Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11
  1. #1
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard Lou Reed Rock'n roll Animal

    Bij het nummer Heroïne op het live album Rock'n roll Animal ben ik iets interessants tegengekomen. Dat nummer bestaat in principe alleen uit een C en een F akkoord. Maar de gitaristen Wagner en Hunter gaan live op die plaat heel creatief met die akkoorden om.

    Regelmatig wordt er onder andere een 9 bij gepakt. Wat ik dat opvallend vind is dat ze in plaats van een F ook een keer een G mineur akkoord spelen, althans de noten ervan. In de context van dat nummer zijn het toegevoegde noten zonder dat de noten van het basis akkoord F worden gespeeld. Een 6(d) een 9(g) en een 11(bes) worden gespeeld.

    En het klinkt uitstekend. Wat die g en die d betreft is dat niet vreemd. Wel vreemd dat die bes niet wringt. Die komt niet voor in de C toonladder en het nummer staat in C.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Ik denk niet dat Wagner en Hunter hier ook maar 1 seconde over na hebben gedacht. Gelukkig maar zou ik willen zeggen.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Maar goed: als we dan theoretisch gaan doen ... Ja, het nummer staat in C maar je kunt natuurlijk lenen uit een andere toonsoort (dat komt heel erg vaak voor, nummers blijven zelden in 1 toonsoort, je kunt namelijk moduleren) door even in F te gaan zitten (ofwel c myxolydisch). Dat is maar 1 stap in de kwintencirkel dus dat kan (lenen uit een andere toonsoort kan tot 3 stappen zonder dat je gehoor auw zegt). In F is de Bes de 4.

    Maar goed ... als Lou zou weten dat ik het lef heb zo over zijn muziek te lullen ...

  4. #4
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Ja wat je zegt, even switchen naar de F toonaard moet kunnen zonder dat het verkeerd klinkt.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NLF Bekijk bericht
    Ik denk niet dat Wagner en Hunter hier ook maar 1 seconde over na hebben gedacht. Gelukkig maar zou ik willen zeggen.
    Ja dat zullen ze gewoon op intuïtie gedaan hebben. Dat is rock'n roll, prachtig.

  5. #5

    Standaard

    Wel een aparte gedachte dat een bes zou wringen met een C en F. Nooit blues gespeeld?

    Voor zover ik me herinner speelde ik bij Heroin ook wel Bbmaj7 ipv die F, maar dat kom ik eigenlijk nergens tegen.

  6. #6
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Zeker wel blues gespeeld maar Heroïne is nou niet bepaald een bluesy nummer. Dus of die vergelijking opgaat.
    Laatst gewijzigd door Brad; 31 juli 2019 om 22:21

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Grappig, gisteren hadden we het over Ian Hunter.

    Onmogelijk die twee op dat album uit elkaar te houden, ook al omdat beide op een Les Paul special & jr / Marshall spelen.
    Dezelfde geluiden kom je ook tegen bij Kiss, Alice Cooper en Aerosmith.

    Ik las ooit een fijn interview met beide mannen in VG, misschien is het gedigitaliseerd,

    oh kijk, hier dus
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Je bedoelt Steve Hunter toch?

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Jaja, Steve.. zei ik Ian?.... Steve heeft een junior en Ian een zonnebril, zo was het. Als ze allebei een junior en zonnebril... damned....

    Laatst gewijzigd door Pepe; 31 juli 2019 om 18:52
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brad Bekijk bericht
    Zeker wel blues gespeeld maar Heroïne is nou niet bepaald een bluesy nummer. Dus of die vergelijking opgaat.
    Ik bedoelde eigenlijk dat zo'n harmonie klinkt of niet, het was maar een voorbeeld, geen discussie over nodig verder.
    Ze maken verder in hun solo's wel gebruik van verschillende ladders, van myxolydisch naar dorisch enzo, dus af en toe wel verrassend.
    Ik had die hele elpeekant vroeger als oefenmateriaal, opzetten en meespelen!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top