Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 19
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard Amerikaans noten/black walnut Telecaster

    Ik wil al een tijd een rosewood Telecaster maken. Die van George Harrison, zeg maar. Nou is palissander reteduur, en schaars. Ik zit te zoeken naar alternatieven, en ik kwam op amerikaans noten (black walnut). Dat is veel goedkoper (ongeveer een kwart van de prijs van rosewood) en beter te krijgen.

    Het plan is dan om body en neck van dat hout te maken, de truss rod aan de bovenkant van de hals te plaatsen en er ook een walnut (of ziricote; dat heb ik hier nog liggen) toetsenbord op te lijmen. Waarschijnlijk maak een ‘reversed headstock’ Tele neck; dat vind ik gewoon wel ruig staan. De body zou uit twee lagen bestaan, met daartussen nog een maple of spruce laag van een paar millimeter. Volgens mij is walnut lichter van kleur dan rosewood, maar met een goeie finish zou ik het rosewood kwa kleur kunnen benaderen, hoop ik.

    Ik vond op internet al dat black walnut zowel voor body’s als halzen gebruikt wordt. Ik ben benieuwd naar jullie ideeën hierover. Dus: shoot !

    - Is black walnut goed te gebruiken om een Telecaster neck en body mee te maken ? Zijn er hier al ervaringen mee ?

    - Zal het resultaat, eventueel met een wat donkerdere olie- of lakfinish, lijken op rosewood ?
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 4 juli 2019 om 14:56

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Waarom neem je geen pau ferro of sonokling. Dat zijn aziatische palisander achtige houtsoorten die minder duur zijn.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Of ga hierop bieden:

    Massief stuk palissander hout, 44x60x5 cm 10 kilo zwaar! http://link.marktplaats.nl/m14143026...ontent=app_ios

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Napoje Bekijk bericht
    Waarom neem je geen pau ferro of sonokling. Dat zijn aziatische palisander achtige houtsoorten die minder duur zijn.
    Die zijn allebei ook nog behoorlijk aan de prijs:

    - madagaskar palissander € 31.680 per kuub
    - pao ferro € 23.280,- per kuub
    - sonokeling € 23.880,- per kuub
    - amerikaans noten € 5.155,- per kuub

    Dit zijn de prijzen bij de Arnhemse Fijnhouthandel op hun website. Het ‘echte’ rosewood (rio palissander) is daar al niet meer te krijgen. Ik ben nou eenmaal niet superrijk, en de kans dat ik iets verpruts is ook nog wel ergens aanwezig LOL. Dat walnut is beter te betalen en ik ben nieuwsgierig of dat een alternatief zou kunnen zijn.
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 4 juli 2019 om 15:28

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Gibson The Paul werd volledig van walnut gemaakt en daar heb ik nooit iets negatiefs over gehoord. De hals was wel gelamineerd.

  6. #6

    Standaard

    Ikzelf vind notelaar een mooi alternatief voor palissander (en meer dan duur genoeg). Deze werd volledig uit Amerikaans notelaar gebouwd, ook de hals.
    Notelaar verwerkt makkelijk, naar mijn gevoel te vergelijken met mahonie of zelfs meranti. Iets brozer misschien; iets grotere kans op brokjes of barsten (bij buigen van zijkanten, bijvoorbeeld). Maar het werkt in ieder geval stukken makkelijker dan palissander.

    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door loose-fur Bekijk bericht
    Ikzelf vind notelaar een mooi alternatief voor palissander (en meer dan duur genoeg).
    Is notelaar hetzelfde als amerikaans noten of black walnut ?

  8. #8

    Standaard

    Net als bij eikenhout, is de Amerikaanse versie verschillend. Bij eikenhout verkies is absoluut de Europese variant, de Amerikaanse is me te rood. De overzeese notelaar zou je een beetje meer 'paars' kunnen noemen, en gaat dus misschien ook íets meer richting tropisch hout (als je het zo wil noemen, in het kader van een alternatief voor palissander).

    Bovenstaande akoest bouwde ik uit Amerikaans noten omdat ik het bij toeval aangeboden kreeg, maar ook bij deze houtsoort verkies ik liever de Europese variant, die -net als bij eiken- soms ook duurder is.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  9. #9

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Ik heb mijn zelfbouwbas body gemaakt van amerikaans noten (en iep). Mooi spul dat noten, bewerkt mooi ook.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top