Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 19
  1. #1

    Standaard HNAD: Marshall Origin 50

    Ik speel al jaren via een Peavey Valveking Royal 8 met een paar mods, maar was daar nooit echt tevreden mee. Dus toen ik van mijn vrouw voor mijn verjaardag iets leuks mocht uitzoeken, was snel duidelijk wat het moest worden: een nieuwe versterker, buizencombo met 12" speaker, geschikt als bedroom-amp en met fatsoenlijk clean geluid, de rest kan van pedalen komen. Budget tot €1.000.

    In twee sessies bij Bax in Rotterdam en Goes heb ik gevoeld zo'n beetje alles wat in aanmerking komt uitgeprobeerd. Fender, Marshall, Orange, Blackstar. Duidelijke favorieten waren de Marshall Origin 50 en DSL40, de Fender Hot Rod Deluxe IV is ook niet verkeerd. Als ik live zou spelen, was het de DSL40 geworden, maar uiteindelijk ben ik toch voor de Origin 50 gegaan. Deze klonk het meest "tight" en heeft niets wat ik niet nodig heb. Veel gain krijg je niet op laag volume, maar dat hoeft voor mij ook niet.

    Nu eerst thuis aan wennen en met de aanwezige pedalen de juiste sounds vinden. Daarnaast denk ik aan een Plexi-style pedaal als toevoeging. Mogelijke upgrades zijn andere buizen (TAD heeft een passend setje) en een andere speaker, alhoewel ik twijfel of dat op laag volume veel uitmaakt.


  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 maart 2012
    Locatie
    Assendelft
    Berichten
    1.727

    Standaard

    Mooi man, veel plezier ermee!!!!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Gave amp! Als hij ook zo goed klinkt als hij eruit ziet ben je spekkoper!
    Begin sowieso steeds meer een zwak voor Marshalls te krijgen dus wie weet koop ik er ooit eentje!

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.484

    Standaard

    Is dat de el34? Waarom niet voor de el84 gekozen?
    Gewoon om dingen wat interessanter te maken dan het obligate gefeliciteerd.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.334

    Standaard HNAD: Marshall Origin 50

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Is dat de el34? Waarom niet voor de el84 gekozen?
    Gewoon om dingen wat interessanter te maken dan het obligate gefeliciteerd.
    Eindbuizen bepalen niet zoveel het karakter van een amp, alswel het hele design eromheen. Veel mensen schrijven het grote verschil tussen Marshall en Fender toe aan EL34 en 6L6, maar het design is fors anders... en dát maakt vooral het verschil in geluid.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    te koop: Orange 2x12 cab (PPC212OB) met 2x Creambacks (G12M-65) speakers. PM mij voor meer info

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.484

    Standaard

    Ik had het toch niet over karakter?

    Maar desgevraagd, ik doelde meer op het volumeverschil. De single el84 lijkt me echt bedoeld voor de huiskamer (bedroom in dit geval) wat logisch is want dan kan je een beetje profiteren van wat eindtrap en speaker verzadiging. Dat kan met die 50 niet, die zal je dan moeten afknijpen bij zijn pre amp.
    Dus om dan toch die 50 te kiezen voor bedroom... ik was benieuwd naar de overweging.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.481

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door the sure thing Bekijk bericht
    maar het design is fors anders...
    Mijn mesa roadster kan zowel met 6L6 als EL34 uitgerust worden, daarvoor moet je een schakelaartje omzetten (en biasen als je geen mesa label buizen pakt). Ik kan me voorstellen dat dat schakelaartje ergens een component bij- of afschakelt, of zorgt voor een andere spanning hier of daar, maar ik kan me niet voorstellen dat er twee compleet verschillende circuits in die amp gepropt zitten waartussen je schakelt?

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Allereerst natuurlijk gefeliciteerd met je aanwinst!

    Wat die buizen betreft. TAD is goed spul hoor, niks op aan te merken. Ik heb ook goeie ervaringen met TAD buizen. Maar met alle respect, passende setjes zijn bullshit cq verkooppraat. Ik denk zeker niet dat je versterker slechter wordt van een setjes TAD's, maar het zou even zo goed bijv. een setje JJ's of zo kunnen zijn, bij wijze van. Voor je 'passende' setje, da's helaas echt een kwestie van trial & error. Persoonlijk zou ik de eindbuizen lekker laten zitten, maar wellicht wel opnieuw laten biassen, gezien de eindbuizen fabrieks-af vaak wat aan de koude kant staan. Dat en lekker experimenteren met voorversterkerbuizen levert al heel veel op. Die TAD's zijn net zo goed gerelabeled (hoe spel je dat) als de huidige buizen in je versterker. Puur mijn visie er op hoor. Als jij graag een volledig vervangingssetje erin wilt gooien, laat je dan zeker niet tegenhouden.

    Je hebt trouwens al een plexi-achtig pedaal op je bordje en mijns inziens toch zeker niet de slechtste. Als ik je er dan toch eentje mag aanraden, ik heb recent de Barber Direct Drive ontdekt. Zwitsers zakmes op plexi gebied. Kan met superclean als met al wat oversturing vanuit je versterker heel erg goed omgaan. Ik ken de Origin niet heel goed, maar thuis over een JCM 800 2203 die al licht overstuurd doet ie het erg goed wat mij betreft.

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Is dat de el34? Waarom niet voor de el84 gekozen?
    Bedoel je de Origin 5? Die heeft een 8" speaker. Dat wilde ik niet. Zowel de Origin 20 als de Origin 50 hebben twee EL34s. Gezien de Origin 20 maar een 10" speaker heeft, de Origin 50 betere reviews heeft gekregen, en nauwelijks duurder was dan de 20, was voor mij de keuze snel gemaakt.

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brum Bekijk bericht
    Maar met alle respect, passende setjes zijn bullshit cq verkooppraat. Ik denk zeker niet dat je versterker slechter wordt van een setjes TAD's, maar het zou even zo goed bijv. een setje JJ's of zo kunnen zijn, bij wijze van. Voor je 'passende' setje, da's helaas echt een kwestie van trial & error. Persoonlijk zou ik de eindbuizen lekker laten zitten, maar wellicht wel opnieuw laten biassen, gezien de eindbuizen fabrieks-af vaak wat aan de koude kant staan. Dat en lekker experimenteren met voorversterkerbuizen levert al heel veel op. Die TAD's zijn net zo goed gerelabeled (hoe spel je dat) als de huidige buizen in je versterker.
    Bedankt voor de tip. Eindbuizen wilde ik inderdaad laten zitten. Dat TADs gerelabeled zijn, daar ben ik me van bewust - en dat JJs niet verkeerd zijn, ook. Daarnaast geloof ik niet zo in al die buizen Voodoo en vind ik het altijd moeilijk twee geluiden met elkaar te kunnen vergelijken als je niet direct heen en weer kunt schakelen, dus buizen wisselen heeft geen hoge prioriteit. Evt. kan ik een JJ ECC83 uit de Valveking halen.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brum Bekijk bericht
    Je hebt trouwens al een plexi-achtig pedaal op je bordje en mijns inziens toch zeker niet de slechtste.
    Welke bedoel je? De Crayon of the '78 Custom Badass? Ik zat zelf aan een JHS Charlie Brown te denken, die is bij Musikding als clone kit te krijgen. Of iets Box of Rock achtigs.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top