Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 25
  1. #1

    Standaard Magneetspacers in humbuckers.

    Nou, nou, nou dit weer...

    https://www.axesrus.co.uk/Magnets-and-Poles-s/1996.htm

    "Magnetic spacers are a novel little idea, and turn up sporadically on production pickups every so often. Essentially, they replace the inert maple or plastic spacers either side of a Humbuckers poles to alter the tone, usually by making a pickup more aggressive."

    Ik zag er eentje in een pup van een Michael Kelly Patriot Decree. Ik wilde de magneet vervangen door een A2, zag toen dat die spacer ook een magneet was (zwart, dus keramisch). Resultaat was leuk van klank, een zoete A2 met een gezonde dosis assertiviteit.

    Ik had geen spacer op overschot, anders had ik wel even geprobeerd wat het verschil was in tone met en zonder magneetspacer, zowel in termen van klankkleur als dynamiek.

    De gitaar is verkocht, heb er beetje spijt van, maar goed ik heb z'n broertje nog, en z'n zusje.

    Magneetspacers dus. Iemand ervaring mee?

  2. #2

    Standaard

    Oh, baai de weei... die spacer zat in een humbucker, het gaat dus niet over een P-90.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juni 2011
    Locatie
    Amsterdam-Oost
    Berichten
    1.510

    Standaard

    Ik kan me geen voorstelling maken van wat ze doen. Waar dienen ze precies voor, hoe werken ze?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    is het een verrassing dat ik ermee gewerkt heb?

    [even tussendoor: AxesRus is echt een prima pickupboer: Craig weet serieus wel zijn zaakjes, ik heb enorm veel van hem geleerd! En zijn pickups zijn echt stuk voor stuk absoluut fantastisch. Mijn favo pickup maker by far, durf ik wel te zeggen]

    Deze kleinere bar magnets zijn er eigenlijk vooral voor om de overall textuur te vormen. De 'echte' magneet, de hoofdmagneet zeg maar, bepaald de voice, deze kleinere bepalen de structuur. Ikzelf ben enorm fan van een wind ala de seymour duncan Jazz (42 awg, heavy formvar, gewonden tot 8.2K) en dan een triple ceramic magnet structure. Zo ontzettend veel power zonder verlies van definitie. In een 44awg, 16k+ pickup vind ik het teveel dichtgesmeerd, te compressed (doe het in een hybrid, bijvoorbeeld 43awg/7K + 44awg/8K en je krijgt een hoop dynamiek terug).

    Ik snap alleen je eerste zin niet: 'nou nou nou dit weer'. Alsof dit iets nieuws is? De Seymour Duncan Invader, gelanceerd rond 1979, had dit ook al, net als de X2N van Dimarzio.

  5. #5

    Standaard

    Hi Orpheo,

    Bedankt voor de feedback. Wat bedoel je met structuur precies? Dat is me niet helemaal duidelijk? Output?

    "Nou, nou, nou dit weer" .. tja voor mij helemaal nieuw!

    De spacer maakt contact met de pole pieces van slechts 1 coil, dus daar gaat een sterker magnetisch veld op staan. De andere bobijn wordt dan alleen "gedreven" (gemagnetiseerd) door de centrale magneet (geen spacer aan andere kant, alleen die staaf waar de schroeven doorheen gaan.
    De spacer is ceramisch, ik veronderstel als ik deze vervang door een A5 of zo, je wel interessante combinaties kan krijgen.

    Hier vind je ze in alle maten en soorten, maar ik denk alleen in bulk te koop.
    https://www.hsmagnets.com/product/ma...pickup-makers/

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Met structuur bedoel ik precies dat: hoe de pickup 'voelt' als je speelt.

    voorbeeld: de Duncan Distortion versus de invader versus de black winter. Alledrie hebben ze nagenoeg dezelfde spoel, laten we even zeggen: dezelfde spoelen. Alledrie hebben ze een double thick ceramic magnet in het midden. De Distortion voelt heel gritty, gruizig, alsof je zand over een glazen plaat duwt. de invader voelt lomp, dik, log, stroperig, alsof je appelstroop door een pipet probeert te rammen. De black winter heeft meer transparantie dan de invader, voelt lichter maar niet gruizig zoals de distortion.

    De mega-polepieces van de invader helpen hier ook natuurlijk, tonaal gezien, maar de black winter heeft dezelfde polepieces als de distortion, maar wél 2 extra side bar magnets, zoals we hier bespreken. Dat maakt dat de BW veel 'strakker' maar ook minder 'gruizig' voelt.

    dat van polepiece magnetiseren: laat dat idee los, zo werkt dat niet. je moet kijken naar hoe de inductie werkt per spoel en daar gaat dus die extra magneet over. Een spoel 'drijven'.... nee, sorry... je moet echt (leren) denken in inductie en capaciteit. Wat deze dingen doen is de inductie van de spoel verhogen maar de capaciteit blijft relatief laag, waardoor je dus meer power uit je spoel krijgt (haalt) zonder exhorbitant verlies van hoog. De Invader heeft echter die megapolepieces waardoor de inductie nóg verder omhoog wordt gejankt en ja, dan ga je wel hoog verliezen. en dat is heel duidelijk hoorbaar.

    ik veronderstel als ik deze vervang door een A5 of zo, je wel interessante combinaties kan krijgen.


    Daar gaat het dus niet echt om... Het gaat niet om 'combinaties maken' maar om een bepaalde structuur in de tone te zetten die je op geen andere manier kan krijgen.

    Tip: koop bij AxesRus een paar magneten en ga magnet swappen. Koop een paar duncans en ga hybrids maken (JB+Fullshred, SH6N+SH12, SH1+SH2, SH55+PG1, om maar een paar heel, heel erg goeie te noemen). Vis de standaard A5 en A2 eruit, zet er een A4 en A3 respectievelijk voor in de plaats en leer zo wat die dingen doen.

    Of begin met de slug polepieces in je favo humbucker te vervangen voor magnet rods van dezelfde magneetsoort als wat in de pickp zelf ligt. [Zo leer je veel meer dan van ouwehoeren op een forum. ]

  7. #7

    Standaard

    Nou Orpheo, toch wél wat bijgeleerd van je geouwehoer, hoor.

    Heb de samples op Duncan' s website vergeleken en inderdaad, mooi voorbeeld om te illustreren. Jammer dat ze over de structuur (bouw) van de pups weinig zeggen, behalve weerstand. Ik begrijp wel dat als je onderaan meer magneten hangt, je inductie omhoog stuurt, maar de capaciteit vrij laag blijft, terwijl je met magnetische rods die in de spoel zitten, het capacitieve oppervlak wel flink verhoogt en dus wat laag verliest (wat weer in eerste instantie verhoogd werd door sterker magneetveld)... enzovoort.

    Heb al wel wat Keramische vervangen door A5's en A5's door A2's (en A4's maar die lagen me niet), dat hoor ik wel, maar als hobbyist heb ik echt geen geld voor over om een half dozijn duncans te kopen en die te frankensteinen.

    En dan nog, het hout zelf doet ook veel... Zo heb ik een Duncan '59 in een oude Ibanez ART geplaatst, maar dat klonk zo plat als een pannekoek, droog en dun. Oude pups erin, dit keer met A5's, perfect. Niet de ideale note-definitie (was de reden waarom ik ze wilde vervangen) maar schitterend timbre nu en toch wat beter gedefinieerde lows met de A5.

    Maar nog eens bedankt voor de uitleg, zeer inzichtvol!

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    hier vindt je heel veel info over pickups
    http://billlawrence.com/Pages/All_Ab...ickupology.htm

    o.a ook wat materialen doen m.b.t shielding van een gitaar, hoe je een gitaar beter kunt beoordelen door te kijken naar de Henry waarden in plaats Kohm etc.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    hier vindt je heel veel info over pickups
    http://billlawrence.com/Pages/All_Ab...ickupology.htm

    o.a ook wat materialen doen m.b.t shielding van een gitaar, hoe je een gitaar beter kunt beoordelen door te kijken naar de Henry waarden in plaats Kohm etc.

    Helemaal mee eens. Bill Lawrence was een koning!

    @WDeeGee: ik snap dat het niet makkelijk is om al die pups te kopen en te hybridizen. Frankensteinen gaat mij wat ver qua term trouwens. Suggereert een minderwaardig product, samengeraapt zooitje en dat is het zeker níet. Hybridizen is de term die 'we' gebruiken op het Seymour Duncan forum maar eigenlijk bestaat dit al veel langer. Gibson's humbuckers in de 50ies waren op papier symmetrisch gewonden maar in de praktijk was dat een zooitje. Soms had je een spoel van 2.5K met en spoel van 4K en dan kwam je toch uit op 6.5 en dat was 'okay'. Larry Dimarzio en Steve Blucher hebben heel veel van die ouwe pafjes doorgemeten en kwamen erachter dat eigenlijk de best klinkende pafs asymmetrisch gewonden waren (dat is dus wat anders dan scatterwound!). Dat idee hebben ze verder ontwikkeld tot hun (reeds verlopen) octrooi 'dual resonance'. https://patents.google.com/patent/US4501185

    wat zij gedaan hebben is 2 spoelen met 2 verschillende draaddiktes. Dus eigenlijk wat ik ook doe met de fullshred+JB: respectievelijk 43 en 44 awg. (LEUK detail: De Dimarzio EVO is precies dat: effectief een JB en Fullshred spoel, maar dan op een Dimarzio bobbin, die wat zwakker is dan de knoertharde bobbin van SD: daarom klinken ze dus echt fundamenteel anders).

    Door te spelen met isolaties, krijg je hetzelfde effect. Isolatie van de koperen draad op de bobbin: formvar, heavy formvar, poly, enamel. Regel: hoe dikker de isolatie, hoe helderder de pickup. Probeer het zo te onthouden: Jazz = 42 heavy formvar. 59: 42 enamel. de 59 is significant warmer dan de jazz, ondanks zelfde wind pattern en magneet. Poly zie je vooral op de dunnere draden zoals 44awg (JB, Distortion, alt8 etc). Op 43 awg zie je álle soorten isolatie. Dit heeft weer te maken met capaciteit. Veel ruimte tussen de draden, lagere capaciteit dus minder verlies van hoog.

    Hout doet zeker heel veel, ik ben geen 'tonewood denier'. Maar ik ben geen fan van de 59 haha. Ik vind die ook vlak en saai. Ik ben ervan overtuigd dat die pickup gewoon geen alnico5 moet hebben; zeker niet een moderne! Die zijn veel te sterk. De originele 59's klinken veel opener en organischer. Doe er een unoriented roughcast A5 in (zo waren de alnico5's 40 jaar geleden ongeveer allemaal: de polished oriented a5's bestonden nog niet) en je hoort 'm helemaal openbreken.

    Magnetische rods verhogen het capacitieve oppervlak niet want de spoel blijft gelijk: mag rods verhogen de inductie en veranderen de vorm van het magnetische veld.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    Daarbij, wat 'ziet' de magneet, wat is zijn magneetveld richting de snaren.
    kijk eens naar de staggerd polepieces van single coils, dichterbij, verderaf.
    het afschuinen van de pole einden doet wat met het magneetveld
    de afstand tussen de bv blades doet wat met het signaal dat je krijgt
    de Bill lawrence had er meerdere varianten
    1 blade singel coil, 2 blade single coil. de humbucker sice L90 en de smallere L500.
    en zijn de pole's en blade's van magneetmateriaal of van metaal met een magneet eronder of ernaast.

    dan heb je nog hoe magnetisch de magneten zijn, dus magnetische kracht.

    Bill Lawrence had de microcoils, micro in de zit van de spoelen zijn in verhouding tot veel anderen dunner, maar met de verstelbare neodium magneten zeer krachtig ( en voor true single coils heel erg stil)



    wat ik er mee zeggen wil. pickups bestaan uit verschillende ingrediënten waar je eindeloos mee 'koken' kan maar als 1 van die ingrediënten iets teveel of te weinig inbreng heeft krijg je absoluut een andere smaak ;-)

    o ja, dan vergeet ik nog de invloed van eventuele kapjes zoals de kopper/chrome of nikkel/silver
    verplicht leesvoer ;-)
    http://www.tdpri.com/threads/cover-t...-cover.682875/
    Laatst gewijzigd door no 1 hops; 4 juli 2019 om 11:44

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top