Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 37
  1. #1

    Standaard Enkele versterkers getest

    Afgelopen zondag was ik bij Max Guitar in Scheveningen en mijn god, wat heeft die winkel een paar parels aan gitaren en versterkers zeg!

    Wat me vooral is bijgebleven is dat er vrijwel geen verschil zit tussen alle CS stratocaster gitaren die ik getest heb qua toon en bespeelbaarheid. Alle gitaren waren perfect afgesteld en over een super reverb klinkt alles als een zonnetje. Natuurlijk zag de één qua cosmetics, anders uit, maar naast hele outputverschillen, waren er nagenoeg geen verschillen.

    Tussen akoestische gitaren was een enorm verschil tussen diverse taylors. De goedkoopste was gewoon goed. Maar één akoestische gitaar was echt exceptioneel qua klank, bespeelbaarheid, volume. Het was simpelweg de beste akoestische gitaar waar ik tot dusver op gespeeld heb.


    Helaas ver buiten mijn budget hahaha.

    Dan de versterkers:

    Zonder enige voorkeur ging ik versterkers testen. De volgende heb ik getest:



    De princeton 68


    Toneking Imperial


    Marshall origin 5


    Fender Super reverb

  2. #2

    Standaard

    De princeton 68.

    Alle versterkers heb ik met een G&L stratocaster getest.

    Wat bij deze versterker meteen opvalt was de onbetwiste blackface tone, maar met veel en veel meer bas. Hij had zoveel bas, dat ik dacht dat er een 12 inch speaker in zat. Op volume 1-3 was ie schitterend clean en je hoorde werkelijk alles uit de speaker komen. De reverb was gedoseerd, zelf op vol, bleef ie mooi in de mix en het volume was zeker niet te hard voor thuis. Bij harde aanslag gaf ie prachtige compressie en de vibrato klonk goed, maar misschien een beetje inspiratieloos.

    Vanaf standje 4 en hoger ging ie al snel in de overdrive, maar ik had vooral het idee dat dit kwam door de inefficiënte speaker. Zelf heb ik een teringhekel aan speakeroversturing, omdat de bas dan altijd gaat flubberen en gaat klinken als een natte krant. Maar er zijn mensen die daar wel van houden.

    Is ie dan 1100 euro waard? Nou op basis van ongeëvenaard clean op recording levels? JA! Tel daar een fantastische reverb bij op een een enorm mooie bas response bij op en dan heb je meer gewoon niet nodig. En pedalen doen het er fantastisch over.

    Persoonlijk zou ik de speaker vervangen. Ik gok dan, dat je op hogere volumes een veel strakker geheel krijgt.

  3. #3

    Standaard

    De toneking Imperial.

    In het verre verleden al eens over gespeeld. En tja wat de 68 princeton doet, doet deze net iets beter. Hij is nog aanslag-gevoeliger en dankzij de attenuator kan je echt een mooi randje aan je geluid krijgen op zeer acceptabele volumes. De reverb is wel meer in your face. Zeg maar meer ''vintage''.

    Van de lead channel was ik minder onder de indruk. Hij had absoluut een marshall achtige drive, maar klonk niet echt strak en miste bas en ballen om echt te overtuigen.

    De vibrato van deze amp is wel echt van een andere wereld. Zo diep en zo vol en romig. Echt heel heel mooi.

    KAn je deze amp dan eigenlijk vergelijken met de princeton68? In principe niet. Maar rechtvaardigt ie dan de prijs van 3000 euro? Ook niet persoonlijk. Tuurlijk hij is op alle fronten, net iets beter dan de 68 princeton, maar ook weer niet zodanig dat je dat prijsverschil ervan af-hoort.

  4. #4

    Standaard

    DE Marschall origin 5:

    Qua wattage de minste, namelijk 5 tov 12 van de fender en 20 van de toneking.

    Qua uiterlijk valt ie een beetje tegen. Het logo is plastic, maar de prijs is ook 250 euro tov de veel duurdere alternatieven.

    Ik verwachte geen blackface tonen uit dit ding, maar wel een acceptabel clean of overstuurd geluid. Eigenlijk kan je bij een testen van deze amp één conclusie trekken: Het is een beginnersamp. Aan niks is af te horen dat je hier te maken hebt met een buizenamp. Hij klinkt plat en zielloos, met zeer veel treble. Met een pedaal ervoor lijkt het nog wat. Maar het is oneerlijk om deze versterker te testen samen met de andere amps. Je kan nog iets doen met de headroom, maar ik merk er geen zak van.

  5. #5

    Standaard

    De super reverb.

    Ook dit is een oneerlijke versterker tov de rest. Met 4*10 is dit echt een monster tov de rest. En zo klinkt ie ook. Een '' terecht'' legendarische versterker, die echt tot het oneindige clean lijkt te gaan gaan. Het tiefus hard gaat.

    Vooral op standje 1-3 geeft ie een extreem mooie clean, maar met iets teveel compressie. Op 4 en hoger gaat deze eigenschap weg. Maar dan zit je al met oordoppen in.

    Een tubescreamer voor de amp, brengt je direct in SRV gebied en geeft je een glimlach die ik nu nog heb. Qua prijs is ie 1000 euro goedkoper dan de imperial. Maar op vrijwel elke locatie gaat deze versterker veel te hard.

    Maar cool dat ie is!!!

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    En heb je iets gekocht of was het alleen testen?

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Die matige lead bij Fender merk ik ook wel met mijn Supersonic. Soms helemaal te gek, de zompige vervorming voor blues krijg je er moeiteloos en met iedere gitaar uit. Dikke lead sounds kosten meer zoekwerk en je kunt helemaal opnieuw zoeken naar de sweet spot als je een andere type gitaar pakt. Pedaaltje er voor gaat dan een stuk gemakkelijker.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Toevallig heb ik afgelopen vakantie op de camping in Frankrijk een Police/Sting coverbandje gezien en die gitarist speelde over een Princeton 68 icm een pedalboard voor Chorus/delays en een licht overstuurd crunch geluidje uit een tubescreamer achtig pedaaltje. Voor Andy Summers sounds ideaal en echt lekker in de mix. Nu moet ik wel zeggen dat het een 3 mans bandje was waar de drummer erg beschaafd speelde maar het geluid was echt mooi en verbazingwekkend voor een amp die een 10 inch speaker heeft.
    Voor 1100 en tweedehands met een beetje mazzel eronder een ideale amp voor kleinere bezettingen en gigs. Ik zou er niet mee wegkomen in een volle grote feesttent maar voor bovenstaande ideaal!

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Dat laatste snap ik niet. Met IEM en PA ben je nog steeds afhankelijk van hoe luid jouw versterker is?

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Zet je zo’n mapje harder in een volle zaal, gaat ie knijpen en ‘kotsen’ ofwel gaat het ten koste van strakheid en wordt het flubberig.
    Dit had ik met mijn 20 watt koch studiotone combo waar een 12 inch speaker in zat. Vooral clean begon hij ongewenst te oversturen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top