Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 25
  1. #11

    Standaard

    Dit antwoord gekregen... nou de experten spreken elkaar tegen, lijkt me, en deze meneer spreekt zelfs zichzelf tegen; extra magneetjes doen niets, je kan evengoed in het midden een sterkere magneet stoppen (wat dan wél iets doet?).
    Stuurt ie me gewoon met een kluitje in het riet of wat?

    I’m afraid we no longer carry the smaller sized spacers sadly. We did, for a very long time, have 3mm Alnico 2s, 3s and 5s – and they sold pretty well – but they didn’t really do anything (you might as well just replace your small central bar magnet with an Alnico 8 or a ceramic – it’d be cheaper, and its doing, near enough, the same thing (more magnets = more mass, more mass = more strength)

    Working with oversized ceramics, its handy to be able to fit “bigger” – so the spacers do make a difference – but with smaller sizes and Alnico grades – it just ends up sounding like a normal ceramic either way really.

    Sory about that
    Craig Jackson
    Axesrus

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Ik ben het absoluut niet eens met Craig in deze.

  3. #13

    Standaard

    Ik schreef Craig aan en hij was zo vriendelijk om een en ander recht te zetten.


    Ah - sorry man, haven't made much sense here have i? (blame my stomach bug ;-))

    Essentially, its all about magnet strength right? Magnet strength is either dictated by its composition (be that grades of Alnico, or its gauss) or its size.

    So, all things aren't equal when we think of a magnets strength, because we have 2 variables - so its not as simple as saying "alnico 2 is weaker then Alnico 5 is weaker then Alnico 8" - because a 5mm tall Alnico 2 would be stronger then an Alnico 5 (but probably still not as strong as an Alnico 8 *(thats not strictly true - but its an easy lie)

    So that brings us to Magnetic spacers.

    If you take a "normal" bar magnet, and add in magnetic spacers (presumably in the same grade) - all you're essentially doing, is increasing the size of the magnet, and as such, its strength. (so why not just replace the bar magnet down the middle with something either stronger? or larger?)

    The only real exception, is an over sized ceramic magnet - because thats about as strong as it gets (short of using a very expensive earth magnet, or maybe an Alnico 8 oversized) - there is no easy replacement/swap to increase strength.

    When i say they don't really do anything, what i meant to say is "they don't really do anything that swapping out the central bar magnet for something stronger wouldn't"


    Ik schreef dan terug:

    Hi Craig,

    Now that makes sense!

    My idea to use magnetic spacers was to combine A5 with A2 within one humbucker because they each have their own tonality. Actually, my plan was to use one A5 spacer to alter one coil in an A2 humbucker (the one active in split coil mode, to give it some more top end sparkle, and lower the volume difference between single coil/full HB mode).

    Not sure how good the result would be, but it would be different than just swapping in a bigger magnet.

    Thanks for taking the time to reply thoroughly!

    Best

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    Als ik je antwoord lees wat je wilt, dus 2 soorten magneten combineren in 1 humbuckerpickup zou je denk ik beter kunnen kijken of je de polepieces ook kunt vervangen en laat de staaf onderaan voor wat hij is.
    (ik weet dat bv Donlis een single coil maakt met A5 en A2 pole pieces in 1 pup. ik meende de A5 voor EAD en de A2 voor de GBE (maar misschien was het ook andersom))

    een minihumbucker en een echte firebird lijken op elkaar, maar intern zijn ze geheel anders. en ook qua sound
    de mini is opgebouwd zoals een gewone humbucker maar dan kleiner, de firebird heeft in plaats van metalen staven en moertje 2 magneet staven direct onder de snaren.
    waar je bij de gewone humbucker dus metaal tussen de de magneet en de snaren hebt, is dit bij de firebird juist niet zo.
    dat verschil heeft invloed.

    als je nu ziet hoe Gibson dit opgelost heeft (of denkt opgelost te hebben) door minihumbucker om te bouwen naar firebird sounding pickups door een gigantische verhoging van de Ohmse waarde van 6/7 Kohm naar 25/30 Kohm om zo de ingewikkelde bouw van de firebird pickup te omzeilen zegt al genoeg denk ik.


    heb niet alles gelezen uit deze topic maar ik krijg het idee dat je denkt dat meer magnetische kracht hetzelfde is als beter en ik denk dat als dit je gedachte is dat je dan uiteindelijk niet blij zal worden.
    ik heb een G&L Asat tribute gehad met de krachtige MFD pickups.
    in de eerste instantie een mooi vol rond geluid totdat ik mij begon te storen aan die niet te hanteren bas die het opleverde, kon hem ook niet echt wegdraaien via de versterker zonder dat de rest van de sound eronder leed.

    dus als pickup ontwerper ga je eerst kijken waar je heen wilt qua sound en dan kan je als je de kennis hebt alle componenten bij elkaar zoeken om die sound te bereiken.
    Bill Lawrence heeft ceramische magneten gebruikt (die zoveel verfoeien) en prachtige pickups gemaakt.
    toen hij dat materiaal niet meer kon krijgen in zijn specificatie zocht hij ander materiaal en berekende hoe hij de andere componenten aan moest passen om toch weer die sound te krijgen.
    ik heb jaren 70 pickups van de L90 en L500 en nieuwere, van binnen zijn ze niet gelijk maar de tone/sound is dat wel

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door WDeeGee Bekijk bericht
    Ik schreef Craig aan en hij was zo vriendelijk om een en ander recht te zetten.


    Ah - sorry man, haven't made much sense here have i? (blame my stomach bug ;-))

    Essentially, its all about magnet strength right? Magnet strength is either dictated by its composition (be that grades of Alnico, or its gauss) or its size.

    So, all things aren't equal when we think of a magnets strength, because we have 2 variables - so its not as simple as saying "alnico 2 is weaker then Alnico 5 is weaker then Alnico 8" - because a 5mm tall Alnico 2 would be stronger then an Alnico 5 (but probably still not as strong as an Alnico 8 *(thats not strictly true - but its an easy lie)

    So that brings us to Magnetic spacers.

    If you take a "normal" bar magnet, and add in magnetic spacers (presumably in the same grade) - all you're essentially doing, is increasing the size of the magnet, and as such, its strength. (so why not just replace the bar magnet down the middle with something either stronger? or larger?)

    The only real exception, is an over sized ceramic magnet - because thats about as strong as it gets (short of using a very expensive earth magnet, or maybe an Alnico 8 oversized) - there is no easy replacement/swap to increase strength.

    When i say they don't really do anything, what i meant to say is "they don't really do anything that swapping out the central bar magnet for something stronger wouldn't"


    Ik schreef dan terug:

    Hi Craig,

    Now that makes sense!

    My idea to use magnetic spacers was to combine A5 with A2 within one humbucker because they each have their own tonality. Actually, my plan was to use one A5 spacer to alter one coil in an A2 humbucker (the one active in split coil mode, to give it some more top end sparkle, and lower the volume difference between single coil/full HB mode).

    Not sure how good the result would be, but it would be different than just swapping in a bigger magnet.

    Thanks for taking the time to reply thoroughly!

    Best
    magneten 'mengen' op die wijze, werkt niet... heb ik al eerder verteld. Ik denk dat Craig dat ook gaat zeggen. Grappig dat hij zegt dat de ceramic side bar eigenlijk vooral zinvol is bij die double thick ceramic center mag, want goh... alle pups die ik opnoemde die zo'n side bar hebben, hebben al een double thick ceramic.

    als je meerdere magneten in 1 pickup zet, dus een a5 center en 2x a2 sidebar bijvoorbeeld, krijg je alleen maar een sterker magnetisch veld.... je krijgt niet, zoals jij suggereert, dat in split mode, de magneten van 1 van de spoelen. Die magnetische velden 'mengen', om het maar plastisch uit te drukken, tot 1 veld.

    wat jij eigenlijk wilt, haal je niet op die manier. heb ik ook al gezegd. Je moet dan werken met alnico slugs en een alnico bar.

    en dan heb je natuurlijk dat een humbucker spoel zo anders is dat je never ever ever er een 'echte' singlecoil tone uit kan halen, alleen een acceptable approximatie.

  6. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo Bekijk bericht
    als je meerdere magneten in 1 pickup zet, dus een a5 center en 2x a2 sidebar bijvoorbeeld, krijg je alleen maar een sterker magnetisch veld.... je krijgt niet, zoals jij suggereert, dat in split mode, de magneten van 1 van de spoelen. Die magnetische velden 'mengen', om het maar plastisch uit te drukken, tot 1 veld.
    Je hebt me verkeerd begrepen wat die split coil betreft. Wat de split coil betreft, als je maar één magneetspacer gebruikt, zal het veld onder die ene coil sterker zijn dan de andere (wegens proximiteit). Dan is, redeneerde ik, de volumeval als je van van twee naar één coil schakelt, mogelijks te verkleinen. Dat wilde ik wel eens proberen.

    Wat Craig zegt over een grotere centrale magneet zal wel kloppen, maar dan vergeet ie wel dat elke soort magneet zijn eigen timbre heeft: A2 veel mids, warme highs met veel 2nd harmonics; A5 scooped; enz.

    Het zou leuk zijn om twee timbres (of zelfs drie) te kunnen combineren in één HB om te zien wat voor klankkleur het gecombineerde veld opwekt.

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door WDeeGee Bekijk bericht
    Je hebt me verkeerd begrepen wat die split coil betreft. Wat de split coil betreft, als je maar één magneetspacer gebruikt, zal het veld onder die ene coil sterker zijn dan de andere (wegens proximiteit). Dan is, redeneerde ik, de volumeval als je van van twee naar één coil schakelt, mogelijks te verkleinen. Dat wilde ik wel eens proberen.
    voor de derde keer. Magneten werken niet zo. Het is niet zo dat door die ene magneet extra onder 1 spoel, je bij de split een 'sterker' signaal krijgt, omdat het magneetveld van die bar magnet samengaat met de center bar magnet. Je krijgt dus 1 heel groot magneetveld. Voor wat JIJ wilt heb je (voor de tweede of derde keer) slug magnets nodig want die geven wel meer magnetische flux omhoog, richting de snaar.


    Wat Craig zegt over een grotere centrale magneet zal wel kloppen, maar dan vergeet ie wel dat elke soort magneet zijn eigen timbre heeft: A2 veel mids, warme highs met veel 2nd harmonics; A5 scooped; enz.
    oy vey... Sorry, maar Craig (ik ken Craig goed) bekritiseren is zoiets als zeggen tegen Gordon Ramsey dat ie zijn eten niet goed op smaak brengt. Magneten hebben geen inherente tone. Ze helpen in de voicing van een tone maar zijn absoluut niet zaligmakend. No1Hops kwam al met een geweldig voorbeeld van Bill Lawrence (de pickupkoning, hands down, no argument). Bill kon de juiste magneten niet meer vinden voor zijn L500 (volgens mij ceramisch) en ging over op alnico V (of andersom) en tweakte zijn pickup recept dus zo dat het dezelfde pickup bleef.

    Even quoten:

    Bill Lawrence heeft ceramische magneten gebruikt (die zoveel verfoeien) en prachtige pickups gemaakt.
    toen hij dat materiaal niet meer kon krijgen in zijn specificatie zocht hij ander materiaal en berekende hoe hij de andere componenten aan moest passen om toch weer die sound te krijgen.
    ik heb jaren 70 pickups van de L90 en L500 en nieuwere, van binnen zijn ze niet gelijk maar de tone/sound is dat wel


    Het werkt niet zoals jij dat zegt. Wat je hoort (meer hoog, meer laag, meer dit, meer dat, minder dit, minder dat) is het gevolg van de sterkte en de vorm van het magneetveld, niet een gevolg van de legering (want daar hebben we het immers over als we zeggen 'alnico V, alnico II etc).

    Voorbeeldje: Alnico IV is zo ontzettend gelijk aan Alnico V, chemisch gezien. Het verschil in onderlinge percentages bij A4 en A5 is zo klein dat het niet fout zou zijn om te zeggen dat ze gewoon hetzelfde zijn. Alleen, een A4 is echt zwakker gemagnetiseerd dan een A5.

    Die magneten, die komen ongemagnetiseerd uit de oven. Ze krijgen daarna hun magnetisme door ze bloot te stellen aan een heel sterk magnetisch veld.

    Ik moet opeens denken aan de ontwikkeling van de 1e signature set van Bonamassa bij Seymour Duncan. Joe wilde een set pickups hebben die exact klonk als wat hij in een bepaalde gitaar had. Hij was overtuigd dat het alnico II moest worden in de signature set, want dat moest gibson toch gebruikt hebben. Uiteindelijk werd het een Alnico III in de brug; door te sleutelen aan het recept van de pickup kwamen ze uit op A3. Iets hottere spoel in termen van wikkeling, iets zwakkere magneet. En het voelt en klinkt, volgens Joe, als die alnico II pickup.

    Sorry als ik pedant over kom, maar ik heb niet het idee dat je echt snapt hoe pickups werken, sorry...



    Het zou leuk zijn om twee timbres (of zelfs drie) te kunnen combineren in één HB om te zien wat voor klankkleur het gecombineerde veld opwekt.
    dat is precies mijn punt: magneten mixen in 1 humbucker, BAR magnets wel te verstaan, zal niet 'best of both worlds' geven maar een ontiegelijk zooitje, magneten die elkaar leegtrekken (de sterktste zal de zwakste leegtrekken van magnetisme) en je kan hetzelfde bereiken op een andere wijze die wel a: economisch nut heeft en b: magnetisch haalbaar is.

    Waarom de slug mag polepieces dan wel kunnen? Omdat die een heel ander magneetveld maken en niet direct gekoppeld zitten aan andere metalen onderdelen in de pickup om zo gecoupled te raken aan de grote bar magnet onderin.

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo Bekijk bericht

    Waarom de slug mag polepieces dan wel kunnen? Omdat die een heel ander magneetveld maken en niet direct gekoppeld zitten aan andere metalen onderdelen in de pickup om zo gecoupled te raken aan de grote bar magnet onderin.
    dit doet me denken aan de SD P-rail.



    misschien dat ze om wille van wat jij schreef de combo blade en polepieces genomen hebben.

    je ziet ook de goedkope chinese variant waar ze een single coil dual blade naast een single coil met polepieces op de onderplaat van een humbucker hebben gemonteerd



    waar je dan wel mee te maken krijgt dat als je de ene pickup op ideale pickuphoogte hebt, je waarschijnlijk voor die andere te hoog of te laag zit omdat het magneet veld anders/lees sterker of zachter is.
    waar je dan mee te maken kan hebben is dat je stringpull kan krijgen, stratitis, waar de kracht van het magneetveld je snaar belemmerd vrijuit te trillen

    maar weer wat voorbeelden dat pickups maken geen hekserij is waar je van allerlei wazige zaken in een kookpot doet met wat hokuspokus spreuken erbij, maar het is wel als koken, waar je je ingrediënten zorgvuldig kiest met een idee waar je heen wilt qua smaak.
    dat kan alleen maar als je kennis hebt van wat al die ingrediënten doen.
    op zichzelf en in combinatie met andere ingrediënten. ;-)

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Die onderste pickups: die zijn ECHT een drama. Als de echte pickup debiel die ik ben wilde ik het eens proberen en ze hebben exact de issues die jij beschrijft.

    de Prails...

    zucht.

    die dingen zitten vol met problemen. maar geen imbalance issues. Die rail 'trekt' het magneetveld omhoog, vanuit de 2 bar magnets (2 bar magnets , ala p90).

    Het grootste probleem is dat het 'ongeveer' een strat pickup is en 'ongeveer' een humbucker, etc etc. Dat is wat je krijgt als je een enorme mismatch hebt van inducties.

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo Bekijk bericht
    Die onderste pickups: die zijn ECHT een drama. Als de echte pickup debiel die ik ben wilde ik het eens proberen en ze hebben exact de issues die jij beschrijft.

    de Prails...

    zucht.

    die dingen zitten vol met problemen. maar geen imbalance issues. Die rail 'trekt' het magneetveld omhoog, vanuit de 2 bar magnets (2 bar magnets , ala p90).

    Het grootste probleem is dat het 'ongeveer' een strat pickup is en 'ongeveer' een humbucker, etc etc. Dat is wat je krijgt als je een enorme mismatch hebt van inducties.
    het kameleon dillema. in de boekjes kan de boot snel zijn als een speedboot en krachtig zijn als een sleper.
    blijkt niet te bestaan omdat o.a de schroef voor snelheid of kracht anders moet zijn ;-)

    maar ik ben er naar jaren van experimenteren wel ongeveer uit m.b.t humbucker naar single coil.


    deze heeft jaren 70/80 lawrence pickups gecombineerd met de G&L PTB toneregeling waar vooral de bass cut helpt richting single coil te komen.
    nu zijn deze pickups al helder van zichzelf dus verwacht meer effect met gewone darker sounding pickups

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top