Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12
  1. #1

    Standaard CTS long shaft potmeters gammel?

    Hola,

    Ik ben bezig met een bouwproject van een Les Paul model, met curved top. Daar heb ik een paar long shaft potmeters van CTS voor aangeschaft, want dat is goed spul..
    Inderdaad, de long shaft heb ik met zo'n curved top wel nodig, want met een standaard potmeter (1cm shaft) red je het net niet. Dus potmeters erin, gesoldeerd aan de bekabeling, vastgezet en zelfs nog een speciale schuine ring gemaakt om de contour van de body te volgen zodat de moer loodrecht op de shaft staat. Het ziet er allemaal picobello uit, vond ik zelf.
    Toen ik, als kers op de taart, de knop erop wilde schuiven zakte ineens de hele as naar beneden, de shaft in.
    Het bleek dat bij het opduwen van de knop de kap van de potmeter was losgeraakt, waar normaal gesproken de as tegenaan loopt. Ik heb naar mijn idee heel weinig kracht gebruikt om de knop erop te duwen maar blijkbaar was dat al teveel. Ik heb e.e.a. wel even (provisorisch) kunnen repareren door de kap weer op de juiste plek terug te plaatsen en de lipjes weer strak aan te buigen, maar voor hoe lang dit gaat werken weet ik niet.
    Nu zou je denken dat je voor 9 euro per stuk goede degelijke potmeters krijgt, maar dit valt mij toch wel behoorlijk tegen. Naar mijn idee is CTS de enige die long shaft pots maakt, soms ook onder een ander merk, dus is er geen alternatief.
    Godin LGXT-SA, Godin SDXT, ZEN aedlx, Mans Strat (Line6 Variax 300 transplant), Ibanez RS440 dlx, Blade Texas Standard Pro, Fender Squier
    POD XT live, POD XT Pro, Roland GR-55
    Marshall MGFX100


  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    CTS is ontzettende troep. Echt, serieus... nooit meer CTS hier. Dat die achterkant eraf klapt verbaasd me niks. Ik druk de knoppen ook aan met een handpers ipv direct op de schacht drukken.

    Alternatief is Bourns maar eigenlijk is dat even erg.

    Wat is mijn probleem met bourns en cts? de toleranties van de taper is verschrikkelijk matig, soms wel 15% marge en de bouwkwaliteit is abominabel. Ik gebruik nu ongeveer een jaar MEC en dat bevalt enorm. Bijna alles kan ik customizen: van taper tot waarde, constructie van de pushpull pot (of ik 2 of 4 polen wil, al dan niet op een stereopot, of zelfs misschien concentrisch). man man man... MEC is epic. 1 nadeel: past niet in een carved top LP zonder dat je een recess freest per pot. Kwartiertje met de dremel per pot vind ik echter een kleine prijs om te betalen voor MEC.

    (en nog 1 nadeel van MEC: voor de consument alleen te koop bij Banzai music voor absurde prijzen! direct bij MEC kost het geen drol maar bij Banzai betaal je woekerprijzen).

  3. #3

    Standaard

    Dank voor de eerlijke feedback.. Ik was er nog niet aan toe om met de dremel in mijn nieuwgelakte houten top te gaan frezen maar mochten die cts meer problemen geven ga ik het serieus overwegen. MuzikProductiv levert ze ook, zag ik..
    Godin LGXT-SA, Godin SDXT, ZEN aedlx, Mans Strat (Line6 Variax 300 transplant), Ibanez RS440 dlx, Blade Texas Standard Pro, Fender Squier
    POD XT live, POD XT Pro, Roland GR-55
    Marshall MGFX100


  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Je kan ook aan de binnenkant frezen.

    Gepost met shitloads of beer.
    147-c Guitars

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Alpha heeft ook long shaft pots. Beetje lastiger te vinden.

    https://www.axesrus.co.uk/Long-Shaft.../longalpha.htm

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Napoje Bekijk bericht
    Alpha heeft ook long shaft pots. Beetje lastiger te vinden.

    https://www.axesrus.co.uk/Long-Shaft.../longalpha.htm
    Dank voor de tip.. nog redelijk goedkoop ook.


    Verstuurd vanaf mijn SM-T813 met Tapatalk
    Godin LGXT-SA, Godin SDXT, ZEN aedlx, Mans Strat (Line6 Variax 300 transplant), Ibanez RS440 dlx, Blade Texas Standard Pro, Fender Squier
    POD XT live, POD XT Pro, Roland GR-55
    Marshall MGFX100


  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Zowat om dehoek bij mij als push pull:
    https://alphenaar.com/a500k-lineair-...er-long-shaft/

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Ja je freest dus aan de binnenkant... lak raak je, als het goed is, niet aan.

    Alpha is IMHO nog erger dan CTS. Nog fragiele.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    CTS... Wat een bagger! Bij de eerste poging trek ik direct de as eruit zonder te forceren. Hij was niet eens gemonteerd....


  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Potmeters van m'n Peer Strat waren ook CTS. Ik vond de volume veel te zwaar gaan en heb 'm vervangen voor een Aziatisch ding van 3 gulden. Werkt 25 jaar later nog steeds probleemloos, de tone pots heb ik losgekoppeld. Met Gibsons nooit een probleem gehad, omdat ik daar m'n volume niet met m'n pink bedien. Die Witchcraft selectors hadden nog wel eens problemen met de middenstand. Nee, niet de winkeliers.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top