Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 7 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 68
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 september 2006
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    4.353

    Standaard Het zoveelste speaker topic

    Hai,

    Ik zat de rig rundown van Joe Bonnamassa te kijken en hij kwam met het verhaal dat hij in zn HP tweeds 85W Celestions heeft, juist omdat ze door een hoger wattage strakker blijven en niet oversturen. Dat moet k ook dacht ik.

    Ik speel al jaren op een JTM45 met een 2x12 met G12M 20W Greenbacks. Die Herritage. Klassieke combi en klinkt op zich helemaal prima maar ik ben nou wel benieuwd of een hoger wattage speaker strakker en rechter blijft. Vooral in het laag wil het wel eens vlobberen en daar stoor ik me steeds meer aan. Dat filmpje van JB kijkende dacht is, dat is misschien een oplossing.

    Mijn sound: Marshall op mini randje, teles en strats, dus redelijk vintage, low gain qua drives of full on fuzz.

    Wat zouden jullie aanraden?
    - V30? Misschien iets te modern? Ik lees op internet snerpend hoog, hele erge mid bump die met Marshalls niet altijd lekker werkt. Ik heb een 2x12 met V30's gehad maar toen speelde ik nog op een ENGL. Totaal wat anders dus.
    - Creambacks? Zou ontworpen zijn als vervanger van de Greenback maar kan meer vermogen handelen. Zit er verschil tussen de 65W en de 75W?
    - Lead Classics? Zaten volgens mij in een Hiwatt 2x12 die k wel eens heb geleend en erg goed vond klinken.
    - G12 65? Is toch de speaker in JCM800 cabs? Weet ik eigenlijk weinig van.

    Er is natuurlijk nog veel meer en ik zit ook niet specifiek aan Celestion vast maar dit is wat ik nu bedacht.

    Ben benieuwd naar meningen/ ervaringen/ alternatieven/ vragen, whatever.

    tanx
    prut...

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.424

    Standaard

    Wattage is 1 maar kleuring is misschien ook niet onbelangrijk bij een term als 'recht'.
    De G12-65 bijvoorbeeld is een soort dumble overdrive vergeleken een Greenback (dat zou dan een tubescreamer zijn)
    Efficiëntie is ook een parameter wegens minder hoeven uit te sturen=minder snel oversturen.
    Ik gebruik bijvoorbeeld een G65 om bij een Matchless amp het spikey Vox wat te temmen en bij een Fender amp een WHS om de bassen strakker te maken (is tevens efficiënter wat daarbij helpt)

    Ik snap, je wil gewoon een naam zonder moeilijk gedoe.
    Laatst gewijzigd door Pepe; 18 juli 2019 om 15:53
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nellyrocks Bekijk bericht
    Vooral in het laag wil het wel eens vlobberen en daar stoor ik me steeds meer aan.
    Je speakervermogen is met 40Watt aan de krappe kant maar het flodderige kan ook aan de amp liggen. Probeer eens een solidstate gelijkrichter, deze kun je zo in de voet van de GZ34 prikken en ook weer ongedaan maken. Dit komt ten goede aan de headroom en is zeker merkbaar in het laag.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 september 2006
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    4.353

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Je speakervermogen is met 40Watt aan de krappe kant maar het flodderige kan ook aan de amp liggen. Probeer eens een solidstate gelijkrichter, deze kun je zo in de voet van de GZ34 prikken en ook weer ongedaan maken. Dit komt ten goede aan de headroom en is zeker merkbaar in het laag.
    Kan ik dat er gewoon inproppen en gaan? Ik vind er een voor 16 euro bij Bax. Of heb je hier heel veel verschillen in?

    Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
    prut...

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 september 2006
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    4.353

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Wattage is 1 maar kleuring is misschien ook niet onbelangrijk bij een term als 'recht'.
    De G12-65 bijvoorbeeld is een soort dumble overdrive vergeleken een Greenback (dat zou dan een tubescreamer zijn)
    Efficiëntie is ook een parameter wegens minder hoeven uit te sturen=minder snel oversturen.
    Ik gebruik bijvoorbeeld een G65 om bij een Matchless amp het spikey Vox wat te temmen en bij een Fender amp een WHS om de bassen strakker te maken (is tevens efficiënter wat daarbij helpt)

    Ik snap, je wil gewoon een naam zonder moeilijk gedoe.
    Ik verwacht geen kant en klare oplossing maar kan onmogelijk alle speakers proberen. Dit is één van de bronnen om wijzer te worden naast youtube/ google/ etc.
    Efficiëntie, zoals je zegt, zegt mij niet zo veel. Ik neem aan dat je daarmee meer volume bedoelt. Het hoeft niet hard.

    Ik heb nu alleen het idee dat mijn speakers ook iets oversturen ofzo, tja, flabberen ofzo.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
    prut...

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.049

    Standaard

    Kunt ook de tegenkoppeling in de eindversterker schakelbaar (laten) maken. Flinke tegenkoppeling maakt de boel strakker doordat de dempingsfactor verhoogd wordt.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nellyrocks Bekijk bericht
    Kan ik dat er gewoon inproppen en gaan? Ik vind er een voor 16 euro bij Bax. Of heb je hier heel veel verschillen in?

    Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

    Nee verschillen zijn er niet of misschien wel maar die zijn dan minimaal. Gewoon een geschikte solidstate gelijkrichter in een octal voet.

    En gebruik nooit je standbyswitch, gewoon op actief laten staan.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.323

    Standaard

    Ik heb ruime ervaring met alle speakers, behalve de classic lead.

    De V30: idd pinnig hoog, maar snijdt geweldig door de mix. In een Bogner 4x12 cab klonk ie fantastich, in een 2x12 Bogner toch teveel "snijdend" hoog. Voor hardrock en metal prima, voor clean met een randje toch te scherp (behoudens 4x12 Bogner).

    De Creamback: beste alternatief voor de G12-M20 heritage.

    De G12-65: meest lekkere smeuïge speaker. Wat een genot! Maar... snijdt totaal niet door de mix. Mist hoog in de mix. Tenzij je écht een eigen mannetje hebt voor je backline en zeer goede monitor/PA, vind ik de G12-65 live niet bruikbaar.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    te koop: Orange 2x12 cab (PPC212OB) met 2x Creambacks (G12M-65) speakers. PM mij voor meer info

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 november 2006
    Locatie
    Leiden
    Berichten
    2.949

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door the sure thing Bekijk bericht

    De G12-65: meest lekkere smeuïge speaker. Wat een genot! Maar... snijdt totaal niet door de mix. Mist hoog in de mix. Tenzij je écht een eigen mannetje hebt voor je backline en zeer goede monitor/PA, vind ik de G12-65 live niet bruikbaar.
    Tenzij je een éénkanaals JCM800 hebt...
    Te koop: Modtone Powerplant (+1 9V AC uitgang)

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.424

    Standaard

    Ik gebruik de G65 zoals gezegd wel live en idd, is vrij neutraal en als je een V30 gewend bent misschien zelfs ronduit saai.
    Ik vind de V30 vaak niet te harden maar ik hou ook niet van opgepompt schel midhoog waarmee je door de mix prikt.

    De tweeds van Joe zullen een hoop saggy bass aan boord hebben en dat counterpart je inderdaad door een high power skinny feet speaker. In een tweed maakt dat prima sense om, gelijk een Klon, al die lage energie naar het midhoog te sturen.
    In den JCM lijkt me dat totaal anders uit te pakken.
    Maar een efficiënte high power speaker zal je geluid langer strak houden, dat zeker. Maar of je dat geluid dan lekker gaat vinden is een heel ander verhaal.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top