Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 40
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    One mooi, maar je blijft de RIAA curve van de phono preamp houden.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Een phono input is niet zomaar alleen gevoelig. Er zit een soort loudness circuit in om de te zacht opgenomen bassen te versterken. Kam me ook niet veel buizenradio's met zo'n input herinneren.
    Dan heb je het over de RIAA correctie die nodig is voor een MM (Moving Magnet) of MC (Moving Coil) platenpeler element.
    In de tijd van oude buizenradio's had men kristal-elementen en daar heb je die correctie helemaal niet voor nodig en die zit er dus ook niet in.

    Op een 'moderne' versterker zit dus een heel andere phono input dan op zo'n oude buizenradio.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    One mooi, maar je blijft de RIAA curve van de phono preamp houden.
    Zie mijn vorige post. Verder is zo'n moderne MM / MC phono input veel gevoeliger (richting faktor 100) dan die voor een kristal element.
    Je grootste probleem is dan niet de RIAA correctie maar de gevoeligheid, m.a.w. hoe hou ik het geluid 'clean'

    Op een oude radio gaat dat dus prima, op een phono input van je huidige versterker werkt dat echt niet.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Klopt allemaal maar volgens Rinze zitten die heel vaak in buizenradio's en moet je die juist hebben.

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rinze Bekijk bericht
    Gitaar in de phono ingang idd, die is het gevoeligst. Ik heb vroeger ook wel over radio's en van die omroep - versterkers gespeeld maar zonder goede aarding lijkt het me met mijn huidige kennis van elektronica eerlijk gezegd link.

    Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
    Aarding is m.b.t. veiligheid wel een issue. Verbinding met randaarde hebben oude radio's doorgaans niet, dus voor je eigen veiligheid maar ook tegen bromproblemen zou ik de radio aarden.

    Kijk verder uit met radio's die al heel lang spanningsloos ergens zijn weggezet. Oude condensatoren zijn dan echt wel ver heen (uitgedroogd) en zullen uit elkaar klappen als je de radio ineens weer aan het lichtnet hangt.

    Ik spreek uit ervaring, het geeft een hoop troep en gezond is het ook niet. Reformeren is een optie als dat nog helpt, vervangen van condensatoren is denk ik preventief beter als je een echt oude radio wilt gebruiken. Lees dit even door ter info.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.391

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Klopt allemaal maar volgens Rinze zitten die heel vaak in buizenradio's en moet je die juist hebben.
    Heb ik niet zo gezegd. De phono ingang op buizenradio's was gevoeliger dan de tape ingang. Met die laatste kreeg je met een gitaar nauwelijks volume. Tenminste bij de radio's die ik misbruikt heb als gitaarversterker.

    Jij begon over de RIAA curve. Ik heb niet gezegd dat de oude phono ingang hetzelfde was als de moderne.

    Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.053

    Standaard

    Wel opletten met het type eindtrap, die met een afsluitimpedantie van 600 ohm moet je niet hebben. Of je moet overwegen er een duurdere OT in te zetten, maar de Philips, Braunpunkt, en dat andere Duitse merk hebben 4 ohm. Kun je probleemloos op een kast(je) loslaten. Leukst is natuurlijk de radio werkend te laten, alleen er een extra stukje voorversterker bij te frutten voor een gitaar ingang.

    edit: excuus blaupunkt
    Laatst gewijzigd door tmms; 18 juli 2019 om 21:24

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Andere merk is Grundig?

    Gepost met shitloads of beer.
    147-c Guitars

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.053

    Standaard

    Klopt ja, dank je wel

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Aha. Juist ja. Ik wil mijn collega natuurlijk niet elektrocuteren of iets dergelijks ...

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top