Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 19
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 mei 2007
    Locatie
    Het Hoge Noorden des Lands
    Berichten
    216

    Standaard Geboost signaal in Fulltone OCD

    Sorry als deze vraag al eens gesteld en beantwoord is; ik heb altijd ruzie met de zoekfunctie van Gitaarnet. Ik heb op mijn pedalboard een SD Pickup Booster (de 'oude' versie) vóór een Fulltone OCD staan. Ik krijg een prachtige warme toon met veel gain als ik de SD helemaal opendraai en de gain van de OCD op ongeveer 25% zet. Maar ik vraag me af of zo'n geboost ingangssignaal niet schadelijk kan zijn voor de OCD. Ik heb geen verstand van elektronica, maar sommigen van jullie wel. Ik ben benieuwd. :-)
    "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."


    ― Philip K. Dick

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 mei 2007
    Locatie
    zeeland
    Berichten
    4.037

    Standaard

    Hij doet het nog steeds? Volgens mij kan het geen kwaad, maar ik ben niet zo'n techneut, dus anderen zullen vast met een betere onderbouwing komen. Zelf gebruik ik soms ook een od-pedaal > od-pedaal.
    Laatst gewijzigd door telerocker; 10 juli 2019 om 14:46
    Het is opvallend hoeveel recidivisten zich als herintreders op de plaats delict melden.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 november 2001
    Locatie
    Cuijk
    Berichten
    579

    Standaard

    Dat is toch "stacken"? Meerdere pedalen na elkaar om meer drive te krijgen? Ik heb zelf een tubescreamer voor mijn OCD voor vette scheur.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Je hebt kans dat bij een te hoge boost je het ingangssignaal overstuurt en dan..... oh.. wacht...
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.792

    Standaard

    Kijk, een humbucker heeft (normaliter) meer output dan een (Fender) single coil. Dus als je een LP in een pedaal of versterker plugt dan duw je meer signaal in je pedaal of amp (dat is ook de reden dat een LP harder gaat / voller klinkt / meer overstuurt - hoe je het ook wilt noemen). Zo'n booster doet iets soortgelijks, hij versterkt het signaal van je gitaar. Dus het enige wat jij met die booster doet is het aantal db's opschroeven. Dat stuur jij die OCD in. Net als wanneer je een high output element zou gebruiken of iets dergelijks. Of het goed klinkt is weer een heel ander verhaal, dat moet jij zelf beoordelen.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.335

    Standaard

    Stacken van pedalen is geen probleem. Eindeloos zingende gain!


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    te koop: Orange 2x12 cab (PPC212OB) met 2x Creambacks (G12M-65) speakers. PM mij voor meer info

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 mei 2007
    Locatie
    Het Hoge Noorden des Lands
    Berichten
    216

    Standaard

    Ha, dank allemaal. Stacken doe ik inderdaad al een hele tijd, maar nog nooit met de boel helemaal open. En omdat ik de boost van die SD nogal fors vind, dacht ik: effe checken. Dank!

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door the sure thing Bekijk bericht
    Stacken van pedalen is geen probleem.
    Kun je pedalen niet opblazen doordat er uiteindelijk teveel spanning staat?
    Beetje zoals er ook pedalen zijn die er ook niet van houden om in een (hoge output) fx loop te zitten?
    Of moet je daarvoor al denken aan behoorlijk veel boosts achter elkaar? Ik heb er eigenlijk geen gevoel bij; een potente humbucker in een boost in een overdrive komt nog weleens voor, maar vanaf wanneer zou je geliefde vintage analoge delay (ik zeg maar wat) de geest kunnen geven?

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.916

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Kun je pedalen niet opblazen doordat er uiteindelijk teveel spanning staat?
    Beetje zoals er ook pedalen zijn die er ook niet van houden om in een (hoge output) fx loop te zitten?
    Of moet je daarvoor al denken aan behoorlijk veel boosts achter elkaar? Ik heb er eigenlijk geen gevoel bij; een potente humbucker in een boost in een overdrive komt nog weleens voor, maar vanaf wanneer zou je geliefde vintage analoge delay (ik zeg maar wat) de geest kunnen geven?
    Als het ingangssignaal qua niveau over de voedingsspanning van het pedaal (signaalsterkte meer dan 9V top-top) heen gaat kun je op-ampjes e.d. opblazen als er in het circuit geen overspanningsbeveiliging is opgenomen. Maar dat is wel heel veel signaal hoor.

    Als het boostpedaal (of een ander pedaal in de keten voor de OCD) niet met een hogere voedingsspanning dan de OCD wordt gevoed, kan het signaal nooit te hoog worden - hooguit hetzelfde. Het zal wel gaan clippen en extra gaan vervormen, maar overspanning word het niet.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Aha, het werkt dus niet als batterijen die je allemaal in serie kunt blijven zetten tot je een flinke spanning hebt of zo (zal wel dom klinken, maar mijn simpele ziel dacht pedaal 1 boost X mV, pedaal 2 Y mV, waarna je op X + Y mV zit of zo).


    Edit:
    Ik heb ooit een line 6 DL4 gehad, die vond het niet fijn in de fx loop. Line 6 kwam zelf met "Line 6 does not support the use of any Line 6 Four Button modeling pedal in an effect loop as the Line 6 Modeling pedals are designed for instrument level (guitar/bass output) to be inserted between the instrument and the amplifier. The signal strength of a line level signal (i.e. an effect loop) can cause the input buffers to fail.".
    Laatst gewijzigd door D3nnis; 10 juli 2019 om 19:10

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top