Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 37
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 november 2001
    Locatie
    Fryslan
    Berichten
    1.380

    Standaard

    De pentatonische ladder leren. Zitten maar 5 noten in (Penta=5). Kan zowel majeur (country) als mineur (blues) pentatonisch zijn. Het lollige van de gitaar is dat je maar maar 1 loopje hoeft in te studeren, voor de rest is het een kwestie van opschuiven. Probeer dat maar eens op een saxofoon.

    Chord! is een leuke app voor op de tablet zowel voor akkoorden als toonladders.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 februari 2004
    Locatie
    Dendermonde Belgie
    Berichten
    254

    Standaard

    Maak een deuntje in je hoofd en probeer het na te spelen op gitaar.

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 november 2004
    Locatie
    Heerhugowaard
    Berichten
    1.216

    Standaard

    Inderdaad: de pentatonische ladders leren, mineur en majeur. En oefenen met de standaard rocksolotrucs: opduwen, slides, double-stops.....

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 juni 2017
    Locatie
    Zaandam
    Berichten
    289

    Standaard

    Je moet wel ook leren om te herkennen wat de toonsoort van een stuk muziek is. En het is handig om te weten welke akkoorden bij welke toonladder horen.

  5. #15

    Standaard

    Heel erg bedankt voor jullie antwoorden!
    Ik vind het vooral lastig om te weten waar ik kan spelen op bijvoorbeeld een akkooord.
    Ik zie hier niet echt een logica in. Is hier iets voor te leren of te snappen? Of is het naast leren en oefenen met noten, toonladders en licks gewoon een kwestie van proberen en doen?

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Daarom is het belangrijk om een nummer eerst goed te kennen qua akkoorden en vervolgens de licks die erop gespeeld worden. De logica erachter wordt je dan vanzelf wel duidelijk. Nummers als Perfectly Lonely zijn daar ideaal voor. Als je een beetje onderweg bent is het handig om wat theorie en toonladders te leren.

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.483

    Standaard

    Mijn oma zei, d'r woont een jongen die gitaarles geeft hier even verderop, ga maar eens vragen. Dat was Ferdi Karmelk. Die zei, ok, sloot zijn gitaar aan en speelde een waanzinnig snelle lick. Kan je dat? Vroeg hij.
    Ben je gek, zei ik.
    Ok, zei hij en speelde een andere waanzinnige lick. En dit?
    Luister, zei ik, als ik DAT kon spelen zou ik geen gitaarles nodig hebben.
    Goed, zei Ferdi. Hij begon Voodoo Child te spelen en zei, soleer hier over heen.
    Jamaar, zei ik, ik KEN helemaal geen toonladders.
    Nee, zei hij, je gebruikt maar 2 of 3 noten, de rest doe je met ritme. Groove!

    Dat is een beetje hoe ik er nog tegenaan kijk. Als je Frans wil leren koop je geen grammatica boek maar je gaat 4 weken naar Parijs.
    Als je wil leren soleren zet je muziek op en speel je mee.
    Een boek gebruik je om iets op te zoeken wat je gedaan hebt, niet om wat je wil gaan doen.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  8. #18
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BramW Bekijk bericht
    Heel erg bedankt voor jullie antwoorden!
    Ik vind het vooral lastig om te weten waar ik kan spelen op bijvoorbeeld een akkooord.
    Ik zie hier niet echt een logica in. Is hier iets voor te leren of te snappen? Of is het naast leren en oefenen met noten, toonladders en licks gewoon een kwestie van proberen en doen?

    Laat ik een tipje van de basis oplichten (kan helaas niet een heel boek schrijven hier). Laten we uit gaan van melodieuze nummers gebaseerd op een majeur toonladder (de ''do ree mi fa sol'' toonladder). Nummers zijn gebaseerd op een toonladder/toonaard. Laten we voor het gemak de toonladder/toonaard van C nemen.

    De noten van van de C majeur toonladder zijn C D E F G A B C. Bij een nummer die in de C toonaard staat kun je deze noten spelen tijdens het soleren. Hoe zit het dan met die andere akkoorden die in een nummer die in C staat voorkomen zoals een F en een G? Ook dan kun je gewoon die noten spelen bij het soleren.
    Wat is het verband van bijvoorbeeld een F en een G akkoord met de C toonladder? Dan kom je bij het volgende stukje theorie.

    Vanaf elke noot in de ladder kun je een akkoord opbouwen door er 2 noten erbij te stapelen. Je pakt dan steeds de noot die twee stapjes verder ligt.
    Bij het eerste akkoord vanaf C krijg je dan de volgende noten (vet gedrukt) c d e f g a b c. C, E en G dus kortom een C akkoord.
    Bij het tweede akkoord vanaf D krijg dan de volgende noten: c d e f g a b c d e f g. D, F en A dus oftewel een D mineur akkoord.
    Bij het vijfde akkoord krijg je dit: c d e f g a b c d e f g a b c. G, B en D dus oftewel een G akkoord.

    Wanneer je dat bij alle noten (of trappen) doet krijg je de volgende akkoorden:

    C DM EM F G AM Bdim



    Je kunt op deze manier ook nog een noot erbij stapelen ( 4 noten dus). Als je dat doet dan krijg je de volgende akkoorden:

    Cmaj7 Dm7 Em7 Fmaj7 G7 Am7 en Bm7b5.

    Let op. Dit is de basis. Zo kom je in een nummer dat in C staat vaak een E7 tegen. Dan moet je even overstappen naar een andere toonladder.

    Ik hoop dat je door deze uitleg het verband kunt zien tussen een toonladder die je gebruikt om te soleren, en een akkoordenschema die verwant is aan die toonladder waarover je met die ladder kunt soleren.
    Laatst gewijzigd door Brad; 19 juni 2019 om 14:48

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Mijn oma zei, d'r woont een jongen die gitaarles geeft hier even verderop, ga maar eens vragen. Dat was Ferdi Karmelk. Die zei, ok, sloot zijn gitaar aan en speelde een waanzinnig snelle lick. Kan je dat? Vroeg hij.
    Ben je gek, zei ik.
    Ok, zei hij en speelde een andere waanzinnige lick. En dit?
    Luister, zei ik, als ik DAT kon spelen zou ik geen gitaarles nodig hebben.
    Goed, zei Ferdi. Hij begon Voodoo Child te spelen en zei, soleer hier over heen.
    Jamaar, zei ik, ik KEN helemaal geen toonladders.
    Nee, zei hij, je gebruikt maar 2 of 3 noten, de rest doe je met ritme. Groove!

    Dat is een beetje hoe ik er nog tegenaan kijk. Als je Frans wil leren koop je geen grammatica boek maar je gaat 4 weken naar Parijs.
    Als je wil leren soleren zet je muziek op en speel je mee.
    Een boek gebruik je om iets op te zoeken wat je gedaan hebt, niet om wat je wil gaan doen.
    Dat zeg ik...!

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.483

    Standaard

    Als mensen kennis gaan spuien is het vaak enkel om te laten zien hoe slim ze zijn. Iets leren gaat totaal anders. Dat gaat met baby pasjes. Dus je begint met boulanger en un pain s'il vous plait. Dan kan je een brood kopen. De volgende dag een worst. En na een week een heel ontbijt.
    Sterker, ik denk dat er heel wat enthousiaste beginnelingen in de kiem gesmoord zijn door saaie betweters die hun kennis ventileren maar uit het oog verliezen waar het eigenlijk om gaat.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top