. #7

    Standaard

    [QUOTE=edw1n;3434876]

    ok.... de exacte codering voor alle dots op de condensatoren met de pijl rond door de dots heen heb ik niet gevonden maar de condensatorpuzzel is denk ik opgelost

    C5 - 0.244 nF gemeten
    lees met de pijl mee rond:
    R=2 G=5 Z=0 Z=Multiplier=1 Z=? G=500V -> 250pF = 0.25nF



    C7 - 8.944 nF gemeten
    lees weer met de pijl mee rond:
    B=1 Z=0 Z=0 Z=Multiplier=1 Z=? G=500V -> 100pF = 0.1nF <--- klopt niet met meting


    C10 - 0.475 nF gemeten
    Deze met de pijl in het midden lees je met de coderingstabel die Nico postte:
    500pF=0.5nF 500V


    C12 - 0.018 nF gemeten
    Deze lees je weer met de pijl mee rond:
    R=2 Z=0 Z=0 Goud=Mulitplier=0.1 Z=? G=500V dus 20pF=0.02nF


    C22 - 0.525 nF gemeten
    C22=C10 dus 500pF=0.5nF 500V


    C26 - 0.513 nF gemeten
    en deze is ook weer gelijk aan C22 en C26 dus 500pF=0.5nF 500V


    en voor de volledigheid versie 1.2 van het schema met deze waardes erin:


  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Bedankt voor de opheldering van de puzzel. Als ik me even concentreer op C7 is 100pF een heel realistische waarde voor een brightcap. Zou daar zoals jij meet 8N9 in zitten dan werkt je potmeter als een schakelaar. Is het ding niet zo lek als een mandje? Je capaciteitsmeting gaat dan door het lint. Je ziet dat vaak bij elco's welke meer capaciteit aangeven dan de opdruk aangeeft. Ga je dan ohms meten zie je dat ze lekken.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  9. #9

    Standaard

    ok, dankjewel weer voor de hulp.

    Ik heb zojuist vervanging besteld voor alle condensatoren, dus nu is het wachten op de postbode.

  10. #10

    Standaard

    Excuus voor de trage updates vakantie enzo.... De onderdelen zijn eindelijk binnen dus we kunnen knutselen.

    Als eerste maar een geaard netsnoer aan de amp gemaakt:

    zo willen we het niet meer:


    zo wel:




    En dan alle atlas OIL condensatoren, de 2 bekerelco's vervangen en ook bleken de NFB weerstand R1, de V4B anode weerstand R8 en R34 niet ok:




    Alle potmeters hebben een grote schoonmaakbeurt gehad, een speakerjack geplaatst daar waar de bedrading van de speakers zo de versterker inging en eindelijk komt er weer geluid uit de versterker. Nu alleen nog een plug aan de speakers en dan kan de boel weer in elkaar, laat ik die plug net niet meer hebben..... even geduld nog dus.

    De boel nog even nagelopen en nagemeten dus wederom een bijgewerkte versie van het schema nu inclusief voltages:




    Op de speakers vond ik nog wat codes:




    Dit blijken Philips AD4200M 41-66-AH 20Watt 7Ohm breedband speakers te zijn.

    Deze combo's werden gemaakt tussen 1963 en 1969, dus deze zal van 1966-1969 zijn.

    Nog een plug voor de speakers, de kast schoonmaken en dan kan de boel weer inelkaar.
    Wordt vervolgd....

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top