Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 31

Discussie: Rosewood necks

  1. #1

    Standaard Rosewood necks

    Hoi,

    Hopelijk weet iemand dit.
    Als je een losse Fender USA Rosewood neck wilt, krijg je dan problemen met de nieuwe regels rondom rosewood? Ik zou niet weten hoe ik er binnen Nederland aan moet komen. Je kunt ze wel bijvoorbeeld vanuit Amerika bestellen, via Reverb of Ebay ofzo. Kan dat zomaar? Of mag je geen rosewood importeren?

    Ik heb namelijk al een jaar of 5 een USA strat met maple neck, en sinds een jaar of 2 een mexicaanse tele met rosewood. Rosewood bevalt me echt 10x beter, dus ik speel met het idee om mn strat ook een rosewood neck te geven.

    Groeten,
    Bram
    Laatst gewijzigd door Braml; 16 juni 2019 om 19:10

  2. #2

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    pau ferro & rosewood over dezelfde kam scheren als mahonie en teak gaat mij te ver, sorry. Mahonie en teak hebben een heel fijne, open nerf, pau ferro en rosewood zijn veel grover van structuur, ook veel meer olie in het hout en veel taaier.

    That being said.

    Ja, je krijgt echt problemen met import tegenwoordig door de CITES regels. Probeer het te mijden, serieus. Pak Pau Ferro, Ovangkol, ebben, of desnoods wenge maar negeer het bestaan van rosewood gewoon. Doe alsof het niet bestaat, want daaraan vastklampen gaat geheid eindigen in een financieel bloedbad en/of tranen.

    Je moet een importlicentie regelen, dat kost tijd en geld. Als de exporteur zijn papierwerk niet op orde heeft (en dat gebeurt ontzettend snel) dan kan hij geen goede exportlicentie regelen, waardoor jouw importlicentie waardeloos wordt en je de hele boel opnieuw kan doen. Gevaar is in het beste geval dat het maanden duurt voor je alles binnen krijgt. In het slechte geval wordt die hals gewoon vernietigd.

  4. #4

    Standaard

    Oke, dat maakt het wel lastig.. kutregeling zeg.. maar thanks voor de reacties.

    Vind het wel vreemd dat ze bij musicstore.de wel usa rosewood tele halzen verkopen, maar geen rosewood halzen voor strats... Behalve een nog duurdere.

    Zal eens kijken naar pau ferro, maar ik vind die lichte kleur zo lelijk. Tis misschien aanstellen maar ik kijk ook altijd wel naar looks.

    Heb gisteren trouwens opgetreden met mn maple hals strat. Nu ik het rosewood van mn tele zo fijn ben gaan vinden voelt mn strat zo plakkerig en plastic achtig aan door die dikke gloss laag.. :/ misschien is t ook wel gas ofzo... Maar ik stoor me er wel aan.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo Bekijk bericht
    pau ferro & rosewood over dezelfde kam scheren als mahonie en teak gaat mij te ver, sorry. Mahonie en teak hebben een heel fijne, open nerf, pau ferro en rosewood zijn veel grover van structuur, ook veel meer olie in het hout en veel taaier.
    Ik was al bang dat ik weer onduidelijk zou zijn. Ik stelde dat pau ferro net zo goed rosewood is als dat al het bruine hardhout als teak en mahonie verkocht wordt. Beide zijn dus niet waar maar gebeuren wel ruimschoots.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Braml Bekijk bericht
    Oke, dat maakt het wel lastig.. kutregeling zeg.. maar thanks voor de reacties.

    Vind het wel vreemd dat ze bij musicstore.de wel usa rosewood tele halzen verkopen, maar geen rosewood halzen voor strats... Behalve een nog duurdere.

    Zal eens kijken naar pau ferro, maar ik vind die lichte kleur zo lelijk. Tis misschien aanstellen maar ik kijk ook altijd wel naar looks.

    Heb gisteren trouwens opgetreden met mn maple hals strat. Nu ik het rosewood van mn tele zo fijn ben gaan vinden voelt mn strat zo plakkerig en plastic achtig aan door die dikke gloss laag.. :/ misschien is t ook wel gas ofzo... Maar ik stoor me er wel aan.
    Music Store schijnt bereikbaar te zijn voor klanten er werken zelfs Nederlanders dus mail of bel ze eens.....

    Als je je stoort aan de (dikke) laklaag van de toets dan pak je een stukje schuurpapier.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 mei 2007
    Locatie
    zeeland
    Berichten
    4.037

    Standaard

    Kun je niet een licensed neck aanschaffen bij één van de Nederlandse guitarsuppliers?
    Het is opvallend hoeveel recidivisten zich als herintreders op de plaats delict melden.

  8. #8

    Standaard

    Nee, ik bem bang dat ik een sucker ben voor het fender logo.. In ieder geval wel met deze strat.

    En ik heb musicstore wel gemaild maar ze hadden hem niet.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Licensed necks hebben ook het Fender logo. Als ze echt licensed zijn dan hè.

    <edit> Sorry, ik zie dat dit niet meer zo vanzelfsprekend is....

    Maar oma wat voor neck gaat het, waarom, hoeveel, etc.....
    Laatst gewijzigd door Erik de Perik; 16 juni 2019 om 22:20

  10. #10

    Standaard

    Nouja ik heb dus een Fender American Standard Stratocaster uit 2009 met maple toets. En om hem zo dicht mogelijk bij originele staat te houden zou ik dus eigenlijk graag de maple hals willen vervangen voor een American Standard of Professional hals met rosewood toets.
    Veel daarvan zit hem waarschijnlijk in mijn OCD hoor, dat ik per se een usa hals wil omdat de rest van de gitaar ook een usa strat is. Het voelt gewoon als een downgrade om er een pau ferro hals uit mexico op te zetten, ookal zouden dat best prima halzen kunnen zijn.

    Nu blijkt dat dit waarschijnlijk niet echt mogelijk wordt dus mijn vraag is eigenlijk al beantwoord
    Laatst gewijzigd door Braml; 16 juni 2019 om 22:44

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top