Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 6 EersteEerste ... 23456 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 53
  1. #31
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Met een max. budget van 3000 kom je bij tfoa een heel eind. Dan hoef je niet perse via Mp particulier te kopen lijkt mij.

  2. #32

    Standaard

    Is al genoemd, maar mijn eerste gedachte (is wel al jaren en jaren her dat ik er geweest ben) was Kees Dee in Amersfoort, als we het over Nederland hebben.

    En wat Pepe zei, pak ook eens een Guild Jazzbak vast.

    Vlak trouwens ook de tele niet uit...

    Uiteindelijk kun je zo'n beetje elke gitaar jazzy laten klinken als je wil. Desnoods zelfs op een Marshall versterker. Het zit echt veel meer in het spel, dan in de gitaar.

    Nog niet gezegd in deze thread, maar als je jazzgitaar zegt, waar denk je dan aan? Wes Montgomery en Joe Pass, Scofield, Metheny of Mike Stern? Het is nogal een breed veld. Als je die ene gitaar als je #1 wil hebben voor alle dingen die je doet, terwijl je aan Metheny, Montgomery of Joe Pass denkt begin je met elke gitaar op achterstand. Voor de meeste stijlen wil je nl. echt geen flatwound snaren. En die factor moet je niet uitvlakken in de jazzsound van vroeger.

  3. #33
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 december 2005
    Locatie
    Tilburg
    Berichten
    171

    Standaard

    Ik hoor nog altijd veel zinnige dingen langskomen, waarvoor dank.
    Harald, dat is een terechte en goede vraag, maar ook een moeilijke. Ik heb nu zo’n anderhalf jaar specifiek jazzgitaar-les en moet echt die hele hoek van de muziek nog ontdekken.
    Scofield, Metheny zijn mannen die mij erg aanspreken, maar ik krijg uiteraard ook de helden van weleer te spelen in de les. Dit is ook de reden dat ik meer richting semi-hollows denk dan al aan een echte jazz-bak.
    Overigens gaat het qua sound ook nu niet heel slecht op mijn meer dan 20 jaar oude Epi LP special met P90’s. Zoals je al opmerkte, het meeste zit in je spel.
    Maar ja, een goede humbucker gitaar cq een mooie ES-335-stijl gitaar ontbreekt nog in mijn arsenaal.
    Als ik over 1 of 2 jaar nog zo fanatiek met jazz bezig ben, dan zie ik nog best een mooie dikke jongen erbij komen.

  4. #34
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Ik heb 5 archtops en 3 thinline semis en die heb ik allemaal, op een Ibanez Af55 na, tweedehands op de particuliere markt gekocht. Oh nee wacht, m’n Epiphone Sheraton heb ik in ‘93 of ‘94 bij Kees Dee gekocht.

    De Ibanez is de enige gitaar die ik ongezien online besteld heb bij Thomann. Is goed uitgepakt, perfecte gitaar.

    De ‘echte’ oude jazz sound à la Wes Montgomery, Kenny Burrell, Grant Green, Joe Pass, Jim Hall, Jimmy Raney, etc., zit in een holle archtop vind ik. Semis zijn te gek en veelzijdiger. Met mijn Gibson ES-333 kom ik heel dicht in de buurt van Wes, maar die funkt en scheurt ook lekker.

    Deze post helpt je natuurlijk voor geen meter.....
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  5. #35
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 december 2007
    Locatie
    Nieuwegein
    Berichten
    9.287

    Standaard

    Voor zover ik "jazz bakken" heb bespeeld ben ik er eigenlijk nooit bevriend mee geraakt. en toen zag ik deze meneer ergens live. toen was het klaar. Telecaster in huis. Nooit spijt van gehad
    Mwa...

  6. #36
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 maart 2006
    Locatie
    Molenhoek
    Berichten
    776

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Check ook eens Luthiers in Den Bosch.
    Aantal leuke eastman (semi) hollows, een tweedehands gibson ES-175, tweedehands ibanez joe pass JP-20, nog een maybach 335 kopie.
    ga nou maar naar Chris Teerlink van Luthiers Gitaren in Den Bosch, perfecte service, een vakman en mooie gitaren, en ook nog eens in de buurt….

  7. #37
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door beruk Bekijk bericht
    Voor zover ik "jazz bakken" heb bespeeld ben ik er eigenlijk nooit bevriend mee geraakt. en toen zag ik deze meneer ergens live. toen was het klaar. Telecaster in huis. Nooit spijt van gehad
    Ik vind de Tele de meest veelzijdige gitaar qua sounds en toepasbaarheid in stijlen.

  8. #38
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.784

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Little Jay Bekijk bericht
    De ‘echte’ oude jazz sound à la Wes Montgomery, Kenny Burrell, Grant Green, Joe Pass, Jim Hall, Jimmy Raney, etc., zit in een holle archtop vind ik.
    Deels mee eens. Snaren, maar ook gewoon je toonregeling (geen/weinig treble) zorgen voor jazzgeluid. En bij Wes natuurlijk het duimpje in plaats van plectrum
    Morgen is het vandaag weer gisteren, terwijl het gisteren vandaag nog morgen was

  9. #39
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.484

    Standaard

    Zolang ik me kan herinneren (en dat is lang jongens & meisjes) komen ze met Ed Bickert aan als zijnde argument dat je jazz op een tele kan spelen.
    Eén voorbeeld op 10 miljoen.
    Dat maakt het er juist een tegenargument van hè.

    Het heeft ook iets met ergonomie en mindset te maken, een jazzbak vs plank. Iedereen die dat bestrijd speelt geen gitaar. Of heet Ed Bickert.

    De toon van Joe, Wes, Grant en die andere oude knakkers is 1 derde eigenaar, een derde gitaar en 1 derde amp.
    De amp is dan vaak iets Amerikaans one channel tetroderigs. Bij moderen jazzmonsters is dat dan weer vaak een meer channel tube plus een balk in de body en dat verschil hoor je gelijk.
    Zo niet, dan bent u Ed Bickert.
    In geval van Pat Metheny komt daar een chorus bij.

    Nu zet ik even iets van Wes op.

    Laatst gewijzigd door Pepe; 5 augustus 2019 om 12:59
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  10. #40

    Standaard

    Je vergeet Julian Lage, Mike Stern, en tegenwoordig ook Scofield.... spelen ook allemaal tele. Bill Frisell zal er ongetwijfeld ook prima mee uit de voeten kunnen.

    Niks mis met een dikke jazzbak trouwens, daar niet van. Een mooie L5 of een ES175 zou ik best in de collectie willen hebben. Maar dat zijn gelijk heel andere investeringen. Voor een gitaar die de nieuwe #1 voor meerdere stijlen moet zijn ook weer niet zo geschikt. Tenzij je verder alleen Yes speelt natuurlijk. Dan is de keuze wel duidelijk.

    Om het idioom te leren is de gitaar die je in je handen hebt toch eigenlijk gewoon het beste.

    En Metheny is niet alleen chorus, maar vooral delay, minimaal 2.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top