Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 19 van 19
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Denk aan bv. een clippende versterker. Je wilt hem steeds harder zetten, maar dat kan op een bepaald punt niet meer omdat je al aan de voedingsgrens zit. Dan gaan de signaaltoppen dus 'afplatten'. Het wordt niet meer harder, het gaat alleen vervormen.

    Tot op zekere hoogste gebeurt er dit. Het signaal kan toenemen zoals van A naar B. Bereik je de voedingsgrens, dan krijg je C:



    Dat is zolang pedalen allemaal met dezelfde spanning worden gevoed niet schadelijk.

    Sluit je bv. de ingang van je fx-pedaaltje aan op een speaker uitgang waar wel tientallen Volt uit kunnen komen, dan wordt het een ander verhaal.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Duidelijk verhaal, thanks!

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Het punt is ook een beetje dat je inderdaad teveel kunt boosten, in die zin dat het niet lekker meer klinkt. Als ik twee boosters achter elkaar zet (ik speel bij voorkeur overigens zonder pedalen, maar goed) dan klinkt het allemaal nog lekker als ze allebei zo'n beetje half open staan of iets daar voorbij, of in ieder geval de eerste half open en de tweede misschien driekwart. Zelf doe ik dit wel eens met een 18 volt Hawk Boost en een 12v Kool & Elfring buizenboost. Maar dit werkt eigenlijk alleen met een strat, die heeft veel headroom, met een humbucker gitaar valt er weinig te boosten omdat die al zoveel output heeft (hangt natuurlijk ook van de amp af en vooral hoe hard de amp staat). En het werkt eigenlijk ook alleen op mijn Hiwatt, omdat die amp het allemaal kan opvangen en goed blijft klinken (mijn Marshalls spugen de boost pedalen meteen uit, die willen gewoon dat je het volume op de amp zelf harder zet, mijn Vox min of meer ook).

    Met andere woorden: je zult ook niet snel zo'n ding helemaal open draaien, dus je probleem zal zich sowieso niet snel voordoen. Je kunt dan beter de versterker wat harder zetten (klinkt altijd beter) en wat minder boost gebruiken, of het volume van je tweede pedaal in de keten (in geval van TS de OCD) wat hoger zetten. Je krijgt op een bepaald punt namelijk alleen maar (nog) meer compressie (zoals Plant al beschreef) als je maar meer blijft boosten en steeds meer signaal in je OCD jaagt. Kun je net zo goed de handel dichtsmeren met 1 tubescreamer of iets dergelijks, daarvoor heb je die boost niet eens nodig. Maar goed, hangt er natuurlijk ook weer vanaf of je juist compressie wil of dynamiek ...
    Laatst gewijzigd door NLF; 10 juli 2019 om 22:56

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 november 2001
    Locatie
    Cuijk
    Berichten
    578

    Standaard

    Ik heb ooit iemand zien spelen met stuk of 5 tubescreamers achter elkaar...


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Ik denk dat het er ook heel erg vanaf hangt hoe een sound beoordeeld wordt. Wat de een dynamisch noemt, zal de ander bijv. schreeuwerig vinden. Een crunch is voor A een randje en de crunch van B is de sound waar A z'n solo dan mee speelt.

  6. #16
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door roger Bekijk bericht
    Ik heb ooit iemand zien spelen met stuk of 5 tubescreamers achter elkaar...


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    Dat kan ik mij goed voorstellen. Om verschillende gradaties van vervorming te krijgen. Je kunt ze allemaal anders af stellen en die verschillende afstellingen met elkaar combineren.

  7. #17

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door roger Bekijk bericht
    Ik heb ooit iemand zien spelen met stuk of 5 tubescreamers achter elkaar...


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    De vraag is natuurlijk of ze ook allemaal aanstonden.

    Maar goed, als je ze allemaal aanzet: het maakt op een bepaald moment dus niet zoveel meer uit als je gain op gain stapelt. Op een bepaald punt is de boel verzadigd. In feite werkt een master volume amp ook zo (cascading). Het maakt natuurlijk wel uit hoeveel je per trap toevoegt. Als je iedere keer een klein beetje toevoegt kun je meer blijven stapelen.

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Ik denk dat het er ook heel erg vanaf hangt hoe een sound beoordeeld wordt. Wat de een dynamisch noemt, zal de ander bijv. schreeuwerig vinden. Een crunch is voor A een randje en de crunch van B is de sound waar A z'n solo dan mee speelt.
    Ben het niet helemaal met je eens. Ja: de een vindt dit fijn en de ander dat, de een speelt cleaner dan de ander, in de ene stijl (metal) is iets misschien clean wat in de andere stijl (blues) al vervormd genoemd wordt. Maar zo lang je headroom hebt kun je verschil tussen hard en zacht aanslaan objectief waarnemen, zodra je heel veel gain op elkaar stapelt komt er een moment waarop je zoveel compressie hebt waarop je merkt dat hard of zacht aanslaan niet veel meer uitmaakt, en dat is redelijk objectief vast te stellen. Of je het fijn vindt, of mooi vindt om juist met een compressed of heel dynamisch geluid te spelen is een heel ander verhaal. Dat verschilt natuurlijk enorm van gitarist tot gitarist.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top