Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 18
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard Hollow body Gretsch feedback enzo

    Ik wilde vragen of mensen hier meer weten over hollow body Gretsch gitaren. Ik ben helemaal niet goed thuis in Gretsch, dus vandaar (voor zover ik begrijp heb je tegenwooordig goedkopere Gretsch gitaren en duurdere, maar daar houdt het een beetje op). Heb je met zo'n hollow body niet veel last van feedback? Er zijn allerlei gitaristen die zo'n ding live gebruiken (Setzer, Duffy, Frusciante), maar hoe doen ze dat dan? En iets anders: je kunt natuurlijk een (chambered) solidbody kopen, of eentje met een blok hout in de klankkast, maar dan heb je natuurlijk wel een heel ander soort gitaar (toch? want als je dan toch een Gretsch wilt hebben, dan wil je toch ook een hollow body? een solid body zit toch weer dicht bij een Gibson achtig instrument?). En hoe zit het met die bigsby's en het stemmen van die gitaren?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 december 2005
    Locatie
    Tilburg
    Berichten
    171

    Standaard

    Ik heb zo’n 18 jaar op een Gretsch Setzer Hotrod gespeeld en er vaak mee opgetreden.
    Je keus voor zo’n gitaar hangt naar mijn mening mede af van de stijl muziek die je ermee wil spelen en inderdaad van de typische sound die Gretsch gitaren kunnen hebben.
    Het risico op feedback op hogere volumes is er zeker. Ik heb er altijd rock and roll en rockabilly muziek mee gemaakt, dus wel hoog volume maar met weinig distortion of overdrive. Daarmee heb ik, ondanks een 50W Fender bassman amp, geen enkel probleem met feedback gehad. Gebruik je veel gain/oversturing, dan kan dat wel problematischer worden.
    De gevoeligheid voor feedback van dergelijke hollow-body gitaren van Gretsch hangt ook nog af van de aanwezigheid van de zogenaamde trestle bracing en/of soundposts die feedback problemen kan verminderen. Bijvoorbeeld door mechanische koppeling van voor- en achterkant van de gitaar.
    Tot slot de Bigsby. Mijn ervaring is dat een goed afgestelde gitaar en Bigsby nauwelijks problemen met stemmen, danwel ontstemmen geven. Mijn Gretsch kwam over het algemeen volledig ‘in tune’ uit de koffer. Ik gebruikte de Bigsby altijd zeer, soms te, enthousiast. Desondanks geen problemen met ontstemmen.
    Laatst gewijzigd door Wilco; 7 augustus 2019 om 18:23 Reden: Typo

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    De gitaren van Gretsch zitten kwa bouw tussen een full hollow en een 335 balk.
    Kan per model verschillen maar iets van soundpost en/of miniem balkje heb ik altijd wel gezien.
    Daarbij is de top doorgaans dikker en/of stijver dan de Gibson variant et voila.

    Kwa feel zijn Gretsches ook meer 335 achtig, sturdy built, dat heeft niks te maken met de gevoelige paperweight Gibson full hollows als 125 en 225 hoewel je zou denken dat ze daar meer op zouden lijken.
    Laatst gewijzigd door Pepe; 7 augustus 2019 om 12:24
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Aha. Thanx. Dus zolang je een beetje in de rockabilly en country sferen blijft en niet teveel vervorming gebruikt dan is het dus allemaal wel te doen? En zit er dan nog veel verschil tussen de jet modellen (chambered, maar die lijken toch een beetje op solidbody) en de hollow bodies? Of is het ook vooral die Filtertron pickups en de bigsby die de sound bepalen? Ik heb zelf maar een paar keer op een Gretsch gespeeld dus kan er niet goed over oordelen. Voor mijn gevoel zat de sound ergens tussen een Telecaster en een Gibson in; dus wel helder en veel sparkle maar ook wat meer body in de tone, en daarnaast voelde de gitaar (natuurlijk) anders aan. Je zou namelijk ook filtertrons in een Tele thinline kunnen zetten of in een LP junior of iets dergelijks maar voor mijn gevoel is dat toch eigenlijk niet wat je wilt ...

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 april 2013
    Locatie
    wild-westland
    Berichten
    716

    Standaard

    Ik heb zelf "classic rock" gespeeld op een G6118T (volle grote body dus) over een 4x12 halfstack en eigenlijk nooit een probleem gehad en dat was met gebruik van overdrive, fuzz en distortion dus het kan zolang je niet naar "metal" niveau gaat.

    Gitaar is verder zeer stemvast maar ik gebruik de Bigsby (of andere jengel-stengels) nauwelijks.
    Laatst gewijzigd door kwispelhond; 7 augustus 2019 om 13:15

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NLF Bekijk bericht
    En zit er dan nog veel verschil tussen de jet modellen (chambered, maar die lijken toch een beetje op solidbody) en de hollow bodies? Of is het ook vooral die Filtertron pickups en de bigsby die de sound bepalen? Ik heb zelf maar een paar keer op een Gretsch gespeeld dus kan er niet goed over oordelen. Voor mijn gevoel zat de sound ergens tussen een Telecaster en een Gibson in; dus wel helder en veel sparkle maar ook wat meer body in de tone, en daarnaast voelde de gitaar (natuurlijk) anders aan. Je zou namelijk ook filtertrons in een Tele thinline kunnen zetten of in een LP junior of iets dergelijks maar voor mijn gevoel is dat toch eigenlijk niet wat je wilt ...
    Er zit best wel een hoop verschil in chambered. Ik heb een Koreaanse Jet gehad, dat was een plank met gaten er in geboord. Mijn '70 Roc Jet is fully hollow met enkel een minieme soundpost (die werden gradueel meer solid tot ze in '77 gewoon een plank werden)
    De Japanse pre Fender's zijn iets meer solid dan de Jets na 2002 maar zitten tussen de 70' en de '77 in.
    Bent u daar nog?

    Met de Filtertron (de TVJones voor het gemak) EN de bipsie heb je al 75% vd great gretsch sound maar ik moet wel zeggen, ik heb die filtertron ook op aan alder tele (Cabronita) en die klinkt meer als een LP junior met snarl (sparkle?) on top.
    Die snarl is echt TVJones, die hebben de originele filtertrons ook niet.
    Laatst gewijzigd door Pepe; 7 augustus 2019 om 13:28
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    OK. En zijn die Koreanen een beetje leuke gitaren? Of kun je beter gelijk doorpakken en wat meer geld uitgeven als je toch aan een Gretsch begint? En is de TV jones dan de pickup die het dichtst bij de klassieke tone zit?

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Ik heb ooit een Koraanse jet gehad, pimpte ik met Dearmonds en een bigsby
    bleef vlees nog vis dus die is al lang de deur uit
    voor de rest heb ik enkel USA en Japan
    ik hou veel meer van de oude Amerikanen maar voor op podium liever een Japanner
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2008
    Locatie
    Neerpelt
    Berichten
    3.793

    Standaard

    Ik heb een paar jaar gespeeld op een Gretsch Black Phoenix in een luide rockband. En dat ging prima. Die gitaar is wel voorzien van de trestle bracing wat naar het schijnt wel een groot verschil maakt qua feedbackgevoeligheid. Feedback was prima te controleren en indien het écht hard ging kan je ook met je speelstijl en positie tov je amp veel opvangen.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    ik hou veel meer van de oude Amerikanen
    ja snap ik maar die zitten in een bepaalde prijsklasse natuurlijk

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top