Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 37
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Amen.....!!

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Mijn oma zei, d'r woont een jongen die gitaarles geeft hier even verderop, ga maar eens vragen. Dat was Ferdi Karmelk. Die zei, ok, sloot zijn gitaar aan en speelde een waanzinnig snelle lick. Kan je dat? Vroeg hij.
    Ben je gek, zei ik.
    Ok, zei hij en speelde een andere waanzinnige lick. En dit?
    Luister, zei ik, als ik DAT kon spelen zou ik geen gitaarles nodig hebben.
    Goed, zei Ferdi. Hij begon Voodoo Child te spelen en zei, soleer hier over heen.
    Jamaar, zei ik, ik KEN helemaal geen toonladders.
    Nee, zei hij, je gebruikt maar 2 of 3 noten, de rest doe je met ritme. Groove!
    Geen beste leraar dus...
    Gitaarles en basles in Weert
    www.gitaarschoolweert.nl
    New album "Juvenile Fish Tales" Barend Tromp 2022 on Bandcamp now!
    https://subcontinentalrecords.bandca...ile-fish-tales

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 oktober 2006
    Locatie
    Omgeving Roffa
    Berichten
    428

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BramW Bekijk bericht
    Hallo,
    Ik ben Bram, 16 jaar en ik speel nu ongeveer 5 jaar gitaar.
    Ik ben veel bezig met gitaar spelen en alles erom heen.
    Sinds een half jaar heb ik een Fender strat. En ik speel hier nu erg veel op.
    Ik speel vooral slagjes, ritmes en akkoorden. Ben erg fan van John Mayers gitaar spel.
    Ik wil graag over liedjes en akkoorden kunnen soleren. Alleen ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen.
    Ik heb al erg veel op internet gekeken maar ik kom er niet echt uit. Waar moet ik beginnen? Hoe weet ik welke tonen ik kan spelen? En hoe kan ik het oefenen?
    Kan iemand mij hiermee helpen?

    Groet,

    Bram
    Hoi Bram,

    Ik zou een paar gitaarlessen nemen. Altijd handig als een pro even je spel beoordeeld.
    Daarnaast de minor (blues)pentatonic en idealiter ook major (blues) pentatonic scale leren.

    Dan wat van je favoriete nummers pakken en wat licks proberen na te spelen. Dan ben je wel een tijdje verder denk ik :P

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 november 2001
    Locatie
    Fryslan
    Berichten
    1.380

    Standaard

    Harmoniseren van toonladders, prima. Theorie kennen, prima. Noten lezen, prima. Komt altijd van pas.

    Rock/blues gitaar soleren draait echter om kleine nuances in het spel, snaren opdrukken, linkerhand vibrato. Je moet gaan luisteren en naspelen tot je een ons weegt. Neem je spel ook eens op.

    Jongelui jullie hebben het maar makkelijk tegenwoordig, alle muziek is (vrijwel) gratis te streamen. Daar moest Opa vroeger heel wat meer moeite voor doen.

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Alles staat op YouTube en omdat je er beeld bij hebt, weet je precies hoe wat gespeeld en gegrepen wordt.

  6. #26
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door munkie Bekijk bericht
    Harmoniseren van toonladders, prima. Theorie kennen, prima. Noten lezen, prima. Komt altijd van pas.

    Rock/blues gitaar soleren draait echter om kleine nuances in het spel, snaren opdrukken, linkerhand vibrato. Je moet gaan luisteren en naspelen tot je een ons weegt. Neem je spel ook eens op.

    Jongelui jullie hebben het maar makkelijk tegenwoordig, alle muziek is (vrijwel) gratis te streamen. Daar moest Opa vroeger heel wat meer moeite voor doen.
    Hij wil doorgronden waarom je een bepaalde toonladder over een bepaald akkoordenschema speelt. Dan is het toch goed om eerst de basis theorie omtrent de majeurladder te leren en de basisakkoorden die daar bij horen. Vervolgens de parallelle mineurladder (aeolisch).
    Vervolgens dat de pentatonische mineurladder een uitgeklede mineurladder is (5 i.p.v. 7 noten).

    En vervolgens dat je die pentatonische mineurladder prima over een bluesschema kunt spelen ook al strookt het theoretisch niet helemaal. Wanneer je die drie ladders kent en de theorie daar omtrent begrijpt dan ben je al een heel eind.
    Laatst gewijzigd door Brad; 21 juni 2019 om 01:41

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door arjanb01 Bekijk bericht
    Alles staat op YouTube en omdat je er beeld bij hebt, weet je precies hoe wat gespeeld en gegrepen wordt.
    Misschien is het net wat je gewend bent, maar ik krijg het niet voor elkaar om songs via youtube beeld te leren, omdat ik het overzicht mis, niet alvast een beetje vooruit kan kijken wat er aan komt.
    Een beetje als een boek lezen via een display waar maar een paar woorden tegelijk op staan.

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Ik kan beide, zowel op gehoor als op YouTube beeld. De laatste jaren zoek ik vooral via YouTube tutorials gitaarpartijen uit. Zie je meer details dan alleen op gehoor de boel uitzoeken.

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Misschien is het net wat je gewend bent, maar ik krijg het niet voor elkaar om songs via youtube beeld te leren, omdat ik het overzicht mis, niet alvast een beetje vooruit kan kijken wat er aan komt.
    Een beetje als een boek lezen via een display waar maar een paar woorden tegelijk op staan.
    Hmmm... pauze, even wat vooruit skippen, terug naar waar je bezig was, halve snelheid, loop...
    soms toch best handig, die youtube tutorials en live video's?
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Misschien voor nét dat ene stukje waar je niet uit komt, maar voor alle rest vind ik het onhandig.
    Zou ik daar uniek in zijn? Ben ik wel benieuwd naar.

    Qua geluid vind ik het wel vele malen makkelijker dan een platenspelernaald steeds een stukje terug te moeten tikken

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top